خونریزی کاسه چشم در پزشکی هیپوسفاگما نامیده می‌شود و به صورت قرمزی حاد چشم ظاهر می‌شود. خونریزی کاسه چشم (هیپوسفاگما) اغلب در حین فعالیت شدید یا مثلاً پس از سرفه شدید، عطسه یا زور زدن یا در نتیجه صدمات رخ می‌دهد. علاوه بر این، خونریزی می‌تواند خود به خود و بدون محرک آشکار رخ دهد. به ندرت، علائم بیماری دیگری مانند فشار خون بالا، اختلالات لخته شدن خون (دارو)، التهاب ملتحمه یا خشکی چشم نیز وجود دارد. قرمزی ناگهانی و وسیع چشم، خونریزی خطرناک چشم را شبیه سازی می‌کند. با این حال، خونریزی سطحی است، هیچ دردی ایجاد نمی‌کند و منجر به کاهش بینایی نمی‌شود. در نتیجه چشم در معرض خطر خونریزی ملتحمه قرار نمی‌گیرد.

کره چشم ما معمولاً سفید است و دارای رگه‌های قرمز رنگ است که به راحتی قابل تشخیص هستند. وقتی رنگ سفید قرمز می‌شود، معمولاً به دلیل خون است. خونریزی در چشم به نوبه خود می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از زخم باز تا کبودی و ترکیدن رگ. البته، صدمات اولین علت احتمالی است، اما خونریزی چشم نیز می‌تواند به طور ناگهانی پس از سرفه شدید (به عنوان مثال در مورد سیاه سرفه) یا زور زدن در هنگام درد زایمان رخ دهد. به‌ندرت، هیپوسفاگما می‌تواند به عنوان علامت فشار خون بالا، تصلب شرایین و دیابت یا نشانه‌ای از اختلال انعقاد خون باشد.

خونریزی کاسه چشم

دلایل پاره شدن رگ‌های چشم

وجود خون در چشم و ایجاد لکه قرمز می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. خونریزی کاسه چشم اغلب در نتیجه افزایش فشار یا نیازهای بیش از حد به چشم‌ها رخ می‌دهد، مانند:

• فعالیت بدنی در حین ورزش یا بلند کردن اجسام سنگین
  • فشار زیاد روی رگ‌های خونی کوچک هنگام سرفه، عطسه، استفراغ یا زور زدن
  • صدمات چشمی، پس از مالش شدید یا جراحی چشم
  • مربوط به بیماری‌های چشمی مانند ورم ملتحمه یا خشکی چشم است
  • مشکلات لنزهای تماسی
  • جسم خارجی در چشم
  • ضربات یا کبودی

درمان خونریزی کاسه چشم

مویرگ شکسته نیازی به درمان ندارد. خونی که خارج شده پس از چند روز توسط فرآیندهای بهبودی خود بدن تجزیه می‌شود. مانند کبودی روی بدن پس از جراحات، تغییر رنگ چشم در طول فرآیند بهبودی رخ می‌دهد و پس از حدود 1-2 هفته خونریزی کاملاً کاهش یافته و چشم دوباره طبیعی به نظر می‌رسد. حداکثر در صورت خونریزی شدید می‌توان از پماد و اشک مصنوعی به صورت قطره روی چشم استفاده کرد. همچنین می‌توانید از روش‌های درمانی زیر جهت کاهش خونریزی کاسه چشم استفاده کنید.

خنک کردن منظم با کمپرس سرد می‌تواند به بهبود و کاهش خونریزی کاسه چشم کمک کند. اگر فوراً استفاده شود، سرما می‌تواند از خونریزی شدید جلوگیری کند. مانند کبودی، رگ‌های خونی به دلیل سرد شدن منقبض می‌شوند. اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، می‌توانید برای مدتی آن‌ها را بردارید تا فشار روی چشم‌هایتان کاهش یابد. اگر علت خشکی چشم باشد، پزشک می تواند پس از معاینه، پماد یا قطره چشمی را برای مقابله با هیپوسفاگما تجویز کند.

چه زمانی به چشم پزشک مراجعه کنیم؟

اگر همانطور که در بالا توضیح داده شد قرمزی در چشمان خود مشاهده کردید و علائم همراه دیگری مانند درد یا کاهش بینایی نداشتید، نیازی به معاینه توسط چشم پزشک نیست. اگر علاوه بر خونریزی، اختلالات بینایی، درد در چشم یا سر و همچنین استفراغ و حالت تهوع وجود داشته باشد، باید فوراً توسط چشم پزشک معاینه شوید. به همین ترتیب، در مورد خونریزی کاسه چشم که پس از صدمات چشمی یا پس از تصادف یا سقوط با ترومای جمجمه‌ای رخ می‌دهد، خونریزی بیش‌تر است.

در بیشتر موارد هیپوسفاگما کاملا بی ضرر است. با این حال، همیشه مهم است که بررسی کنید که آیا علائم دیگری علاوه بر قرمزی چشم رخ می‌دهد یا خیر. در این صورت باید معاینه چشم پزشکی انجام شود. در صورت تکرار مکرر خونریزی کاسه چشم باید بررسی‌های بیشتری انجام شود. زیرا این می‌تواند نشانه احتمالی بیماری زمینه‌ای دیگری مانند فشار خون بالا یا اختلالات انعقادی باشد.

خونریزی کاسه چشم

چه کسانی بیش‌تر در معرض خطر خونریزی کاسه چشم قرار دارند؟!

غواصان عمدتاً باید با خونریزی داخلی چشم مقابله کنند. فرود و صعود فشار زیادی در چشم ایجاد می‌کند و گردش خون را مختل می کند، به علاوه حباب‌های نیتروژن در طول غواصی بسیار طولانی وجود دارد. خونریزی در عروق، شبکیه و مشیمیه رخ می‌دهد و آسیب بی ضرر تلقی می‌شود زیرا حباب‌های نیتروژن نیز می‌توانند فرد را کور کنند. علاوه بر این، طبق مطالعات معتبر، 50 درصد از غواصان طولانی مدت از آسیب به شبکیه چشم رنج می‌برند. همچنین بسکتبالیست‌ها و والیبالیست‌ها به ویژه بوکسورهای حرفه‌ای در معرض آسیب پلک هستند. متخصصان بوکس مرتباً از آسیب دیدگی در زاویه محفظه، عدسی و شبکیه چشم رنج می‌برند.

فشار درونی و بیماری

فشار داخلی باعث خونریزی در کاسه چشم می‌شود و می‌تواند باعث پارگی رگ‌های خونی شود. علت اصلی افزایش فشار خون در چشم است. اگر به شدت عطسه یا سرفه می‌کنید، فشار داخلی بدن افزایش می‌یابد درست مانند زمانی که وزنه بلند می‌کنید. سپس فشار باعث پاره شدن رگ‌ها می‌شود که خون از آن‌ها نشت کرده و به چشم‌ها می‌ریزد.