پتوز یا بلفاروپتوز (به یونانی ptosis: سقوط، پایین، یونانی blepharo: پلک) معمولاً در پزشکی به‌عنوان افتادگی پلک فوقانی (افتادگی پلک) شناخته می‌شود. بسته‌شدن غیرارادی کامل یا جزئی چشم توسط پلک فوقانی توسط افراد مبتلا قابل‌کنترل نیست. پتوز می‌تواند در یک یا هر دو طرف رخ دهد، اما پتوز یک‌طرفه معمول است.

پتوز چشم چیست؟

پزشکان به پدیده افتادگی یک یا هر دو پلک فوقانی به عنوان پتوز (پتوز) اشاره می‌کنند. پتوز می‌تواند ارثی یا اکتسابی باشد. زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌های پلک یا اعصاب آستیپیتان آسیب ببینند. برای مثال، پلک ممکن است در نتیجه سکته مغزی یا ضعف عضلانی (میاستنی گراویس) افتاده باشد. دلایل مختلفی می‌تواند منجر به افتادگی کل پلک بالا و باریک شدن پلک شود. شدت این بیماری می‌تواند از عدم تقارن خفیف تا اختلال شدید بینایی متفاوت باشد. گاهی اوقات محور بینایی (وسط مردمک) جابجا می‌شود یا حتی پلک بالایی به طور کامل آویزان می‌شود. شایع‌ترین علت آن تغییرات سنی همراه با گسترش بیش از حد و شل شدن بافت عمیق‌تر پلک (به اصطلاح آپونوروز لواتور) است. استفاده از لنزهای تماسی برای چندین سال نیز می‌تواند منجر به پتوز چشم شود. در مورد پتوز دوران کودکی، به دلیل وجود آستیگماتیسم اضافی، ایجاد اختلال بینایی (آمبلیوپی) نیز امکان پذیر است. بنابراین بررسی های زودهنگام چشم پزشکی ضروری است.

شدت بروز پتوز چقدر است؟

پتوز چشم می‌تواند خفیف تا شدید باشد. اثرات آنها از یک نقص صرفاً زیبایی تا اختلالات جزئی در میدان بینایی، موقعیت‌های غیرطبیعی سر تا ازدست‌دادن کامل بینایی متغیر است. پتوز چشم به‌ویژه زمانی مشکل‌ساز است که چشم آسیب‌دیده را تا حد زیادی یا به طور کامل ببندد. چنین پتوز چشم در دوران کودکی نیاز فوری به درمان دارد، زیرا در غیر این صورت بینایی چشم‌بسته نمی‌تواند توسعه یابد. پس از فراموشی، این پیشرفت نمی‌تواند بعداً جبران شود و چشم دیگر نمی‌تواند بینایی عملکردی را توسعه دهد (آمبلیوپی)

طبقه‌بندی پتوز:

پتوز خفیف؛

1-2 میلی‌متر

پتوز متوسط؛

3-4 میلی‌متر

پتوز شدید؛

> 4 میلی‌متر

پتوز چشم

علل پتوز چشم چیست؟

پتوز معمولاً دلایل عصبی عضلانی دارد: یا در عضلاتی که واسطه حرکت پلک هستند یا با اعصابی که آنها را کنترل می‌کنند، مشکل وجود دارد.

عضله levator palpebrae superioris (به طور خلاصه: levator) مسئول بالا و پایین بردن پلک‌ها است. عصب کنترل‌کننده عضله بالابرنده عصب چشمی حرکتی است. musculus tarsalis superior (عضله مولر) نیز درباز نگه‌داشتن چشم نقش دارد که پلک برجسته را به‌صورت عمودی منقبض می‌کند مانند یک کور رومی. اینها می‌توانند ویژگی‌های زیر باشند:

• پتوز  مادرزادی: ناهنجاری ارثی عضله بالابر
  • پتوز  اکتسابی: ازدست‌دادن عملکرد عضله بالابرنده به دلیل آسیب، دژنراسیون یا سن
  • پتوز پارالیتیکا: ناشی از آسیب به عصب چشمی حرکتی است و اغلب با محدودیت حرکت سایر عضلات چشم همراه است (استرابیسم فلجی، گشاد شدن مردمک چشم)
  • بعد از سندرم هورنر: آسیب به اعصاب رویشی در ناحیه سر که بر عضله مولر نیز تأثیر می‌گذارد.
  • پتوز میوپاتیک در بیماری‌های عضلانی: ضعف عضلانی (میاستنی گراویس)، میوپاتی ها، دیستروفی‌های عضلانی
  • پتوز نوروتوکسیک: ناشی از یک نوروتوکسین، به‌عنوان‌مثال پس از نیش مار (مار کبرا، مامبا، کریت، تایپان) یا در اثر مسمومیت با سم بوتولینوم

استفاده از لنز

ارتباط بین پتوز چشم اکتسابی و غیرمرتبط با سن و استفاده طولانی‌مدت از لنزها، به‌ویژه لنزهایی که شکل خود را حفظ می‌کنند، به‌خوبی مستند شده است. گمان می‌رود که "ساییدگی" مکانیکی عضله بالابر با بالاکشیدن دستی پلک‌ها هنگام برداشتن لنزهای تماسی یکی از دلایل احتمالی آن باشد. بااین‌حال، هنوز هیچ شفافیتی در این مورد وجود ندارد. بسته‌شدن پلک ناشی از علل مکانیکی، یعنی تورم شدید (به دلیل ضربه، نیش حشره، التهاب) یا تومور در ناحیه پلک فوقانی نیز می‌تواند به‌عنوان پتوز چشم نامیده شود، حتی اگر علت عصبی عضلانی نداشته باشد.

پتوز کاذب

زمانی که افتادگی پلک از نظر آناتومیکی مشروط باشد، از کاذب صحبت می‌کند. پسودوپتوز چشم می‌تواند به دلیل عدم پشتیبانی از پلک ناشی از کوچک شدن یا عدم وجود کره چشم رخ دهد. همچنین می‌تواند ناشی از کاهش تنش پوستی پلک ناشی از افزایش سن باشد. عدم تقارن در اندازه و پایه هر دو پلک می‌تواند ظاهر پتوز چشم را ایجاد کند.

سردرد (سه‌قلو خودمختار):

در انواع سردردهای زیر ممکن است پتوز جزو علائم باشد.

• سردرد خوشه‌ای
  • همی کرانی حمله‌ای مزمن
  • SUNCT
  • سندرم تولوسا هانت
  • سندرم رادر
  • آرتریت تمپورال

پتوز می‌تواند از مصرف برخی داروها نیز نشت بگیرد.

• شل‌کننده‌های عضلانی
  • باربیتورات‌ها و سایر داروهای آرام‌بخش
  • پرگابالین (شکل خفیف)
  • دوزهای بالای مواد افیونی
  • سمپاتولیتیک‌ها

تشخیص پتوز چشم

پتوز با ظاهر معمولی چشم‌بسته یا نیمه‌بسته توسط افتادگی پلک فوقانی تشخیص داده می‌شود. برای این کار یک معاینه تصویری و دستی ساده کافی است. پزشک چشم و پلک را به‌دقت معاینه می‌کند و اجسام خارجی، جراحات و علائم التهاب را بررسی می‌کند. علاوه بر این، رفلکس مردمک و تحرک کره چشم به‌منظور محدودکردن علل احتمالی پتوز چشم آزمایش می‌شود. تمایز تشخیصی بین پتوز چشم که در آن افتادگی پلک است و بلفارواسپاسم (فشردگی اسپاسمودیک چشم‌ها که همچنین نمی‌توان آگاهانه کنترل کرد) اهمیت دارد.

جراحی پتوز چشم

درمان پتوز چشم

پتوز چشم که بخشی از علائم بیماری عصبی عضلانی یا مسمومیت زمینه‌ای است، در صورت وجود چنین درمانی، به داروها مورداستفاده برای درمان بیماری زمینه‌ای پاسخ می‌دهد. اگر پتوز چشم مادرزادی، آسیب‌دیدگی یا مربوط به سن را تحت‌تأثیر قرار دهد، می‌توان با جراحی اصلاح کرد. اصلاح پتوز خفیف به دلایل صرفاً زیبایی منطقی است، اما معمولاً تحت پوشش بیمه درمانی نیست. عمل جراحی توسط متخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی که در ناحیه چشم تخصص دارد انجام می‌شود. گزینه‌های ذیل در دسترس هستند:

• برداشتن لواتور (بلندکردن پلک فوقانی)
  • بلفاروپلاستی (برداشتن پوست پلک فوقانی)
  • تعلیق فرونتالیس (تعلیق پلک روی عضله فرونتالیس)
  • عوارض: بسته نشدن کافی چشم
  • قطره چشم برای مرطوب کردن چشم
  • قطره‌های چشمی با اثر سمپاتومیک
  • 10% فنیل افرین
  • قطره چشمی 1 تا 2 درصد آدرنالین

همچنین دستگاه‌های مکانیکی وجود دارند که پلک را باز نگه می‌دارند، زمانی که اصلاح جراحی یک گزینه نیست. عینک‌های به‌اصطلاح پتوز چشم دارای یک یا دو براکت افقی در فریم بالای لنز هستند که زیر پلک‌ها بسته می‌شوند. عینک‌های پتوز چشم توسط چشم‌پزشکان متخصص ساخته می‌شوند، زیرا موقعیت، شکل و طول شقیقه‌ها باید دقیقاً تنظیم شوند.

سیر بهبودی

بدون اصلاح جراحی و بدون التیام بیماری زمینه‌ای، پتوز چشم به‌خودی‌خود از بین نمی‌رود. اگرنه یکی و نه دیگری امکان‌پذیر نباشد، افراد مبتلا باید با تشخیص کنار بیایند، مثلاً با استفاده از عینک پتوز چشم. نتایج جراحی پتوز چشم به‌طورکلی بسیار خوب است.

عوارض اصلاح پتوز چشم جراحی می‌تواند شامل موارد زیر باشد :

• تصحیح نادرست
  • تصحیح بیش از حد
  • عدم تقارن هر دو پلک
  • بی‌نظمی کانتور پلک
  • بسته‌شدن ناقص پلک (لاگوفتالموس)

عملیات استاندارد در اولین مداخله در حدود 80 درصد موارد به نتیجه کاملاً رضایت‌بخشی دست می‌یابد. یک عمل پیگیری معمولاً می‌تواند نتیجه نامطلوب را اصلاح کند. برای پتوز چشم مادرزادی، میزان موفقیت سوسپانسیون فرونتالیس بیش از 90 درصد است. همین امر در مورد میزان موفقیت جراحی کوتاه‌کردن عضله مولر نیز صدق می‌کند.