فلج عصب هفتم جمجمه‌ای (عصب صورت) که فلج بل نیز نامیده می‌شود، اختلال عملکرد عصب هفتم جمجمه‌ای است که باعث ازدست‌دادن کامل یا جزئی حرکت در یک قسمت (سمت) صورت می‌شود. فلج بل کودکان می‌تواند بدون علت یا با علت ایجاد شود.

بیشتر ماهیچه‌های صورت توسط عصب صورت، یعنی جفت هفتم اعصاب جمجمه‌ای کنترل می‌شوند. عصب صورت از ساقه مغز شروع می‌شود، از طریق جمجمه به یک کانال بسیار باریک (کانال فالوپی) می‌گذرد و سپس درست پشت‌گوش از جمجمه خارج می‌شود؛ بنابراین عصب در بیشتر مراحل رشد خود در این پوسته استخوانی محصور است.

فلج بل کودکان

فلج بل کودکان رو بینایی تأثیر می‌گذارد؟

عصب صورت از پشت‌گوش منشعب می‌شود و در خدمت عضلات صورت است:

• به پیشانی اجازه می‌دهد حرکت کند.
  • پلک‌ها بسته شود.
  • دهان بسته شود و لبخند بزند.
  • غدد بزاقی و ‌ریزش اشک را کنترل می‌کند.
  • مسئول حس چشایی زبان است.
  • با عمل بر روی شنوایی از خفه کردن صداهای محیط اطراف مراقبت می‌کند.

هنگامی که فلج بل رخ می‌دهد، عملکرد عصب صورت از کار می‌افتد و باعث اختلال در تمام پیام‌هایی می‌شود که مغز به عضلات صورت می‌فرستد. این وقفه باعث فلج می‌شود که به‌صورت تغییر در تمام عملکردهای دیده می‌شود. یکی از این موارد نیز اختلال در عملکرد پلک چشم است.

در فلج بل کودکان، کودک مبتلا در بستن پلک‌ها، اخم کردن، پف کردن گونه‌ها مشکل دارد. ممکن است بزاق گوشه دهانتان از بین برود. صورت در حین حالات چهره نامتقارن به نظر می‌رسد. ممکن است ناراحتی و گاهی درد همراه با صداها گزارش شود.

علل فلج بل کودکان

علت دقیق هنوز ناشناخته است، اما علائم عموماً موقتی هستند و بیشتر مبتلایان در عرض چند ماه به طور کامل بهبود می‌یابند (به طور متوسط 2-3، اما می‌تواند تا 9 ماه طول بکشد). علائم مشخصه همه مربوط به ازدست‌دادن کنترل عضلات صورت است که به بیمار یک حالت مشخص می‌دهد (بیمار به‌ویژه از وجود کج بودن دهان شکایت می‌کند).

در کودکان، تمایز بین اشکال مختلف فلج بل مهم است:

• مادرزادی، یعنی از بدو تولد وجود دارد.
  • اکتسابی، به دنبال یک آسیب‌ که در هنگام زایمان یا درهرصورت پس از تولد رخ می‌دهد.
  • ایدیوپاتیک، علت فلج را نمی‌توان تعیین کرد.

گاهی اوقات صحبت از فلج سرد وجود دارد، زیرا گاهی اوقات با تغییرات ناگهانی دما، به‌ویژه در فصول میانی، بهار و پاییز هم‌زمان است.

نحوه تشخیص فلج بل کودکان

معاینه پزشکی معمولاً برای تشخیص فلج بل کافی است. به طور خاص، در زمینه اطفال لازم است علل مادرزادی را حذف کرد، تاریخچه علائم در بدو تولد، احتمال درگیری سایر اعصاب یا اندام‌های جمجمه‌ای با نیاز به درمان خاص، وجود علائم عصبی مرکزی، مانند کاهش مصرف، ضروری است.

قسمت حرکتی چشم، با نشانه انجام معاینه عمیق، تصویربرداری عصبی، فوری نیز باید انجام شود.

برای اهداف تشخیصی و بررسی روند درمان فلج بل، می توان از معاینات نور و فیزیولوژیک استفاده کرد:

الکترومیوگرافی، الکترونوروگرافی، معاینه رفلکس قرنیه.

معاینات نوروفیزیولوژیک می‌تواند برای کودکانی که سنین بسیار کمی دارند دردسرساز باشد، به همین دلیل در موارد منتخب، انجام معاینات در دوره بیمارستان دی پس از آرام‌بخشی سبک پیش‌بینی‌شده است.

برای انجام صحیح این آزمایشات خوب است که اگر بیمار تحت درمان با داروهای ضدانعقاد مانند وارفارین است، اگر از اختلالات انعقادی رنج می‌برد، اگر ضربان‌ساز  یا محرک است، اعضای خانواده به پزشک اطلاع دهند. البته این قبیل از موارد در بزرگسالان بیشتر از کودکان است.

مراقبت از فلج بل کودکان چگونه است؟

اگر علت التهابی فلج بل تشخیص داده شود، درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• کورتیکواستروئیدهای خوراکی؛
  • داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) که به کنترل التهاب کمک می‌کنند و بسیاری از عوارض جانبی کورتیکواستروئیدها را ندارند.
  • احتمالاً داروهای ضدویروسی، در موارد منتخب.
  • به‌ویژه، درمان با داروهای کورتیکواستروئیدی باید دراسرع‌وقت، در عرض 72 ساعت شروع شود.

آیا فلج بل کودکان قابل‌درمان است؟

نتایج بهبودی فلج بل کودکان معمولاً مطلوب است، به‌ویژه در اشکالی که ظرف 3 هفته از شروع آن بهبود می‌یابند. علاوه بر داروها، مخصوصاً در مواردی که بهبودی سریع ندارند، فیزیوتراپی خاص، همراه یا غیرمرتبط با تکنیک بیوفیدبک و پیشگیری از مشکلاتی مانند ساییدگی و عفونت قرنیه توصیه می‌شود.

معمولاً در اشکال فلج بل ناشی از ترومای پری ناتال، بهبودی خودبه‌خودی در حدود 4 ماه دیده می‌شود، درحالی‌که در اشکال اکتسابی ثانویه به شکستگی سنگ سنگی یا ایتروژنیک، ممکن است عمل جراحی مغز و اعصاب نشان داده شود.

به طور کلی، عدم وجود علائم بالینی بهبود پس از 6 ماه نیاز به ارزیابی مجدد درمانی و پیش‌آگهی دارد.

فلج بل در 15 تا 20 درصد موارد  درمان بیشتری را شامل می‌شود. در چنین شرایطی  امکان بازیابی بسیار آهسته حرکت نیمه صورت است  و در مرحله بهبودی، بروز سینکینزی (سینکینزی حرکت جمعی یا حرکت غیرارادی عضلات صورت)  یا بروز انقباضات غیرارادی ماهیچه‌ای نیمی از صورت متأثر از فلج (همی اسپاسم) و ریزش اشک زیاد وجود دارد. البته نیازی نیست در این مورد نگران باشید چرا که سینکینزیا و همی اسپاسم احتمالاً با سم بوتولینوم قابل‌درمان هستند.

آیا فلج بلز خوب می‌شود؟!