با افزایش سن تغییراتی در اطراف چشم‌ها ایجاد می‌شود که شامل افتادگی پوست و جابجایی چربی درون پلک می‌باشد. این تغییرات چهره فرد را مسن‌تر نشان می‌دهند. افتادگی پلک‌ها نه تنها فرد را مسن‌تر نشان می‌دهد، گاهی این افتادگی باعث ایجاد مشکلات بینایی نیز می‌شود. پتوز باعث ایجاد خستگی و خواب آلودگی می‌شود. اگر دوست دارید با یک جراحی ساده و با ایجاد اندکی تغییرات روی پلک ها، چندین سال جوانتر و زیباتر به نظر برسید، جراحی افتادگی پلک می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. با این جراحی پلک طی یک ساعت می‌توان چشم‌های خسته، پلک‌های پف کرده و افتاده را تبدیل به چشمانی جذاب، شاداب و جوان کرد.

علاوه براین، بلفاروپلاستی کاربرد درمانی هم دارد و می‌تواند میدان دید را با رفع افتادگی‌های شدید پلک بهبود بخشد. بعضی‌ها نیز به امید گربه‌ای یا مصری شدن حالت چشم‌هایشان زیر تیغ جراحی می‌روند. غافل از اینکه جراحی پلک در موارد غیر ضروری می‌تواند با عوارضی چون باز ماندن پلک موقع خواب و آبریزش دائمی از چشم همراه باشد.

نکته دیگری که در این جراحی حائز اهمیت است انتخاب بهترین جراح پلک است. انتخاب جراح خوب پلک به فرد کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتر زیر تیغ جراحی بروید و در پایان نیز از نتیجه جراحی خشنود باشید. جراح نکات لازم قبل و بعد از جراحی را برای شما توضیح داده و اطلاعات کامل درباره جراحی و عوارض احتمالی آن را به شما گوشزد خواهد کرد. برای داشتن نتیجه مناسب باشد اندازه‌گیری درستی از میزان برداشت پوست پلک و یا عضله مولر انجام شود. این اندازه گیری مناسب با تجربه و تخصص جراح رابطه مستقیم دارد. بنابراین درانتخاب جراح دقت کافی داشته باشید.

جراحی پتوز یا همان افتادگی پلک، در واقع عملی است برای محکم کردن عضله‌ای که پلک فوقانی فرد را بالا می‌برد. هرچه پیرتر می‌شوید، عضله لواتوری که پلک فوقانی فرد را بالا می‌برد، ضخیم شده و ضعیف‌تر می‌شود و باعث افتاده‌تر شدن پلک می‌شود. این عمل جراحی تنها روش مؤثر برای سفت شدن عضله بالارونده پلک است.

اگر این مشکل از زمان تولد کودک، همراه آن باشد به آن افتادگی پلک مادرزادی گفته می‌شود. ممکن است این عارضه در سن بالا به دلیل آسیب اعصاب چشم نیز رخ دهد. این وضعیت چشمی همچنین می‌تواند عارضه عمل آب مروارید یا عمل جراحی لیزیک یا هر نوع جراحی دیگر برای اصلاح چشم باشد. افتادگی پلک در اثر تزریق بوتاکس نیز یکی‌دیگر از شایع‌ترین علت‌های این عارضه است که معمولا بعد از اینکه اثر بوتاکس از بین رفت، رفع خواهد شد یکی از راه‌هایی که به درمان این مشکل کمک می‌کند تشخیص درست علت آن است.

جراحی افتادگی پلک

بلفاروپلاستی چیست؟

بلفاروپلاستی نوعی جراحی است که روی پلک‌ها انجام می‌شود. این کار برای از بین بردن پوست اضافی پلک‌های بالا و کاهش پف کردن پلک‌های پایین انجام می‌شود. به آن لیفت چشم نیز می‌گویند.

چرا بلفاروپلاستی انجام می‌شود؟

این جراحی معمولا به دلایل زیبایی انجام می‌شود. همچنین یک راه موثر برای بهبود بینایی در افراد مسن است که افتادگی پلک بالایی آنها مانع بینایی آنها می‌شود. لیفت چشم از شر سیاهی زیر چشم، پنجه کلاغی یا سایر چین و چروک‌های صورت خلاص نمی‌شود. این اغلب همراه با سایر روش‌ها مانند لایه‌برداری با لیزر، تزریق فیلر یا لیفت پیشانی انجام می‌شود.

روند پیری پلک

با افزایش سن، پوست به تدریج خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. فقدان خاصیت ارتجاعی به علاوه کشش مداوم ناشی از جاذبه باعث می‌شود پوست اضافی روی پلک‌های بالا و پایین جمع شود. پوست اضافی در پلک پایین باعث ایجاد چین و چروک و برآمدگی می‌شود. در پلک‌های بالایی، یک چین اضافی از پوست می‌تواند روی مژه‌ها آویزان شود و مانع دید شود.

چربی‌هایی که کره چشم را از جمجمه جدا می‌کند نیز می‌تواند باعث برآمدگی در پلک‌های بالا و پایین شود. غشای نازکی که چربی را در جای خود نگه می‌دارد با افزایش سن ضعیف می‌شود و به چربی اجازه می‌دهد مانند فتق به داخل پلک‌ها جلو بیاید.

چه کسی کاندیدای خوب برای بلفاروپلاستی است؟

بهترین کاندیدها برای لیفت چشم افرادی هستند که از سلامت خوبی برخوردار هستند و ایده‌ای واقع‌بینانه از آنچه می‌خواهند دارند. اکثر آنها 35 سال یا بیشتر هستند، اما اگر پلک‌های گشاد یا افتادگی پلک در خانواده فرد وجود دارد، ممکن است تصمیم بگیرید که جراحی را زودتر انجام دهید.

جراحی پلک می‌تواند ظاهر فرد را بهبود بخشد و به افزایش اعتماد به نفس فرد کمک کند. با این حال، ممکن است در ظاهر ایده‌آل تغییری ایجاد نکند یا ساختار صورت وی را تغییر ندهد. قبل از اینکه تصمیم به عمل جراحی بگیرید، در مورد اهداف خود فکر کنید و آنها را با جراح خود در میان بگذارید.

آماده‌سازی بلفاروپلاستی

شما باید ترتیبی دهید که فرد دیگری بعد از جراحی شما را به خانه برساند. همچنین باید کسی را بخواهید که شب عمل در کنار شما بماند. انتظار داشته باشید و برنامه‌ریزی کنید که از محل کار در خانه بمانید و فعالیت‌های خود را برای چند روز پس از جراحی محدود کنید تا زمانی که پلک‌های فرد بهبود یابد. برخی از افراد پس از جراحی دچار خشکی چشم می‌شوند، اما به ندرت بیش از 2 هفته طول می‌کشد. اگر خشکی چشم بیش از 2 هفته طول کشید، با پزشک خود تماس بگیرید. در خانه باید موارد زیر را آماده داشته باشید:

  • تکه‌های یخ
  • کیسه یخ (یا می‌توانید از کیسه‌های فریزر پر از یخ، ذرت منجمد یا نخود استفاده کنید)
  • پدهای گاز کوچک
  • قطره های چشمی یا اشک مصنوعی (از پزشک خود بخواهید نوع مناسب را برای رفع نیازهای خاص شما توصیه کند)
  • دستمال ها و حوله ها را تمیز کنید
  • مسکن‌های بدون نسخه (که پزشک می تواند توصیه کند)
  • به دلیل افزایش خطر خونریزی نباید از Advil، Motrin، Naproxen، Aleve و Aspirin استفاده شود.

روش جراحی افتادگی پلک

اگر هر دو پلک بالا و پایین با هم انجام شوند، معمولاً لیفت چشم حدود 2 ساعت طول می‌کشد. پزشک شما به احتمال زیاد از بی‌حسی موضعی (مسکن تزریق شده در اطراف چشم) همراه با آرامبخش خوراکی استفاده خواهد کرد. اگر این روش را در بیمارستان یا مرکز جراحی انجام می‌دهید، به احتمال زیاد آرامبخش IV دریافت خواهید کرد.

اگر هر چهار پلک را انجام می‌دهید، جراح احتمالاً ابتدا روی پلک بالایی کار می‌کند. جراح معمولاً خطوط طبیعی پلک‌های فرد را برش می‌دهد. از طریق این برش‌ها، جراح پوست را از بافت زیرین جدا می‌کند و چربی و پوست اضافی (و عضله را در صورت لزوم) از بین می‌برد. بعد، جراح آن برش‌ها را با بخیه‌های بسیار کوچک می‌بندد. بخیه‌ها در پلک‌های بالایی به مدت 3-6 روز باقی می‌مانند. بسته به تکنیک مورد استفاده، پلک‌های پایین ممکن است نیاز به بخیه داشته یا نداشته باشند.

جراحی پلک پایین ممکن است با استفاده از یکی از چندین تکنیک انجام شود. در یک روش، جراح برشی را در داخل پلک پایینی شما ایجاد می‌کند تا چربی را از بین ببرد. آن برش قابل مشاهده نخواهد بود. سپس جراح می تواند خطوط ریز پوست را با استفاده از لیزر C02 یا اربیوم نرم کند.

روش دیگر شامل برش در امتداد حاشیه مژه است. از طریق آن برش، جراح می‌تواند پوست اضافی، عضله شل و چربی را حذف کند. خط برش پس از مدت کوتاهی محو می‌شود. پس از هر یک از این روش ها، جراح شما ممکن است انجام لیزر را توصیه کند.

بعد از عمل جراحی

پزشک احتمالاً پماد را در چشمان قرار می‌دهد تا آنها را مرطوب نگه‌دارد و در حالی که در اتاق ریکاوری هستید آنها را با کمپرس سرد می‌پوشاند. بلافاصله پس از جراحی، ممکن است دید ناشی از پماد تاری داشته باشید و به نور حساس باشید. چشمان فرد ممکن است احساس خشکی یا آبریزش داشته باشید.

قرار دادن کیسه‌های یخ روی چشم‌ها و خوابیدن با سر بالا در شب اول بعد از عمل بسیار کمک کننده است. پزشک دستورالعمل‌های دقیقی را برای مراقبت از خود به فرد می‌دهد.

نکات مهم در جراحی افتادگی پلک

نکات مهم در جراحی افتادگی پلک

این عمل معمولاً تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود که یا در پلک فرد تزریق می‌شود و یا به عنوان قطره چشم بی‌حسی موضعی داخل چشم ریخته می‌شود. علت این که تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود این است که بیمار باید در طی جراحی با جراح همکاری کند و با باز و بسته کردن پلک میزان رفع افتادگی بررسی شود. این عمل بسته به اینکه هر دو پلک فوقانی فرد را درگیر کند یا نه، معمولاً 45 تا 90 دقیقه طول می‌کشد. جراح معمولاً بر روی برش طبیعی پلک برش می‌زند تا به مرور محل بخیه‌ها از بین برود و اثری از آنها باقی نماند.

در جراحی افتادگی پلک کودکان معمولا اگر افتادگی پلک در بینایی کودک مشکلی ایجاد نکند جراحی تا این که کودک به سن مناسبی برای همکاری برسد به تاخیر می‌افتد. پتوز خفیف در کودکی با افزایش سن فرد می‌تواند بدتر شود و در بزرگسالی به ترمیم جراحی نیاز دارد.

بعد از عمل جراحی افتادگی پلک اغلب نیاز به بستری شدن وجود ندارد.

در عمل جراحی افتادگی پلک گاهی لازم است عمل در هر دو چشم صورت گیرد. در حالیکه به نظر شما علائم بیماری در یک چشم است.

در جراحی افتادگی پلک اغلب تا مدتی چشم اندکی باز می‌ماند که بایستی شب‌ها با مصرف پماد چشمی مانع خشک شدن چشم شد. معمولا پس از چند ماه چشم با شرایط فوق سازگار شده و نیازی به مصرف پماد نیست.

پانسمان چشم روز پس از عمل برداشته می‌شود و برحسب معاینه چشم ممکن است روز اول تا سوم چشم پانسمان شود ولی بعد از این زمان به پانسمان یا شیلد ( محافظ پلاستیکی ) نیازی نیست.

در عمل جراحی افتادگی پلک معمولا نوعی بخیه روی پلک داریم که طی دو هفته اول بعد از عمل برداشته می‌شود

از بکار بردن مواد ارایشی ( سرمه، ریمل، مژه مصنوعی، لنزهای رنگی، مواد روغنی در اطراف چشم و غیره) جدا خوداری نمائید و زمان شروع آن را از پزشک معالج سوال کنید.

مطالعه,تماشای تلویزیون و فعالیت‌های عادی زندگی که توام با فعالیت شدید جسمانی نباشد و نحوه صحیح قرار گرفتن سر، رعایت شود بلامانع است.

در هر مراجعه داروهای مصرفی بخصوص قطره‌ها را با خود بیاورید و نام آنها را بخاطر بسپارید زیرا ممکن است به علت مشابهت ظاهری برخی قطره‌های چشمی و نداشتن دید کافی داروها را جابجا مصرف نمائید. 

نتایج بلفاروپلاستی

جراحی پلک بالا حداقل برای 5-7 سال خوب است. جراحی پلک پایین به ندرت نیاز به تکرار دارد. البته چشمان پس از عمل همچنان ممکن است دچار افتادگی شوند. اگر پلک‌ها دوباره افتاد، لیفت پیشانی به جای لیفت چشم دیگر ممکن است روش ارجح باشد.

ریکاوری بلفاروپلاستی

بعد از جراحی پلک، بخیه‌هایی در هر دو پلک خواهید داشت که تا یک هفته باقی می‌ماند. معمولاً ورم و گاهی کبودی وجود دارد، اما پلک‌ها باید در عرض یک یا دو هفته طبیعی به نظر برسند.

چه عوارضی می تواند رخ دهد؟

عوارض عمومی هر عمل شامل درد، خونریزی و عفونت محل جراحی (زخم) است که معمولا پزشکان برای جلوگیری از این موارد داروها را تجویز می‌کنند. مصرف این داروها در جلوگیری از به وجود آمدن این عوارض کمک می‌کند. عوارض خاص این عمل باز ماندن پلک در صورتیکه جراحی به خوبی انجام نشود است. این باز ماندن پلک‌ها در هنگام خواب به مرور باعث مشکلات قرنیه می‌شود. و معمولا برای رفع آن نیاز به جراحی ترمیمی است. برخی از بیماران ممکن است خشکی چشم را بعد از عمل تجربه کنند.

عوارض و نتایج ناخواسته از لیفت چشم نادر است، اما گاهی اوقات اتفاق می افتد. آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • خونریزی.
  • عفونت.
  • خشکی چشم.
  • رنگ غیرطبیعی پلک‌ها.
  • پوست پلک که به طور غیرطبیعی به داخل یا خارج چین می‌شود.
  • نمی‌توانید چشمان خود را به طور کامل ببندید.
  • خط مژه پلک پایین کشیده شده.
  • از دست دادن احتمالی بینایی.

اگر هر یک از این عوارض را دارید، در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید.

جراحی افتادگی پلک چشم در کودکان

چشم پزشکان هنگام تصمیم به بهترین راه برای درمان پتوز در کودکان، عوامل زیر را در نظر می‌گیرند:

  •      سن کودک
  •      آیا یک یا هر دو چشم درگیر هستند؟
  •      ارتفاع پلک
  •      قدرت عضله پلک
  •      حرکات چشم

جراحی افتادگی پلک چشم بزرگسالان

جراحی پتوز یک جراحی سرپایی است. بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن چشم و ناحیه اطراف آن استفاده می‌شود. پوست اضافی از پلک نیز ممکن است برای کمک به بلند کردن پلک به درستی برداشته شود. برای پتوز شدید، ممکن است نیاز به تقویت عضله کشنده و پیوند مجدد پلک باشد. همانطور که با هر نوع جراحی، خطرات و عوارض احتمالی وجود دارد چشم پزشک در مورد این با فرد صحبت خواهد کرد.

قبل از جراحی پلک، اطمینان حاصل کنید که چشم پزشک خود را در مورد تمام داروهایی که مصرف می‌کنید در جریان گذاشته باشید. تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین‌ها، و مکمل‌ها و غیره برای جراح چشم مصرف آسپرین (یا داروهای حاوی آسپیرین) مهم است.

اگر علت ایجاد افتادگی پلک چشم، مربوط به سن باشد، با انجام یک عمل جراحی زیبایی پلاستیک بالا بردن پلک می‌توان این حالت را اصلاح کرد. در صورتیکه فرد به طور مادرزادی با افتادگی پلک متولد شده باشد، پزشک متخصص به منظور اصلاح و جلوگیری از وخیم شدن آن، انجام عمل جراحی را توصیه کرده و چنانچه افتادگی پلک به علت بیماری‌های عصبی و عضلانی یا بیماری‌های چشم باشد، پزشک با تجویز دارو آن را درمان خواهد کرد.

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

دیدگاه خود را وارد کنید