جراحی رفع گودی کاسه چشم جوانی را به شما بازمی‌گرداند. گودی کاسه چشم دایره‌های تیره فرورفتگی‌های سیاه مایل به آبی هستند که از مجرای اشک شروع می‌شوند و در تمام طول چشم و اطراف چشم گسترش می‌یابند. آنها همچنین می‌توانند به‌عنوان تورم ناحیه زیرچشمی ظاهر شوند و به‌اصطلاح "کیسه‌های زیر چشم" را ایجاد کنند، گاهی اوقات می‌توانند با ایجاد چین‌وچروک دور چشم نیز همراه باشند.

علل فرورفتگی یا گود افتادگی کاسه چشم

گودی چشم می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. بیشتر اوقات، این یک مشکل پزشکی در نظر گرفته نمی‌شود.

سالخوردگی

با افزایش سن، چربی و تراکم استخوان اطراف بدن، از جمله صورت خود را از دست می‌دهیم. همچنین در ساختارهای حمایتی که همه چیز را کنار هم نگه می‌دارند، کاهش‌یافته است. پوست کلاژن را از دست می‌دهد و نازک‌تر و شفاف‌تر می‌شود. گود شدن صورت در اطراف چشم بخشی از این فرایند است.

کاهش وزن چشمگیر

زمانی که وزن زیادی از دست می‌دهید، ازدست‌دادن چربی از تمام نواحی بدن، از جمله صورت، ناشی می‌شود. ازدست‌دادن چشمگیر چربی در صورت همچنین می‌تواند رگ‌های خونی اطراف چشم‌های شما را قابل‌مشاهده‌تر و شفاف‌تر کند.

ژنتیک

موقعیت چشم‌ها در حدقه آنها نیز به ژنتیک شما بستگی دارد. اگر سایر اعضای خانواده شما نیز دارای ظاهری گودرفته یا تیره هستند، ممکن است بخشی از DNA شما باشد.

کمبود خواب

بی‌کیفیت خوابیدن یا کم‌خوابی یکی از مشکلات رایج در جامعه امروزی است که باعث ایجاد گود افتادگی کاسه چشم می‌شود. کمتر از هفت ساعت خواب آرام مکرر می‌تواند بر ظاهر شما تأثیر بگذارد.

کم‌آبی بدن

عدم آبرسانی مناسب می‌تواند منجر به گودی چشم، به‌خصوص در کودکان شود. کودکان به‌ویژه در معرض کم‌آبی ناشی از ویروس‌ها و باکتری‌های معده هستند. اگر کودک شما گود افتاده چشم همراه با اسهال و استفراغ دارد، به پزشک مراجعه کنید. این می‌تواند نشانه کم‌آبی جدی بدن باشد. از دیگر علائم کم‌آبی بدن می‌توان به تشنگی بیش از حد، ترشح کم ادرار و خشکی دهان اشاره کرد. کم‌آبی شدید می‌تواند باعث بی‌حالی یا کاهش پاسخ‌دهی شود.

قرارگیری در معرض نور خورشید

قرارگرفتن در معرض نور خورشید باعث می‌شود بدن ما ملانین تولید کند که پوست ما را تیره می‌کند. اگر در حال حاضر به دلیل ژنتیک، پوست تیره‌تری زیر چشم‌هایتان دارید، قرارگرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند پوست را تیره‌تر کند. دایره‌های تیره زیر چشم ممکن است مانند سایه به نظر برسند که می‌تواند باعث ظاهرشدن چشم‌های توخالی شود.

عفونت‌های سینوسی

التهاب سینوس‌ها یا عفونتی به نام سینوزیت می‌تواند چشمان شما را تیره و گود شده نشان دهد. فشار، درد و گرفتگی بینی از دیگر علائم عفونت سینوسی هستند. اگر فکر می‌کنید عفونت سینوسی دارید باید به پزشک مراجعه کنید.

سیگارکشیدن

سیگارکشیدن کلاژن را تخریب می‌کند و باعث می‌شود پوست شما خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد. این امر

می‌تواند منجر به افتادگی پوست صورت و ظاهرشدن چشم‌های فرورفته شود.

جراحی رفع گودی کاسه چشم

اگر گود افتاده چشم دارید باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر باگذشت زمان و با وجود تلاش برای خواب بهتر و نوشیدن آب کافی، گود افتادگی چشم‌های شما بدتر می‌شود، یا اگر با علائم دیگری همراه باشد، ممکن است بخواهید به پزشک خود مراجعه کنید.

در قرار ملاقات شما، پزشک سابقه پزشکی شما را می‌گیرد و صورت شما را به‌صورت چشمی معاینه می‌کند. آنها می‌خواهند در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید و مدت‌زمانی که گود افتاده چشم مشکل داشته است، بدانند. در مورد علائم دیگری که ممکن است تجربه کنید، مانند احتقان بینی، خارش چشم، یا خستگی، یا اگر اخیراً وزن کم کرده‌اید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

بر اساس علائم شما، پزشک ممکن است آزمایش‌های آزمایشگاهی را برای تعیین علت فرورفتگی چشمان شما تجویز کند.

آیا جراحی برای ازبین‌بردن حلقه‌های سیاه زیر چشم وجود دارد؟

به‌طورکلی می‌توان از روش بلفاروپلاستی و لیپوفیلینگ به‌منظور جراحی رفع گودی کاسه چشم استفاده کرد.

بلفاروپلاستی پلک پایین یا تحتانی

بلفاروپلاستی تحتانی یک نوع سرپایی است که تحت بی‌حسی موضعی یا آرام‌بخش فقط در موارد پیچیده خاص انجام می‌شود و مدت‌زمان آن حدود یک ساعت و نیم است و شامل هیچ بستری در بیمارستان نمی‌شود.

دو روش مختلف جراحی وجود دارد: پوستی و ترانس ملتحمه

در بلفاروپلاستی از راه پوست،

یک برش کوچک در امتداد تمام لبه پلک 2 میلی‌متر زیر لبه پلک ایجاد می‌شود. اضافی پوست و چربی متعاقباً فقط تا حدی حذف می‌شود، اما احتمال بیشتری وجود دارد که آن را مجدداً توزیع کند. در صورت لزوم، عضله اوربیکولاریس نیز تغییر مکان می‌دهد که برای ثبات پلک مهم است. سپس پوست با نخ‌های بسیار نازک بخیه می‌شود. برای پلک پایین، برش به‌گونه‌ای انجام می‌شود که از علائم ناخوشایند جلوگیری شود.

در بلفاروپلاستی ترانس ملتحمه،

برش در داخل پلک، از طریق ملتحمه ایجاد می‌شود. این روش شامل بخیه نمی‌شود و در موارد کیسه‌های چربی بدون پوست اضافی اندیکاسیون دارد. این تکنیک به شما امکان می‌دهد تا خطر عوارض بعد از عمل جراحی مانند جمع‌شدن پلک پایین (اکتروپیون) را حذف کنید.

نتایج زیبایی بلفاروپلاستی پایین 15 روز پس از جراحی مشهود است و خطرات عوارض به افراد و موارد بسیار نادر محدود می‌شود. در همه موارد، بلفاروپلاستی پایین باعث می‌شود که نتیجه زیبایی طبیعی به دست آید، نگاه جوان‌تر شود و جای زخم‌ها نامرئی شود.

پس از جراحی، کبودی، کبودی و تورم ممکن است ایجاد شود که با کمپرس سرد و مسکن تجویز شده توسط پزشک قابل تسکین است. این عوارض در عرض چند هفته ناپدید می‌شوند.

جراحی رفع گودی کاسه چشم

بلفاروپلاستی پایین هرگز دردناک نیست

و معمولاً هیچ ناراحتی احساس نمی‌شود به جز کشش خفیف در قسمت عمل شده که می‌توان آن را با یک آرام‌بخش کنترل کرد. گاهی اوقات 2 یا 3 روز ریزش بیش از حد وجود دارد که می‌تواند خواندن را دشوار کند.

برداشتن بخیه‌ها بعد از 7/8 روز انجام می‌شود و بدون دردی است، اما استفاده پیشگیرانه از پماد مخصوص روی بخیه‌ها، برداشتن آنها را تسهیل می‌کند. تنها 3 روز پس از عمل بلفاروپلاستی پایین، زندگی روزمره به حالت عادی بازمی‌گردد، درحالی‌که برای بازیابی فعالیت‌های کاری و حرفه‌ای توصیه می‌شود حداقل 7 روز پس از عمل منتظر بمانید.

بلفاروپلاستی با ظاهر طبیعی

این روش از تکنیک‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌کند که زمان بهبودی را کاهش می‌دهد و نتایج را به حداکثر می‌رساند، بنابراین بیماران به نظر می‌رسند که هرگز جراحی نکرده‌اند.

لیپوفیلینگ

روش جدید برای اصلاح این نقص و جوان‌سازی چشم به روشی طبیعی توسط نانو لیپوفیلینگ و لیپوفیلینگ نشان‌داده‌شده است که به شما امکان می‌دهد نتایج هماهنگ را به دست آورید.

لیپوفیلینگ شامل آسپیراسیون بافت چربی بیمار از ناحیه اهداکننده (شکم، قسمت داخلی ران، لگن) و استخراج بعدی سلول‌های بنیادی و سلول‌های چربی موجود در آن با استفاده از روش سانتریفیوژ یا فیلتراسیون است.

نانو فیلینگ

نانو لیپوفیلینگ همچنین آسپیراسیون بافت چربی را با استفاده از میکروکانولاها فراهم می‌کند. هنگامی که استخراج انجام شد، چربی و مایع استرومایی امولسیون شده و متعاقباً فیلتر می‌شوند تا قسمت استرومایی جدا شود.

ماده‌ای که به‌این‌ترتیب به دست می‌آید بلافاصله به نواحی تاریک و خالی نگاه و صورت تزریق می‌شود، در صورت لیپوفیلینگ مستقیماً در سطح پوست و زیرپوست و در صورت لیپوفیلینگ زیر عضلانی.

جراحی با بی‌حسی موضعی و با آرام‌بخشی خفیف انجام می‌شود.

چه زمانی آیا لیپوفیلینگ مناسب است و چه زمانی لیپوفیلینگ نانو مناسب است؟

لیپوفیلینگ در مواردی که کمبود حجمی وجود دارد و ناحیه تیره عمدتاً توسط سایه‌ای که ناحیه توخالی ایجاد می‌کند مشخص می‌شود نشان داده می‌شود.

لیپوفیلینگ نانو در مواردی که کمبود حجمی وجود ندارد، اما فقط هاله تیره وجود دارد، نشان داده می‌شود .در واقع، تفاوت بین این دو نوع جراحی در تراکم ماده‌ای است که قرار است کاشته شود. یعنی هر چه نیاز حجم‌دهی کمتر باشد، نیاز به بازسازی بیشتر است.

چرا برای ازبین‌بردن دایره‌های تاریک و حلقه‌های تیره، نانولیپوفیلینگ بهتر از لیپوفیلینگ است؟

رسوبات چربی در بدن انسان از بخشی از چربی و یک بخش استرومایی تشکیل شده است. دومی از کلاژن بین سلولی، رگ‌های خونی، مواد ارتباطی بین سلولی، هورمون‌ها و مقدار فراوانی سلول‌های بنیادی تشکیل شده است.

در این روش به‌جای برداشتن چربی اضافی، آن را در ناحیه اطراف گونه/پلک برای بهبود گودی قرار می‌دهد. علاوه بر این، ممکن است از پیوند چربی (با استفاده از چربی سایر قسمت‌های بدن) برای کاهش بیشتر توخالی و افزایش حجم استفاده کند. با این روش هیچ جای زخم قابل‌مشاهده‌ای وجود ندارد و هیچ تغییری در شکل پلک وجود ندارد. همان‌طور که مهم است، زمان بهبودی به حداقل می‌رسد و بیماران می‌توانند در عرض یک هفته به سرکار بازگردند.

انواع روش‌های غیرتهاجمی رفع گودی زیر چشم

لیزردرمانی

درمان‌های لیزری از انرژی گرمایی برای تبخیر سلول‌های آسیب‌دیده استفاده می‌کنند. رنگ‌دانه تیره زیر چشم را می‌توان هدف قرارداد. همراه با روشن‌کردن رنگ پوست تیره‌تر، لیزردرمانی ممکن است باعث ایجاد کلاژن جدید شود.

لایه‌برداری شیمیایی

یک متخصص پوست ممکن است یک لایه‌برداری شیمیایی سبک را برای روشن‌کردن رنگ‌دانه‌های تیره زیر چشم پیشنهاد کند. معمولاً اینها شامل اسید گلیکولیک، اسید رتینوئیک یا هیدروکینون است. متخصص پوست شما همچنین ممکن است لایه‌برداری جسنر را پیشنهاد کند که شامل ترکیبی از اسید سالیسیلیک، اسیدلاکتیک و رزورسینول است.

پرکننده‌ها

یک فیلر پوستی مبتنی بر اسید هیالورونیک مانند Restylane یا Juvederm را می‌توان توسط چشم‌پزشک، متخصص پوست، جراح پلاستیک یا ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی آموزش‌دیده به بافت زیر چشم تزریق کرد. پرکننده‌ها به کاهش حجم زیر چشم کمک می‌کنند که می‌تواند باعث سیاهی دور چشم شود.

پروفایل کاربر
مسعود کاوه نیا پنجشنبه فرو 1401

سلام و عرض ادب . در مورد گودی بالای چشم پزشکان متخصص دیگری در تهران روش پروتز رو انجام میدن ولی متاسفانه در دو موردی که من دیدم پوست اضافی چشم بعد از کارگزاری پروتز برداشته نمیشه که اینکار کار ظاهری نازیبا رو برای فرد ایجاد می کنه . آقای دکتر رجبی تنها کسی در ایران که به این مورد توجه خاص داره و کاملا حرفه ای و هنرمندانه عمل می کنند ..