قرنیه و عدسی چشم به تمرکز کمک می‌کند. انواع عیوب انکساری، مشکلات بینایی هستند که زمانی رخ می‌دهند که شکل چشم به آن اجازه تمرکز خوب را نمی‌دهد. علت می‌تواند طول کره چشم (کوتاه‌تر یا بلندتر)، تغییر شکل قرنیه یا پیری عدسی باشد. چهار عیوب انکساری رایج عبارت‌اند از:
نزدیک‌بینی: دید از نزدیک واضح است، اما در فاصله تار است
دوربینی: دید از راه دور واضح است، اما از نزدیک تار می‌شود
پیرچشمی: ناتوانی در تمرکز نزدیک در نتیجه افزایش سن
آستیگماتیسم: مشکلات تمرکز ناشی از قرنیه

انواع عیوب انکساری

انواع عیوب انکساری چشم

3 عیوب انکساری رایج وجود دارد:

نزدیک‌بینی (نزدیک‌بینی) - تمرکز اصلی در جلوی شبکیه قرار دارد که در نتیجه آن مشکلاتی در درک بصری اشیا دور وجود دارد.

دوربینی (هیپر متروپی) - تمرکز اصلی در پشت شبکیه قرار دارد، مشکلات درک بصری اجسام نزدیک.

آستیگماتیسم عدم تمرکز اصلی به دلیل انحنای ناهموار قرنیه و / یا عدسی چشم است، درحالی‌که تصویر در تمام فواصل مخدوش و تار است.

عیوب انکساری منوط به اصلاح بینایی است. ناهنجاری‌های اصلاح نشده می‌تواند باعث خستگی بینایی، درد چشم، احساس سنگینی در چشم‌ها و سردرد شود.

علائم و تشخیص

تظاهرات بالینی ناهنجاری انکسار به تنوع آن بستگی دارد. علائم انواع عیوب انکساری چشم باهم متفاوت هستند. با نزدیک‌بینی، بیماران از تصاویر تار از راه دور شکایت دارند. برای بررسی اشیا، بیماران چشمان خود را به هم می‌بندند. با بار طولانی، سردرد، درد در چشم، ناراحتی در ناحیه زمانی و جلویی وجود دارد.

بیمارانی که دوربینی دارند می‌توانند اشیای دور را به‌خوبی ببینند، اما از مشکل در خواندن و استفاده از وسایل شکایت دارند. هایپر متروپی با سردرد، میگرن مشخص می‌شود.

آستیگماتیسم باعث اختلالات بینایی مختلف می‌شود. انکسار چشم راست و چپ ممکن است متفاوت باشد. بیمار اشیا را تار و مبهم می‌بیند. آستیگماتیسم زندگی را بسیار پیچیده می‌کند، زیرا تمرکز بر آن برای فرد دشوار است.

به‌منظور تشخیص عیوب انکساری، ویزومتری با استفاده از عدسی های واگرا یا همگرا استفاده می‌شود. روش سنتی بررسی حدت بینایی همیشه هایپرمتروپی را نشان نمی‌دهد.

انواع انکسار چشم

انکسار به‌صورت فیزیکی و بالینی چشم وجود دارد.

انکسار فیزیکی

قدرت انکساری سیستم نوری چشم است. از قرنیه، عدسی، زلالیه و بدن زجاجیه تشکیل شده است. قدرت یک سیستم نوری با دیوپتر اندازه‌گیری می‌شود. انکسار فیزیکی چشم انسان، به گفته محققان مختلف، از 51.8 تا 71.3 دیوپتر متغیر است.

برای دید واضح اجسام، نه‌تنها قدرت انکسار مهم است، بلکه توانایی آن برای تمرکز روی شبکیه نیز مهم است. در این راستا در چشم‌پزشکی به مفهوم انکسار بالینی چشم توجه می‌شود.

انکسار بالینی

نسبت قدرت انکسار به طول محور قدامی خلفی چشم است. این ارتباط نزدیکی با فرایند تطبیق دارد - توانایی چشم برای دیدن واضح اشیا در فواصل مختلف.

2 نوع انکسار بالینی وجود دارد :

1. استاتیک - به‌دست‌آوردن تصویری از شبکیه چشم در محل استراحت.
  2. پویا - به‌دست‌آوردن تصویری روی شبکیه چشم در هنگام روشن شدن محل اقامت.

در انکسار استاتیک، بسته به موقعیت کانون اصلی عقب سیستم نوری دررابطه‌با شبکیه، 2 نوع شکست متمایز می‌شود:

Emmetropia، انکسار متناسب. پرتوهای شکسته شده در سیستم دیوپتر چشم روی شبکیه هستند - طول فاصله کانونی سیستم انکساری با طول محور قدامی خلفی چشم مطابقت دارد. با انکسار طبیعی، بیمار اجسام دور و نزدیک را به‌وضوح می‌بیند.

آمتروپیا، شکست نامتناسب. پرتوهای شکسته شده نور در مقابل شبکیه یا پشت آن قرار دارند، فاصله کانونی سیستم انکساری با طول محور قدامی خلفی چشم منطبق نیست. بیمار اشیا دور یا نزدیک را به طور نامشخص می‌بیند.

چه چیزی باعث عیوب انکساری می‌شود؟

عیوب انکساری می‌تواند به دلایل زیر باشد:

طول کره چشم (زمانی که کره چشم خیلی بلند یا خیلی کوتاه است)

مشکلات در شکل قرنیه (لایه بیرونی شفاف چشم)

پیری عدسی، "عدسی" چشم (بخش داخلی چشم که به طور معمول شفاف است و به تمرکز چشم کمک می‌کند)

راه‌های درمانی انواع  عیوب انکساری چشم  چیست؟

درمان انواع عیوب انکساری چشم

چشم‌پزشکان می‌توانند عیوب انکساری را با عینک یا لنزهای تماسی تصحیح کنند یا عیوب انکساری را با جراحی اصلاح کنند.

عینک:

عینک ساده‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای اصلاح عیوب انکساری است. چشم‌پزشک عینک‌های مناسبی را تجویز می‌کند که شفاف‌ترین دید ممکن را به شما بدهد.

لنز:

لنزهای  برای اصلاح عیوب انکساری چشم بر روی سطح چشم قرار می‌گیرند. چشم‌پزشک شما لنزهای مناسب را تعیین می‌کند و به شما نحوه تمیزکردن و استفاده ایمن از آنها را نشان می‌دهد.

عمل جراحي:

برخی از انواع جراحی، مانند جراحی لیزر چشم، می‌توانند شکل قرنیه را برای اصلاح عیوب انکساری تغییر دهند. چشم‌پزشک شما می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا جراحی برای شما مناسب است یا خیر.

این توصیه‌ها را به‌خاطر بسپارید:

• برای معاینه چشم به طور مرتب به چشم‌پزشک مراجعه کنید.
  • اگر بینایی شما بدتر شد یا با عینک یا لنزهای تماسی خود مشکل دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اعضای خانواده را تشویق کنید تا برای بررسی عیوب انکساری معاینه چشم انجام دهند، زیرا ممکن است در خانواده‌ها انجام شود.