داشتن چشم‌های پف‌کرده و دایره‌های تیره وضعیتی است که اگرچه از نظر زیبایی‌شناختی چندان خوشایند نیست، اما در واقع، این چیزی است که به‌قدری رایج است که تقریباً برای همه ما حداقل یک‌بار در زندگی اتفاق می‌افتد و می‌تواند به عوامل بسیاری مانند استرس، آلرژی، مشکلات پوستی، خستگی مفرط چشم‌بستگی داشته باشد.

به‌عبارت‌دیگر، دلایل پف چشم می‌تواند بسیار باشد. به‌طورکلی، تورم چشم که اغلب در پلک پایین یا بالایی یا هر دو قرار دارد - اختلالی که معمولاً به‌عنوان "کیسه" شناخته می‌شود، نتیجه تجمع مایع در بافت‌های همبند اطراف چشم است.

آیا مراجعه به پزشک ضروری است؟

درحالی‌که در برخی موارد درمان‌های طبیعی و خانگی مانند کمپرس یا استفاده از برش‌های خیار برای تسکین و نرم کردن ناحیه، کاهش تورم ممکن است مفید و یا حتی کاملاً تعیین‌کننده باشد، در موارد دیگر لازم است با پزشک خود تماس بگیرید تا علت مشکل را شناسایی کنید و مناسب‌ترین روش درمانی برای حل آن ایجاد شود.بیایید دلایل احتمالی این مشکل را ببینیم تا آنجا که ممکن است راه‌حلی برای این آزار پیدا کنیم.

پف چشم

شایع‌ترین دلایل پف چشم چیست؟

اگرچه معمولاً به‌عنوان چشم‌های پف‌کرده از آن یاد می‌شود، این پلک‌ها هستند که در واقع متورم می‌شوند. موارد زیر رایج‌ترین عواملی هستند که باعث تورم پلک می‌شوند:

اضطراب و خستگی

این دو عامل که معمولاً با یکدیگر همبستگی دارند، چون چندین برابر پیامد دیگری هستند، دو دشمن سرسخت سلامت چشم ما هستند. بااین‌حال، شرایط بسیار رایج، مانند حجم کاری بیش از حد یا کم‌خوابی، می‌تواند باعث شود که هنگام بیدارشدن در صبح بسیار خسته به نظر برسیم و یکی از بارزترین علائم آن، تورم چشم‌ها هنگام بیدارشدن از خواب است.

سن

گذشت سال‌ها به طور غیرقابل‌جبران و اجتناب‌ناپذیری ماهیچه‌ها و بافت‌های بدن ما را ضعیف می‌کند و آنهایی که از چشم و پوست اطراف آنها حمایت می‌کنند نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به‌عنوان‌مثال، کیسه‌های زیر چشم ظاهر می‌شوند.

مشکلات گردش خون

هنگامی که جریان گردش خون ضعیف باعث حفظ مایعات در زیر چشم می‌شود، التهاب بافت‌های اطراف (کیسه‌ها) می‌تواند ایجاد شود. این یک بیماری خوش‌خیم است که پلک‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و به دلیل تولید بیش از حد باکتری باعث التهاب یا عفونت می‌شود.

واکنش به مواد، نگهدارنده‌ها یا عطرهای موجود در محصولات آرایشی و بهداشتی

برخی از افراد ممکن است به مواد خاصی که معمولاً در لوازم‌آرایش یا لوازم‌آرایشی موجود است، مانند نیکل - موجود در ریمل و همچنین در مداد و سایه چشم - حساسیت داشته باشند که می‌تواند باعث تورم ناحیه چشم شود.

احتباس آب یا مایعات بدن

نوشیدن مقدار زیادی آب به بدن ما کمک می‌کند تا خود را تصفیه کند و مایعات اضافی را دفع کند. احتباس آب اختلالی است که نه‌تنها در ناحیه چشم رخ می‌دهد، بلکه همان‌طور که همه می‌دانیم می‌تواند شکم یا پاهای ما را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد. در مورد احتباس مایعات، چشم‌ها می‌توانند این مشکل را در ساعات اولیه صبح به‌صورت برجسته نشان دهند زیرا وضعیت افقی حفظ شده در طول شب باعث تخلیه مایعات نمی‌شود.

تغذیه

تغذیه نامناسب می‌تواند باعث این نوع مشکل شود. برای اطمینان از داشتن ظاهری سالم و در نتیجه کاهش تورم، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل ضروری است، به‌عنوان‌مثال تلاش برای کاهش مصرف نمک تاحدامکان و خوردن میوه و سبزیجات تاحدامکان.

آلرژی تماسی

پف چشم می‌تواند زنگ خطر یک آلرژی باشد. هنگامی که یک فرد آلرژیک با منبع آلرژی - علف‌ها، موی حیوانات، گردوغبار خانه، کنه‌ها ... - تماس پیدا می‌کند، از اولین علائم تورم در ناحیه پلک را تجربه می‌کند. علاوه بر این، در نظر بگیرید که در طی واکنش آلرژیک، بدن ماده‌ای به نام «هیستامین» تولید می‌کند که باعث می‌شود مایع از رگ‌های خونی خارج شود که به نوبه خود باعث به‌اصطلاح ادم پلک و در نتیجه قرمزی و تورم پلک‌ها می‌شود. .

چه بیماری‌هایی باعث پف چشم می‌شوند؟

برخی از بیماری‌ها وجود دارند که از جمله علائم، تورم چشم‌ها هستند:

بیماری کبد

مجموعه‌ای از آسیب‌شناسی که مانع از عملکرد صحیح کبد می‌شود.

بیماری کرون

بیماری که بخش‌های مختلف دستگاه گوارش را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و در نتیجه التهاب ایجاد می‌کند.

دو نوع وجود دارد:

ساکن که توسط گرده گیاهان خاص ایجاد می‌شود، و گیاهان چندساله ناشی از کنه‌ها، توسط موی حیوانات خاص و غیره. هر دو اختلال می‌توانند از جمله علائم مختلف و ناهمگن ایجاد کنند، به‌عنوان‌مثال وقتی افراد مبتلا با عامل خارجی (آلرژن) تماس می‌گیرند، پلک‌ها می‌توانند متورم شوند.

علائم همراه با پف چشم چیست؟

هنگامی که پلک‌ها متورم می‌شوند، علائم دیگری معمولاً ظاهر می‌شوند مانند:

• چشم‌های تحریک شده، با خارش یا احساس سوزش احتمالی
  • فوتو فوبیا (حساسیت به نور)
  • چشم‌های خیس یا اشک‌ریزش زیاد
  • تاری دید
  • پلک قرمز
  • قرمزی چشم و / یا التهاب ملتحمه (قسمت سفیدچشم)
  • خفگی
  • خشکی پلک
  • درد (اگر تورم نتیجه عفونت باشد)
  • احساس وجود جسم خارجی در داخل چشم
  • اختلال بینایی
  • افتادن از مژه‌ها

تشخیص بر اساس علائم چگونه انجام می‌شود؟

پزشک ابتدا باید اطلاعات مربوط به سابقه پزشکی بیمار را جمع‌آوری کند. اطلاعاتی که در تعیین تشخیص و در نتیجه درمان تعیین می‌شود عبارت‌اند از: زمانی که بیمار از این اختلال رنج می‌برد، اگر مربوط به هر دو چشم یا فقط یک‌چشم (یک‌طرفه یا دوطرفه) باشد، پلک فوقانی یا تحتانی، اگر به دنبال ضربه ظاهر شود. در صورت وجود جراحات اخیر، جراحی در ناحیه چشم، آلرژی یا بیماری‌های مختلف (نارسایی قلبی، بیماری‌های کلیوی، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید) و علائم همراه آن (سردرد، احتقان بینی) ، دندان‌درد، تنگی نفس شبانه، اضطراب، تاکی‌کاردی ...

چه آزمایشاتی و چگونه انجام می‌شود؟

پس از تکمیل شرح‌حال، پزشک معاینه خاصی از چشم‌ها انجام می‌دهد و جنبه‌های مختلف تورم (موقعیت، دما، درد ...) و میزان آسیب‌دیدگی را ارزیابی می‌کند.

اول‌ازهمه، ضروری است بدانیم که آیا این نتیجه یک فرایند التهابی عفونت است یا اینکه بیشتر نتیجه یک واکنش آلرژیک است. برای انجام این کار، علائم مختلفی در نظر گرفته می‌شود: اگر خارش داشته باشد، احتمالاً آلرژی است، اگر در عوض بسیار قرمز، گرم و دردناک باشد، می‌تواند عفونت باشد.

اگر پزشک مشکوک به درگیری یک عضو خاص و در نتیجه مشکل نارسایی قلبی، بیماری کلیوی یا تیروئید باشد، می‌تواند به بیمار پیشنهاد کند که آزمایش‌های بیشتری برای مداخله سریع در علت اصلی انجام دهد.

اگر این اختلال مربوط به سن باشد چه باید کرد؟

درمان پف چشم

از سوی دیگر، زمانی که پف به دلیل بالارفتن سن است، یک درمان جراحی خاص وجود دارد که می‌تواند به مقابله با آن کمک کند و در نتیجه از داشتن ظاهری خسته جلوگیری کند.این عمل بلفاروپلاستی نامیده می‌شود و شامل اصلاح جراحی برخی از علائم پیری است که بر پلک‌ها تأثیر می‌گذارد، مانند ازبین‌بردن کیسه‌های چربی زیر چشم.درهرصورت، اگر ورم چشم مزمن شود، ممکن است در معرض بیماری مهمی قرار داشته باشیم که توصیه می‌شود برای درمان آن با متخصص مشورت کنید.

بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی که بیشتر به‌عنوان جراحی زیبایی پلک نیز شناخته می‌شود، یک عمل جراحی زیبایی است که هدف آن کاهش شلی پوست یا پوست اضافی پلک‌ها یا ازبین‌بردن چربی زیر چشم (کیسه‌های چشم) و در نتیجه ایجاد هارمونی دلپذیری از مجموعه پلک و ابرو است. پوست با افزایش سن خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و چروک می‌شود. در سال‌های اخیر آموخته‌ایم که پیری پلک گاهی به ازدست‌دادن بافت منجر می‌شود و بنابراین مناسب‌ترین تکنیک‌های جوان‌سازی صورت ممکن است برای ازبین‌بردن بافت اضافی صورت نگیرد. پزشک باید در حین ویزیت درک کند که آیا بیمار از مداخله زیبایی برای جوان‌سازی صورت سود می‌برد یا خیر.

روش عمل

بلفاروپلاستی، مانند اکثر جراحی‌های زیبایی، یک عمل شخصی است. به همین دلیل، برای درک اینکه آیا بیمار داروهایی را مصرف می‌کند که ممکن است مداخله را منع کند یا باید چند روز قبل قطع شود، یک گزارش دقیق پاتولوژیک و دارویی ضروری است. قبل از انجام بلفاروپلاستی لازم است از مصرف موادی که می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند خودداری کنید. این مورد در مورد داروهای ضدانعقاد و ضد پلاکت (مثلاً آسپرین) است که باید طی دوهفته قبل و بعد از جراحی با داروهای دیگر جایگزین شوند. این به این دلیل است که به‌عنوان یک عمل جراحی، همچنان خطراتی را به همراه دارد.

در نهایت، هرگونه مداخله آرایشی (مانند رژ لب، لاک ناخن و غیره) را نباید دست‌کم گرفت، زیرا لازم است در حین عمل تصوری بهینه از رنگ طبیعی بدن داشته باشید.

انواع درمان پف چشم

درمان دائمی پف چشم

اگر کیسه‌های زیر چشم دائمی دارید، بسته به میزان تهاجمی که می‌خواهید در درمان و بازه زمانی که می‌خواهید در آن به نتایج برسید، این سه گزینه را در نظر بگیرید.

1. غیرتهاجمی

درمان‌های غیرتهاجمی شامل مواردی چون کرم‌های ترمیمی و انواع ماسک‌های دور چشم هستند که باید گفت نتیجه محدودی هم دارند. بهترین گزینه غیرتهاجمی نئوتنسیل است. Neotensil یک پماد موضعی است که به‌عنوان یک عامل سفت کننده پوست شل زیر چشم عمل می‌کند. با استفاده از یک‌بار در روز، بهتر می‌توانید کیسه‌های زیر چشم خود را بدون جراحی پنهان کنید. این یک راه‌حل کوتاه‌مدت ایده‌آل است و تقریباً 16 ساعت دوام می‌آورد - برای یک جلسه، رویداد یا مهمانی مهم ایده‌آل است.

لایه‌برداری با لیزر نیز می‌تواند در درمان کیسه‌های زیر چشم مؤثر باشد. این درمان برای بیماران مبتلا به لکه‌های ناشی از افزایش سن، جای زخم، چین‌وچروک، افتادگی پوست و سایر مشکلات پوستی مناسب است. با درمان هم‌زمان اپیدرم و درم به تولید کلاژن کمک می‌کند. هنگامی که این روش را انجام می‌دهید می‌توانید پوست صاف و محکم‌تری داشته باشید.

1. کم تهاجمی

اگر می‌خواهید یک‌قدم جلوتر بروید، فیلرها را در نظر بگیرید. درحالی‌که پرکننده‌ها کیسه‌های زیر چشم را از بین نمی‌برند، اما می‌توانند با تزریق فیلر به چین عمیق زیر کیسه زیر چشم، آنها را استتار کنند، بنابراین انتقال نرم‌تری از پلک پایین به گونه وجود دارد.

همچنین با میکرونیدلینگ، جراحان بانفوذ به پوست بیمار با سوزن‌های ظریف باعث رفع پف چشم می‌شوند. این کار به نوسازی پوست کمک می‌کند. مردم ادعا می‌کنند که این درمان در اصلاح چین‌وچروک و جای زخم مؤثر است. بیماران همچنین شاهد کاهش محسوس حلقه‌های سیاه و کیسه‌های چشم هستند.

1. جراحی

قطعی‌ترین و کامل‌ترین راه ازبین‌بردن دائمی پف چشم انجام بلفاروپلاستی تحتانی است. روش‌های جراحی کیسه زیر چشم برای کیسه‌های سنگین مناسب هستند و به طور ظریف آن‌ها را بلند می‌کنند تا ظاهری جوان‌تر به شما بدهند. با ایجاد یک برش کوچک در قسمت داخلی پلک پایین می‌توان چربی‌های ایجادکننده کیسه زیر چشم را از بین برد. پس از برداشتن، برای بستن برش نیازی به بخیه نیست. ازآنجایی‌که تنها برش در قسمت داخلی پلک پایینی است، هیچ جای زخم قابل‌مشاهده‌ای وجود ندارد.

بلفاروپلاستی را می‌توان با بی‌حسی موضعی خالص، با بی‌دردی و یا با بیهوشی عمومی انجام داد. برای ازبین‌بردن پف چم از بلفاروپلاستی تحتانی استفاده می‌شود. یک تکنیک بسیار خاص و خاص بلفاروپلاستی تحتانی، بلفاروپلاستی ترانس ملتحمه است.

در حال حاضر بلفاروپلاستی پلک تحتانی به دو روش پوستی یا ترانس ملتحمه انجام می‌شود. از بین دو روش جراحی، روش ترانس ملتحمه‌ای به رویکرد پوستی ترجیح داده می‌شود، زیرا این یک روش جراحی ساده‌تر و سریع‌تر است که احتمالاً اسکار کمتری بعد از عمل دارد.

دوره بعد از عمل

دوره بلافاصله پس از عمل با کبودی و تورم پلک‌ها مشخص می‌شود، پدیده‌ای که می‌تواند با قرارگرفتن یخ و با فرض وضعیت‌های نیمه نشسته در اولین شب‌های بعد از عمل کاهش یابد. مصرف کورتیزون بعد از عمل می‌تواند به کاهش ادم بعد از عمل کمک کند. این ناراحتی به‌طورکلی با مسکن‌های معمولی قابل‌کنترل است و نیازی به درمان عضلانی یا داخل وریدی ندارد. این به‌تدریج کاهش می‌یابد تا زمانی که در عرض 2-7 روز به طور کامل ناپدید می‌شود. کبودی‌ها به‌تدریج محو می‌شوند تا زمانی که در عرض 5-10 روز به طور کامل ناپدید شوند. تورم، به‌ویژه در صبح، بسته به استعداد فردی بیمار، می‌تواند حتی برای 15 تا 30 روز ادامه داشته باشد.

بخیه‌ها معمولاً بعد از 5-7 روز برداشته می‌شوند. جای زخم ممکن است تا چند ماه قرمز و ضخیم بماند، سپس به‌تدریج نازک و روشن شود. برای جلوگیری از رنگ‌دانه شدن جای زخم، ضروری است که بیمار حداقل به مدت شش ماه هر روز یک کرم ضدآفتاب کامل روی جای زخم بمالد.