تیروئید یک جفت اندام است که در گردن قرار دارد. عملکرد اصلی آنها تشکیل هورمون‌های خاصی است که بر متابولیسم بدن ما تأثیر می‌گذارد. اختلال غده تیروئید با تغییر در تولید هورمون (کمبود یا بیش از حد هورمون) همراه است و می‌تواند علائم متعددی ایجاد کند. خستگی، تغییرات در پوست و مو، افزایش یا کاهش وزن، ازدست‌دادن رانندگی یا تاکی‌کاردی نمونه‌هایی از علائم احتمالی هستند. بسته به نوع بیماری تیروئید، چشم‌ها نیز ممکن است درگیر شوند. این می‌تواند به‌عنوان‌مثال به‌صورت دوبینی به دلیل اختلالات در ناحیه عضلات چشم یا چشم‌های بیرون‌زده در زمینه اربیتوپاتی غدد درون‌ریز قابل‌توجه باشد.

چشم‌های بیرون‌زده در پرکاری تیروئید

تیروئید یک اندام غدد درون‌ریز است. یعنی هورمون‌هایی را فراهم می‌کند که از طریق جریان خون به اندام‌های هدف مربوطه می‌رسد. اگر غده تیروئید ناکارآمد باشد (معمولاً بیش فعال) و چشم نیز تحت‌تأثیر قرار گیرد، در پزشکی به آن «اوربیتوپاتی غدد درون‌ریز» می‌گویند. اوربیتوپاتی به بیماری حفره چشم اشاره دارد.

تیروئید چشمی

علل هنوز نامشخص

مکانیسم این بیماری بر اساس واکنش نادرست سیستم ایمنی بدن ما است. آنتی‌بادی‌ها (ماده‌ای که توسط سلول‌های ما تولید می‌شود) که معمولاً برای دفاع در برابر عوامل بیماری‌زای خارجی مانند ویروس‌ها یا باکتری‌ها عمل می‌کنند، علیه ساختارهای سطحی اندام‌های خودمان هدایت می‌شوند و باعث واکنش‌های التهابی در آنجا می‌شوند. هر سیستم اندامی ممکن است تحت‌تأثیر قرار گیرد. در مورد چشم، اجزای مدار توسط آنتی‌بادی‌ها مورد حمله قرار می‌گیرند. ماهیچه، چربی و بافت همبند. محرک‌های این واکنش خودایمنی هنوز نامشخص است. ارتباط با عفونت‌ها (به‌ویژه ویروس‌ها)، افزایش استرس و مصرف نیکوتین به‌شدت مشکوک است.

چشم و تیروئید

اما ارتباط بین چشم و غده تیروئید کجاست؟ لازم نیست بیماری تیروئید با اختلالات ناحیه چشم همراه باشد، اما می‌تواند باشد. بااین‌حال، بیشتر در زمینه غده تیروئید پرکار رخ می‌دهد، به‌اصطلاح پرکاری تیروئید. در بیشتر موارد، پرکاری تیروئید توسط فرایندهای خودایمنی (بیماری گریوز) ایجاد می‌شود. این ارتباط در حال حاضر شامل این واقعیت است که ماهیچه‌های چشم و همچنین بافت همبند و چربی در مدار دارای شباهت‌هایی در سطوح خود با ساختارهای غده تیروئید هستند. اگر سیستم ایمنی بدن براین‌اساس نادرست عمل کند، غده تیروئید و چشم‌ها اغلب مورد حمله قرار می‌گیرند.

علائم تیروئید چشمی

هنگامی که آسیب سلولی به‌عنوان بخشی از فرایندهای خودایمنی رخ می‌دهد، التهاب رخ می‌دهد که به شکل تورم بافت قابل‌توجه می‌شود. افزایش اندازه در حفره چشم منجر به جابه‌جایی چشم‌ها به بیرون می‌شود (کاسه چشم توسط قسمت‌های استخوانی جمجمه به داخل محدود می‌شود). نتیجه شکایات مختلف است:

• چشم‌های بیرون‌زده (اگزوفتالموس)
  • بسته نشدن کافی پلک‌ها

خشکی چشم به دلیل کمبود رطوبت قرنیه همراه با قرمزی چشم، احساس جسم خارجی، حساسیت به نور و افزایش اشک در چشم.

• اختلال بینایی
  • چشم درد
  • اختلالات عضلانی چشم با دوبینی و استرابیسم

آسیب ناشی از فشار به عصب بینایی به‌ویژه ترسیده است. این می‌تواند منجر به نقص میدان بینایی یا حتی ازدست‌دادن کامل بینایی شود.

بیماری گریوز چیست؟

بیماری گریوز یک فرایند خودایمنی است که در آن آنتی‌بادی‌هایی علیه غده تیروئید و اغلب بر علیه اجزای مدار تشکیل می‌شوند. به طور مشخص، غده تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید) رخ می‌دهد. غده تیروئید بزرگ‌تر می‌شود (به‌اصطلاح گواتر) و هورمون‌های بیشتری تولید می‌شود که به نوبه خود می‌تواند علائم مختلفی را ایجاد کند (کاهش وزن، ریزش مو، تعریق، تاکی‌کاردی و غیره). اگر چشم‌ها نیز تحت‌تأثیر قرار گرفته باشند (اوربیتوپاتی غدد درون‌ریز)، به‌اصطلاح به آن سه‌گانه مرسبرگر می‌گویند.

آیا عوامل خطر در تیروئید چشمی وجود دارد؟

زنان در معرض خطر ابتلا به اوربیتوپاتی غدد درون‌ریز هستند. در اصل، جنس زن بیشتر تحت‌تأثیر بیماری‌هایی قرار می‌گیرد که توسط سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود. یکی دیگر از عوامل خطر شناخته شده سیگارکشیدن است. علاوه بر احتمال بیشتر درگیری چشمی اضافی، بیماری در افراد سیگاری در بیشتر موارد پیشرفت کمتری دارد و موفقیت درمان به میزان قابل‌توجهی کمتر است؛ بنابراین ترک سیگار یک اقدام پیشگیرانه و درمانی مهم است!

بررسی‌های چشم‌پزشکی

در مورد بیماری‌های تیروئیدی که چشم‌ها را درگیر می‌کند، معاینات توسط چشم‌پزشک از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت مشکوک بودن به اوربیتوپاتی غدد درون‌ریز، ابتدا معاینه کامل چشم‌پزشکی انجام می‌شود. موارد زیر بررسی می‌شود:

• حدت بینایی
  • دید رنگی
  • میدان دید
  • فوندوس
  • فشار داخل چشم
  • تحرک چشم
  • پهنای پلک
  • بررسی عضلات چشم و تحرک آنها با کمک سونوگرافی
  • معاینه استرابیسم
  • معاینه بیرون‌زدگی چشم
  • تعیین عرض شقاق پلک

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا توموگرافی کامپیوتری روش انتخابی برای تشخیص اوربیتوپاتی غدد درون‌ریز است. تصویربرداری می‌تواند برای ارزیابی بافت‌ها و ماهیچه‌های حفره چشم استفاده شود و درعین‌حال علت دیگر بیماری مانند تومور را رد کند.

درمان تیروئید چشمی

درحالی‌که اختلال عملکرد تیروئید توسط پزشک عمومی یا متخصص داخلی درمان می‌شود، اربیتوپاتی غدد درون‌ریز توسط چشم‌پزشک درمان می‌شود. بسته به‌شدت و مرحله بیماری، گزینه‌های درمانی مختلفی وجود دارد. به طور حاد، زمانی که بیماری شعله‌ور می‌شود، کورتیزون معمولاً برای چند روز تا چند هفته تجویز می‌شود. اگر فعالیت التهابی زیاد باشد، حفره چشم نیز می‌تواند تحت تابش قرار گیرد. یک درمان علامتی برای کاهش علائم عمدتاً در اشکال مزمن انجام می‌شود و از جمله شامل مرطوب کردن منظم چشم‌ها با اشک مصنوعی (قطره‌های چشمی) است. چشمک زدن تلفظ می‌شود دوبینی و مهم‌تر از همه در مورد فشرده‌سازی عصب بینایی ناشی از فشار، مداخله جراحی ممکن است ضروری باشد. بااین‌حال، این موارد نادر است. درمان جراحی نیز می‌تواند در موارد فردی به دلایل زیبایی مانند بیرون‌زدگی چشم در نظر گرفته شود.

گزینه‌های درمان جراحی

علاوه بر درمان هرگونه بیماری تیروئید، درمان چشم‌پزشکی بسته به‌شدت التهاب و علائم انجام می‌شود. در مرحله التهابی حاد، افراد مبتلا به مدت چند هفته تحت درمان با کورتیزون قرار می‌گیرند. علاوه بر این، امکان تابش حفره چشم نیز وجود دارد. موارد مزمن با فعالیت التهابی کم به‌صورت علامتی درمان می‌شوند، یعنی در درجه اول برای کاهش علائم. به‌عنوان‌مثال، بیماران برای مرطوب کردن سطح چشم، اشک مصنوعی دریافت می‌کنند. جراحی برای کاهش تورم چشم ممکن است در موارد کمتر رایج زیر ضروری باشد:

• فشار روی عصب بینایی (به‌ویژه با فعالیت التهابی بالا)
  • دوبینی (جراحی روی عضلات چشم)

همچنین در صورت نقص زیبایی شدید به دلیل کوتاه شدن پلک‌ها و بیرون‌زدگی چشم‌ها می توان جراحی را در نظر گرفت.

عملکرد خوب تیروئید و معاینات چشم‌پزشکی

دستیابی به عملکرد خوب تیروئید در درجه اول مهم است. این را می توان با دارو، به‌عنوان‌مثال، با سرکوب پرکاری تیروئید انجام داد. درعین‌حال، باید معاینات نزدیک و منظم چشم‌ها انجام شود. بسته به‌شدت علائم چشمی، درمان‌های مناسب شروع می‌شود.