افتالموپاتی مرتبط با اختلالات تیروئید وضعیتی است که به ندرت در مورد آن صحبت می‌شود. اربیت ها از دیواره‌های استخوانی تشکیل شده‌اند که قادر به تغییر شکل نیستند. با افزایش محتویات اربیت، همه چیز در آن (از جمله کره چشم) به جلو حرکت می‌کند. تیروئید چشمی می‌تواند در برخی از اشکال پرکاری تیروئید (بیماری Basedow)، در برخی از اشکال کم کاری تیروئید (تیروئیدیت هاشیموتو) و حتی در غیاب مشکلات تیروئید رخ دهد. در بیماران مبتلا به تیروئید چشمی، درگیری چشمی در حدود نیمی از موارد دیده می‌شود، اگرچه اغلب این مشکلات جزئی هستند. ما در این مقاله به بررسی علائم تیروئید چشمی پرداخته‌ایم. اشکال خفیف تیروئید چشمی می‌تواند باعث بدتر شدن کیفیت زندگی این بیماران شود.

تیروئید چشمی چه علائمی دارد

تیروئید چشمی چه علائمی دارد؟

علائم تیروئید چشمی عبارتند از:

  • قرمزی چشم و احساس سوزش (به ویژه هنگام بیدار شدن از خواب) ناشی از بسته شدن ناقص پلک‌ها.
  • احساس جسم خارجی در چشم و در نتیجه کاهش رفلکس پلک زدن.
  • خشکی چشم
  • درد خود به خود یا با حرکت چشم ایجاد می شود.
  • درگیری عضلات خارج چشمی و اختلال در عملکرد آنها می تواند باعث اختلال در حرکت چشم ها با مشکلات بینایی دو چشمی و در نتیجه دوبینی شود.
  • برخی از بیماران تاری و کاهش دید را تجربه می کنند و این ممکن است نشان دهد که عصب بینایی در فشار است و در طولانی مدت ممکن است عوارض خطرناکی را به دنبال داشته باشد.

از جمله علائم مشخصه، بیرون زدگی کره چشم است.

چه آزمایشاتی برای تشخیص بیماری تیروئید چشم انجام می‌شود؟

متخصص چشم می‌تواند بیماری تیروئید چشم را با انجام یک معاینه فیزیکی چشم تشخیص دهد. آنها می‌توانند هم پلک‌ها و هم چشم‌های شما را معاینه کنند. اگر پزشک شما فکر می‌کند که شما به بیماری چشمی تیروئید مبتلا هستید، آزمایش خون را برای بررسی اینکه آیا سطح هورمون تیروئید و آنتی‌بادی‌های شما خیلی بالا یا خیلی پایین است، درخواست می‌کند. سایر آزمایش‌هایی که پزشک شما ممکن است درخواست کند عبارتند از:

  • سونوگرافی چشم
  • توموگرافی کامپیوتری (CT)
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی

تیروئید چشمی چه علائمی دارد

بیماری تیروئید چشم چگونه درمان می‌شود؟

درمان بیماری‌های تیروئید، بیماری تیروئید چشم را درمان نمی‌کند، بنابراین پزشک شما ممکن است یک یا چند مورد از این درمان‌ها را پیشنهاد کند:

داروهای بدون نسخه برای درمان TED

قطره‌های چشمی برای از بین بردن خشکی و سوزش معمولاً بدون نسخه هستند. می‌توانید آنها را بدون نسخه خریداری کنید. شما باید از قطره‌هایی استفاده کنید که روان کننده هستند اما از قطره‌هایی که قرمزی را از بین می‌برند اجتناب کنید. در صورتی که سطح این ماده معدنی در خون شما پایین باشد، ممکن است پزشک شما مکمل‌های سلنیوم را نیز پیشنهاد دهد. بهتر است این داروها را با توصیه پزشک خود مصرف نمایید.

داروهای تجویزی برای درمان TED

چشم پزشک شما ممکن است داروهای ضد التهابی مانند پردنیزون و سایر استروئیدهای سیستمیک ویا ریتوکسیماب را تجویز کند. عوارض جانبی این درمان‌ها را با پزشک خود در میان بگذارید.

تغییرات سبک زندگی و درمان‌های خانگی برای درمان TED

مهم‌ترین تغییر در سبک زندگی که می‌توانید ایجاد کنید این است که اگر سیگار می‌کشید، سیگار را ترک کنید. تیروئید چشمی منشأ خود ایمنی دارد که عوامل درون زا (سن، جنس، ژنتیک) و مهم‌تر از همه عوامل برون زا (سیگار کشیدن، اختلال عملکرد تیروئید، درمان با ید رادیویی) در آن نقش دارند.

کلام آخر

در سال‌های اخیر به لطف همکاری بیشتر بین متخصصان غدد، چشم و ارتوپتیست‌ها، آسیب‌های ناشی از این بیماری کاهش یافته است. برای ارزیابی اوربیتوپاتی تیروئید در این موارد، علاوه بر معاینه چشم، استفاده از معاینه ارتوپتیک برای بررسی عمیق هرگونه تغییر در حرکات چشم ضروری است. در صورت مشکوک شدن به فشرده سازی عصب بینایی، مطالعه میدان بینایی نیز ضروری خواهد بود.

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

دیدگاه خود را وارد کنید