در برخی موارد پلک پایین یا بالا به سمت بیرون چرخش پیدا می‌کنند و باعث ایجاد شکل افتاده در پلک می‌شوند. در واقع رتراکسیون پلک برعکس پتوز است. یعنی لبه پلک بالا رفته و چشم بازتر است. هنگامی که پلک‌های شما جمع می‌شوند، ظاهر شما تغییر می‌کند. اما مهم‌تر از آن، این وضعیت می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد. علاوه بر برآمدگی چشم، علائم جمع‌شدن پلک می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

• احساس خشکی و شن در چشم
  • تحریک
  • مشکل در بستن چشم‌ها
  • جای زخم که منجر به ازدست‌دادن بینایی می‌شود
  • رسوبات چربی درحال‌توسعه
  • پارگی به دلیل آبیاری رفلکس
  • دوبینی
  • تاری دید
  • ظاهر خیره شدن همیشه

رتراکسیون پلک

علل اولیه رتراکسیون پلک

شایع‌ترین علت جمع‌شدن پلک، فعالیت بیش از حد غده تیروئید است، یک وضعیت پزشکی به نام بیماری گریوز. افتالموپاتی تیروئید زمانی رخ می‌دهد که غده تیروئید فرد پایدار نباشد. در حالی که علائم دیگری مانند بیش فعالی و ناتوانی در افزایش وزن همراه با بیماری تیروئید است، اغلب این برآمدگی چشم‌ها هستند که این بیماری زمینه‌ای را از بین می‌برند.

سایر علل عقب افتادگی پلک عبارتند از:

• بیماری مغز میانی
  • تومورها
  • بلفاریت
  • جراحی پلک ناموفق
  • فلج
  • سندرم کوشینگ
  • هیدروسفالی
  • فلج صورت
  • ضربه یا آسیب به چشم

جمع‌شدن پلک

زمانی که پلک‌های پایین خیلی پایین روی چشم قرار می‌گیرند یا ظاهری گرد دارند، به آن جمع‌شدن پلک پایین می‌گویند. این وضعیت ممکن است در اثر جراحی قبلی پلک پایین مانند بلفاروپلاستی، جای زخم ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید یا ضربه، یا بیماری چشمی تیروئید ایجاد شود. جمع‌شدن پلک فوقانی  زمانی است که پلک فوقانی بیش از حد روی چشم قرار می گیرد و معمولاً به دلیل بیماری تیروئید چشمی یا زخم ایجاد می‌شود.

جراحی برداشتن پلک در رتراکسیون پلک

این عمل در یک محیط استریل (اتاق عمل)، تحت بی‌حسی موضعی همراه یا بدون بی‌دردی (استفاده از داروهای عمومی کاهش دهنده درد و اضطراب) انجام می‌شود. در موارد خاص، جراحی را می توان تحت بیهوشی عمومی انجام داد. این جراحی با هدف بهبود موقعیت پلک انجام می‌شود. تضعیف عضلات بالابر و یا مولر (پلک فوقانی) و عضلات جمع‌کننده تحتانی (پلک پایین) قابل انجام است.در برخی موارد، و به‌خصوص در مورد پسرفت شدید تحتانی، ممکن است لازم باشد که یک اسپیسر متشکل از مواد اتولوگ (مخاط باکال، کام سخت، غضروف، درم)، هترولوگ (صلبیه از اهداکننده) یا متشکل از مواد مصنوعی.

گاهی اوقات پلک فوقانی به ضخامت کامل (بلفارووتومی) با بخیه زدن فقط در سطح پوست جدا می‌شود. گزینه‌های جراحی مختلف به نوع عقب‌کشی و میزان عملکرد کشنده‌های پلک مربوط می‌شود.

مراقبت پس از عمل رتراکسیون پلک

به‌احتمال زیاد، می‌توانید ظرف یک ساعت پس از عمل به خانه بروید. بهتر است فردی در دسترس باشد تا شما را به خانه برساند زیرا ممکن است از بیهوشی مبهم شده باشید. مراقبت‌های اولیه بعد از عمل شامل دستورالعمل‌های زیر است:

• سرخود را بالا نگه دارید.
  • کمپرس یخ را به مدت 30 دقیقه روی چشم تحت درمان قرار دهید و در دو روز اول بعد از عمل 30 دقیقه استراحت کنید.
  • طبق دستور از پماد آنتی‌بیوتیک موضعی استفاده کنید.
  • در صورت نیاز در هفته اول از داروهای ضد درد مخدر استفاده کنید.
  • عجله نکنید؛ قبل از اینکه بتوانید به سرکار یا فعالیت‌های عادی خود بازگردید، به پنج تا 10 روز استراحت نیاز دارید.

این احتمال وجود دارد که پس از عمل ورم قابل‌توجهی داشته باشید، به‌خصوص اگر جراحی برای اصلاح عوارض جانبی تیروئید داشته باشید. اگر به دلایل زیبایی تحت عمل جراحی برداشتن پلک قرار گرفتید، ممکن است نیازی به صبر طولانی برای کاهش تورم نداشته باشید. در عرض حدود یک هفته، 70 تا 80 درصد تورم باید از بین برود و 90 درصد تا پایان هفته دوم از بین می‌رود.

علاوه بر این، بافت اسکار ممکن است باعث شود پلک‌های شما سفت شده و حرکت صاف آن دشوار باشد. کبودی حدود یک هفته آشکار است. این رایج است، اما باگذشت زمان کاهش می‌یابد.