روماتیسم چشمی یا یووئیت یکی از بیماری‌های چشم است که به دلایل مختلف مانند روماتیسم مفصلی، بیماری خودایمنی یا بیماری‌های دیگر ایجاد می‌شود. روماتیسم چشمی در کودکان یکی از عوارض شایع آرتریت ایدیوپات(JIA)  است. این یک عارضه جدی چشم است که در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به اختلالات بینایی و حتی نابینایی شود. با این حال، با تشخیص زودهنگام و درمان زودهنگام، معمولاً می‌توان به یک دوره مطلوب بدون آسیب عواقب دائمی دست‌یافت. لازمه تشخیص و درمان موفق، همکاری بین‌رشته‌ای خوب بین چشم‌پزشک متخصص و روماتولوژیست کودکان و نوجوانان است.

روماتیسم چشمی در کودکان

روماتیسم چشمی در کودکان چگونه است؟

در JIA، فقط عنبیه و بدن مژگانی اغلب تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند که به آن iridocyclitis نیز گفته می‌شود. بسته به اینکه التهاب در بخش قدامی، میانی یا خلفی چشم باشد، می‌توان بین یووئیت (التهاب) قدامی، میانی و خلفی تمایز قائل شد. اگر تمام بخش‌های چشم تحت‌تأثیر قرار گیرند، پانووئیت یا التهاب در هر سه‌لایه چشم نامیده می‌شود.

یووئیت حاد به طور ناگهانی شروع می‌شود و فقط چند روز تا چند هفته طول می‌کشد. در یووئیت مکرر، عودها به طور مکرر اتفاق می‌افتد، اما با فواصل حداقل 3 ماهه بدون التهاب. یووئیت مزمن دائمی است یا ظرف 3 ماه پس از قطع درمان عود می‌کند. در نهایت، بین یووئیت علامت‌دار و بدون علامت تمایز وجود دارد. علائم به طور ناگهانی با قرمزی، درد و فوتوفوبیا شروع می‌شود. معمولاً یک‌شکل حاد و موقتی است که به ویژه در JIA مرتبط با آنتزیت رخ می‌دهد. یووئیت بدون علامت هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند و همچنین از بیرون قابل تشخیص نیست.

تقریباً همیشه از دوران نوزادی شروع می‌شود و به طور معمول  بیشتر دختران مبتلا به الیگوآرتریت هستند.

علائم اصلی مشخصه روماتیسم چشمی در کودکان

یووئیت حاد – در صورت مشاهده  قرمزی ملتحمه، درد، فتوفوبیا، تاری دید و ریزش اشک، به‌سرعت به چشم‌پزشک منجر می‌شود. التهاب معمولاً در یک طرف رخ می‌دهد، اما می‌تواند چشم دیگر را نیز از قسمتی به قسمت دیگر تحت‌تأثیر قرار دهد.

یووئیت مزمن -  در کودکان بسیار شایع تر است، علائم کمی دارد و بنابراین اغلب بدون معاینه منظم اسلیت لامپ نادیده گرفته می‌شود. این بیماری بسیار حساس است زیرا یووئیت مزمن در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به آسیب دائمی به چشم شود. اینها معمولاً با چسبیدن عنبیه به عدسی چشم در پشت آن ("سینه خلفی") شروع می‌شوند.

اگر امکان توقف روند التهابی وجود نداشته باشد، در طی چند سال آینده، آب مروارید، رسوب کلسیم در قرنیه (کراتوپاتی باند) و در نهایت یک گلوکوم (افزایش فشار داخل چشم، گلوکوم) نیز می‌تواند ایجاد شود.

در صورت التهاب شدید - جسم زجاجیه یا حتی شبکیه نیز درگیر می‌شود. در زمینه دوره‌های عودکننده، مزمن و غیرقابل‌کنترل، بدن مژگانی می‌تواند به حدی آسیب ببیند که زلالیه فقط به میزان محدودی تولید می‌شود و در نتیجه چشم کوچک شده و نابینا می‌شود.

تشخیص روماتیسم چشمی در کودکان

تشخیص قطعی یووئیت توسط چشم‌پزشک و با کمک معاینه لامپ اسلیت انجام می‌شود. معاینات اضافی مانند افتالموسکوپی، اندازه‌گیری فشار داخل چشم، تعیین حدت بینایی، آنژیوگرافی فلورسین یا اندازه‌گیری‌های الکتروفیزیولوژیک مکمل تشخیص اولیه برای سؤالات خاص است. تشخیص زودهنگام برای موفقیت درمان مهم است. اشکال مختلف JIA خطر ابتلا به یووئیت متفاوتی دارند. بر این اساس، توصیه‌ها بر این اساس است که یک کودک مبتلا به JIA چند بار باید به چشم‌پزشک ارائه شود.

درمان روماتیسم چشمی در کودکان

درمان یووئیت قدامی در درجه اول موضعی است و توسط چشم‌پزشک مدیریت می‌شود. از قطره‌های چشمی و پمادهای حاوی کورتیزون استفاده می‌شود. در صورت التهاب شدید مردمک نیز با قطره‌های مخصوص چشمی (میدریاتیک) باز می‌شود تا از چسبیدن عنبیه و عدسی به هم جلوگیری شود. اگر برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها استفاده شود، کورتیزون درمانی موضعی می‌تواند منجر به کدرشدن عدسی یا افزایش فشار داخل چشم شود؛ بنابراین درمان سیستمیک با سرکوب‌کننده‌های ایمنی باید شروع شود.

اگر درمان موضعی پس از حدود 4 تا 6 هفته برای آرام‌کردن یووئیت کافی نباشد، یا اگر پس از قطع قطره‌های چشمی، التهاب دوباره به‌سرعت عود کند. این همچنین در درجه اول در مورد التهاب در بخش میانی یا عقب چشم صدق می‌کند، زیرا درمان موضعی نمی‌تواند تأثیر کافی در آنجا داشته باشد.

متوترکسات داروی انتخابی اول است. به طور متناوب، سایر داروهای سرکوب‌کننده ایمنی مانند آزاتیوپرین، سیکلوسپورین A یا مایکوفنولات را می‌توان در نظر گرفت. در سال‌های اخیر، زمانی که متوترکسات به‌اندازه کافی مؤثر نباشد، استفاده از داروهای بیولوژیک به طور فزاینده‌ای مؤثر بوده است. Adalimumab (HumiraR)، abatacept (OrenciaR) یا infliximab (RemicadeR) نتایج خوبی نشان داده‌اند. از سوی دیگر، اتانرسپت (EnbrelR)، اثربخشی کمتری داشت و در برخی موارد یووئیت بدتر شد یا حتی با اتانرسپت دوباره ظاهر شد.

درمان سیستمیک با گلوکوکورتیکوئیدها می‌تواند برای یووئیت در مواقع اضطراری استفاده شود. چنین وضعیت اضطراری وجود دارد، به عنوان مثال، زمانی که سینکیاهای تازه ظاهر می‌شوند یا زمانی که شبکیه درگیر می‌شود. با این حال، درمان فقط باید برای مدت کوتاهی انجام شود، ترجیحاً به عنوان شوک‌درمانی کورتیزونی داخل وریدی. کورتیزون درمانی سیستمیک طولانی‌مدت منجر به عوارض جانبی قابل توجهی می‌شود که می‌تواند خود را در چشم به شکل آب مروارید یا گلوکوم نیز نشان دهد.

با تشخیص زودهنگام و درمان مداوم، اقدامات جراحی روی چشم فقط در موارد استثنایی ضروری است. نشانه‌ها رسوب قرنیه، تیرگی عدسی یا زجاجیه یا آسیب شبکیه است. با این حال، عمل تنها زمانی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد که چشم کاملاً عاری از التهاب باشد.

روماتیسم چشمی در کودکان

پیش‌بینی روند روماتیسم چشمی در کودکان

در بسیاری از بیماران، یووئیت در دوران کودکی متوقف می‌شود و در 30-20٪ تا بزرگسالی فعال باقی می‌ماند. در برخی بیماران، به طور قابل توجهی کمتر شایع می‌شود یا سیر خفیف‌تری دارد، اما به طور کامل ناپدید نمی‌شود. در 50-80٪ موارد، آسیب‌های بعدی ایجاد می‌شود که می‌تواند دید را محدود کند. به‌ندرت، حتی امروزه، نابینایی در چشم مبتلا رخ می‌دهد. تشخیص زودهنگام برای پیش‌آگهی درازمدت مطلوب، در صورت امکان قبل از وقوع آسیب متعاقب، و همچنین درمان مناسب و سازگار ضروری است.

در مورد یووئیت فعال به‌صورت جداگانه طبق توصیه‌های چشم‌پزشکی، حداقل 6-8 چک‌های روتین هفتگی چشم‌پزشکی را برای بیماران پرخطر توصیه می‌کنیم. از آنجایی که التهاب و عوارض بعدی نیز می‌تواند در فواصل زمانی بدون کنترل رخ دهد، والدین کودکانی که به‌ویژه در معرض خطر هستند را تشویق می‌کنیم تا خودآزمایی هفتگی را انجام دهند. در شب، پس از مصرف دارو برای گشاد کردن مردمک‌ها، والدین باید با استفاده از چراغ‌قوه و ذره‌بین آنها را بررسی کنند.

مفهوم تشخیص زودهنگام و درمان زودهنگام به طور کلی برای کودکانی که قبل از آرتریت مبتلا به یووئیت مزمن می‌شوند، قابل‌استفاده نیست، زیرا بدون علائم مفصلی مشهود بالینی، هیچ شکی مطرح نمی‌شود و هیچ معاینه چشم‌پزشکی درخواست نمی‌شود. جدای از این استثنائات، پیش‌آگهی طولانی‌مدت در کودکان مبتلا به JIA می‌تواند تحت‌تأثیر معاینات منظم چشم‌پزشکی و درمان اولیه در صورت بروز یووئیت قرار گیرد. درصد نسبتاً بالایی از آسیب‌های متعاقب چشمی که در مطالعات قبلی مشاهده شده بود، امیدواریم در نتیجه بهبود درمان دارویی در سال‌های اخیر کاهش یابد. پیشرفت‌های بیشتری در درمان می‌توان انتظار داشت که در آینده به بسیاری از کودکان مبتلا به یووئیت کمک خواهد کرد.