تیک عصبی چشم یک پلک زدن غیرارادی و غیر طبیعی پلک است. این پلک زدن غیرطبیعی بارها در روز اتفاق می‌افتد. اگر انقباض چشم شدید باشد، می‌تواند بینایی را تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از افراد گه گاه دچار انقباض چشم می‌شوند، مخصوصاً زمانی که خسته هستند یا کافئین زیادی مصرف کرده‌اند. تکان دادن مکرر چشم نسبتاً غیر معمول است. هر کسی می‌تواند دچار انقباض چشم شود، اما در زنان میانسال و مسن‌تر شایع‌تر است.

تیک عصبی چشم

چه چیزی باعث تیک عصبی چشم می‌شود؟

یکی از علل شایع تیک عصبی چشم میوکیمی چشمی است. این خوش خیم است و منجر به مشکلات دیگری نمی‌شود. میوکیمی چشمی می‌تواند ناشی از خستگی، مصرف بیش از حد کافئین یا داشتن استرس بیش از حد باشد. یکی از دلایل انقباض مداوم و مکرر چشم، وضعیتی به نام بلفارواسپاسم ضروری خوش خیم است. این زمانی است که هر دو چشم به طور همزمان بسته می‌شوند یا تکان می‌خورند. محققان دقیقاً مطمئن نیستند که چه چیزی باعث آن می‌شود، اما می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در گروه‌های عضلانی اطراف چشم شود. آنها همچنین فکر می‌کنند مشکلات مربوط به گانگلیون‌های پایه (بخشی از مغز) می‌تواند نقش داشته باشد. داشتن ژن‌های خاص در برخی افراد نیز به انقباض چشم کمک می‌کند.

مشکل دیگری در مغز یا سیستم عصبی باعث تیک عصبی چشم می‌شود. این مشکلات عبارتند از:

• بیماری پارکینسون
  • آسیب مغزی ناشی از التهاب یا سکته مغزی. این امر به ویژه در مورد تالاموس، قاعده‌ای یا ساقه مغز صادق است.
  • واکنش به برخی داروهای سلامت روان
  • سندرم این یک اختلال حرکتی سیستم عصبی است.
  • اسکلروز چندگانه
  • اسپاسم همی صورت
  • فلج بل

این شرایط سلامتی معمولاً علائم دیگری نیز دارند.

چه کسانی در معرض خطر تیک عصبی چشم هستند؟

سابقه آسیب به سر خطر تیک عصبی چشم را افزایش می‌دهد. همچنین اگر در خانواده سابقه این بیماری وجود داشته باشد یا از داروهای خاصی برای سلامت روان استفاده کرده باشید، در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرید.

علائم تیک عصبی چشم چیست؟

انقباضات پلک از نظر شدت و فراوانی بسیار متفاوت است. برخی از افراد هر چند ثانیه یک بار دچار پرش پلک می‌شوند. انقباضات چشم چند روز یا بیشتر طول می‌کشد و سپس برای مدتی از بین می‌رود. در برخی افراد، پرش چشم بیشتر اتفاق می‌افتد و در طول زمان طولانی‌تر می‌شود. در بسیاری دیگر، علائم از بین می‌رود و باز نمی‌گردد. معمولاً فقط پلک بالایی منقبض می‌شود. پلک بر اثر تیک عصبی چشم  تا حدی بسته می‌شود.

علاوه بر اسپاسم پلک، علائم زیر می‌تواند رخ دهد؛

• سوزش چشم (اغلب اولین علامت)
  • افزایش نرخ پلک زدن
  • حساسیت به نور
  • خشکی چشم
  • مشکلات بینایی
  • اسپاسم صورت

علائم انقباض چشم اغلب زمانی که در خواب هستید یا روی یک کار دشوار تمرکز می‌کنید از بین می‌روند. بسیاری از افراد متوجه می‌شوند که برخی از وظایف باعث می‌شود که انقباض چشم‌شان برای مدت کوتاهی از بین برود. فعالیت‌هایی مانند صحبت کردن و آواز خواندن این پلک زدن را کاهش می‌دهد.

علائم دیگری که منجر به تیک عصبی چشم می‌شود عبارتند از؛

• فشار
  • چراغ های روشن
  • رانندگی
  • کافئین
  • سوزش چشم به دلیل دیگری

تیک عصبی چشم

تیک عصبی چشم چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص پزشک در مورد سابقه سلامتی سوال می‌کند و یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. اگر پزشک سایر علل انقباض چشم را رد کند، بلفارواسپاسم خوش خیم ضروری یا اسپاسم همی صورت را تشخیص می‌دهد. اغلب به هیچ آزمایش دیگری نیاز نخواهید داشت. در برخی موارد، چشم پزشک تصویربرداری از مغز را با سی‌تی‌اسکن یا ام‌آر‌آی توصیه می‌کند. این می‌تواند سایر علل پزشکی انقباض چشم را رد کند.

تیک عصبی چشم چگونه درمان می‌شود؟

اگر علائم زیادی از تیک عصبی چشم را نداشته باشید، به هیچ درمانی نیاز نخواهید داشت. استراحت بیشتر و کاهش مصرف کافئین به کاهش علائم کمک می‌کند. اگر انقباض چشم باعث ایجاد مشکل شود، پزشک تزریق سم بوتولینوم به ماهیچه‌های پلک را توصیه می‌کند. این می‌تواند ماهیچه‌ای را که در حال انقباض است فلج کند.

اگر انقباض چشم شدید باشد به جراحی به نام میکتومی نیاز خواهید داشت. در این جراحی، پزشک برخی از ماهیچه‌ها و اعصاب پلک‌ها را برمی‌دارد. این کار علائم را در بسیاری از افراد متوقف می‌کند. پزشک همچنین باید هر گونه بیماری زمینه‌ای را که می‌تواند باعث تیک چشم شود، درمان کند.

جراحی کارگذاری طلا در پلک

برای کمک به جلوگیری از آسیب چشم و بازگرداندن حرکت بسته شدن پلک که به دلیل تیک عصبی چشم مختل شده است، یک تکه طلای کوچک را می‌توان با جراحی در داخل پلک بالایی کاشت. وزن پلک طلایی برای کمک به بسته شدن پلک کمک می‌کند و از تیک چشم جلوگیری می‌کند.

عوارض احتمالی پرش چشم چیست؟

اگر انقباض چشم مزمن و شدید باشد، می‌تواند به طور دائمی به پلک‌ها و سایر ساختارهای ناحیه آسیب برساند. این می‌تواند مشکلاتی مانند:

• پلک‌های بالایی پایین‌تر از حد طبیعی
  • ابروهایی که پایین تر از حالت طبیعی قرار دارند
  • پوست اضافی در چشم فوقانی یا تحتانی
  • چین خوردگی غیر طبیعی پلک‌ها

برخی از افراد مبتلا به پرش مزمن چشم نیز در نهایت دچار اسپاسم عضلانی در سایر قسمت‌های بدن مانند فک یا گردن می‌شوند.

چگونه از تیک عصبی چشم جلوگیری کنیم؟

اگر گاهی اوقات چشمانتان تکان می‌خورد، می‌توانید اقداماتی را برای کاهش علائم خود انجام دهید:

• خوابیدن به اندازه کافی.
  • استرس را کاهش دهید.
  • سایر منابع تحریک چشم را کاهش دهید.
  • در صورت نیاز از عینک آفتابی استفاده کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر انقباض چشم بیش از یک هفته طول بکشد، باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت داشتن علائم جدید یا اضافی، مانند سایر اسپاسم‌های صورت یا ترشحات از چشم، به پزشک مراجعه کنید.

همچنین بخوانید:  درمان قطعی تیک عصبی: 3 روش درمانی موثر!

کلام آخر

پرش چشم یک پلک زدن غیرارادی و غیر طبیعی پلک است. اگر تیک چشم مکرر باشد، می‌تواند بینایی را تحت تاثیر قرار دهد. انقباضات گاه به گاه چشم شایع هستند. اگر اغلب دچار انقباضات چشمی می‌شوید، احتمال دارد به وضعیتی به نام بلفارواسپاسم ضروری خوش خیم مبتلا باشید. در موارد نادر، پرش چشم ناشی از یک بیماری زمینه‌ای است. نورهای روشن، استرس، خستگی، کافئین و سوزش چشم علائم تیک چشم را بدتر می‌کند. شاید به هیچ درمانی برای پرش چشم خود نیاز نداشته باشید. یا نیاز به درمان سم بوتولینوم روی عضلات چشم خود داشته باشید.