کوچک بودن یک چشم ( میکروفتالمی )

میکروفتالمی

متقارن نبودن چشم ها

میکروفتالمی اختلالی است که یک یا هر دو چشم کوچکتر از اندازه طبیعی هستند. این نقص مادرزادی در حین حاملگی و معمولا به سبب ابتلای مادر در دوران بارداری به عفونت‌هایی چون توکسوپلاسموزیس، سرخچه، عفونت با ویروس سیتومگال ، هپاتیت و یا انتقال از طریق ارثی و ژنتیکی و کروموزوم های غیر طبیعی و مصرف الکل در حین بارداری اتفاق می‌افتد و طی آن، کره چشم جنین و کودک به دنیا آمده دچار نقائص ساختمانی می‌شود. برای خیلی‌ ها ممکن است این حالت منشأ ارثی داشته باشد.

علل ایجاد میکروفتالمی

تفاوت اندازه مردمک ها نسبت به یکدیگر می تواند به دلیل اختلالات خاص عصبی یا بیماری های خاصی از چشم باشد. در بعضی مواقع دلیل هم اندازه نبودن مختصر چشم ها علت های مختلفی دارد مانند:

• بالا بودن فشار چشم
  • سردردهای میگرنی
  • التهاب پلک و سطح چشم
  • مشکلات قرنیه

محققین بر این باورند که عوامل محیطی زیر باعث افزایش ریسک میکروفتالمی می شود و در بعضی موارد نمی توان علت ایجاد آن را مشخص کرد:

• تماس با اشعه ایکس
  • مواد شیمیایی
  • آفت کشها
  • داروها
  • ویروس ها

میکروفتالمی

درمان میکروفتالمی

در موارد خفیف میکروفتالمی ممکن است از درمان های طبی یا جراحی چشم استفاده شود. در موارد شدید میکروفتالمی درمانی از نظر تولید چشم جدید یا برگرداندن بینایی وجود ندارد.از نظر زیبایی ظاهری و تحریک رشد کاسه چشم ، می توان در کودکان چشم مصنوعی (پروتز) کار گذاشت. چشم مصنوعی به بیمار بینایی نمی دهد.

نوزاد مبتلا به میکروفتالمی باید توسط فوق تخصص چشم مختلف مثل فوق تخصص اطفال، شبکیه، جراح اربیت و پلاستیک پلک، ژنتیک چشم و سازنده پروتز چشم ویزیت شود. هر متخصص می توانداطلاعات و درمانهایی را پیشنهاد کند که که در مجموع بهترین خدمات و مراقبت برای کودک و والدین ارائه کند. متخصص پروتز می تواند شکل دهنده هایی بسازد که معمولا از جنس پلاستیک است و برای حمایت صورت و تحریک رشد کاسه چشم ارزشمند است. با رشد بیشتر صورت نیاز به شکل دهنده های جدید خواهد بود.

کودک با میکروفتالمی ممکن است کمی بینایی محدود داشته باشد .در این موارد برای تقویت بینایی در چشم مبتلا به میکروفتالمی باید چشم سالم را بست. پروتز باید طوری ساخته شود که در عین اینکه ظاهر کودک را تامین می کند، بینایی باقیمانده را نیز حفظ کند.

برچسب : , , , , , , , , , , ,