انواع سوختگی چشم و درمان آن

سوختگی چشم

چشم يكي از مهم ترين اعضاي بدن براي سلامتي است كه سوختگي ها تهديدي براي اين عضو زيبا و نعمت الهي است. انواع سوختگي ها كه مي تواند چشم را مورد آزار قرار دهد، عبارتند از سوختگي به وسيله موا د شيميايي ، گرما و اشعه.

علائم سوختگی چشم

تماس مستقیم و پاشیدن ماده شیمیایی به چشم، خطرناک‌ترین حالت است، اما گاز و غبار غلیظ آنها نیز می تواند باعث صدمه ‌شود.اگر ماده شیمیایی، یک یا هر دو چشم شما را بسوزاند، بر اساس علائم زیر متوجه آن خواهید شد:چشم شما درد می‌گیرد.  چشم حساسیت به نور و یا دچار تاری دید می‌شوید.

سوختگی های شیمیایی چشم

سوختگي هاي شيميايي چشم از اورژانس هاي چشم پزشكي محسوب مي شوند. اين آسيب ها كه موجب اختلال بارز عملكرد چشم مي شوند ، اغلب در جوان ها رخ مي دهند.. آسيب هاي شيميايي چشم مي توانند منجر به تخريب وسيع اپيتليوم سطحي ، قرنيه و اتاق قدامي شوند. اين آسيب ها اغلب اتفاقي و خفيف بوده و موارد شديد آن كه ممكن است منجر به آسيب بينايي شديد شوند كمتر اتفاق مي افتد.

آسيب هاي شيميايي شديد در مردان بين ۴۵-۱۶ سال و اغلب حين كار يا در منزل رخ مي دهند. در زنان نيز اغلب سوختگي هاي شيميايي در منزل رخ مي دهند. مواد شيميايي قليايي كه به طور اتفاقي و يا در سوء قصد به افراد رخ مي دهند به طور وسيعي در محصولات تميز كننده خانگي و در بسياري از تركيبات مورد استفاده در خانه سازي به كار مي روند و به همين دليل شيوع آسيب هاي شيميايي ناشي از مواد قليايي بيشتر از اسيدهاست.

ترمیم و بازسازی

توضیحات عکس : آقاي پنجاه ساله مورد سوختگي با اسيد، كه به دليل شدت سوختگي پلك بالا و مژه ها به طور كامل دچار چسبندگي شده بود و عكس سمت چپ  حالت باز و بسته چشم بيمار را نشان ميدهد به اين معني كه بيمار قادر به بستن چشم نبود و زخم قرنيه در هر دوچشم شروع شده بود. باز سازي بافت پيك براي ايشان با روشهاي ترميمي پوست و پيوند بافت انجام شد و بيمار از زيبايي و عملكرد بافت پلك رضايت كامل داشتند.

سوختگی چشم به وسیله حرارت

وقتی صورت فردی در معرض حرارت زیاد قرار داشته باشد، چشم‌ها در اثر انعکاس خودبه‌خودی بسته می‌شوند تا کره چشم مصون بماند، ولی پلک‌ها در معرض خطر سوختگی قرار داشته و مجروح می‌شوند. چون درمان پلک‌های سوخته به مراقبت ویژه احتیاج دارد، در این موارد، باید چشم‌ها را با یک پانسمان مرطوب و تمیز پوشاند و به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی‌درمانی رساند.

سوختگی چشم به وسیله اشعه و نور

در صورتی که چشم‌ها در مقابل نور شدید قرار داشته باشند، ممکن است سلول‌های حسی آن در معرض سوختگی قرار گیرند، مانند نور ساطع‌شده از دستگاه‌های مخصوص جوشکاری، در این نوع سوختگی که سلول‌های خاصی در شبکیه چشم آسیب می‌بینند، در معاینه ظاهری، علائمی دیده نخواهد شد.اگر مصدوم در حالت استراحت باشد، چشم‌های او را با گاز استریل می‌پوشانیم تا شدت درد کاسته شود و هر چه سریع‌تر او را به مرکز بهداشتی‌درمانی می‌رسانیم.

درمان سوختگی چشم

بلافاصله چشمان خود را با آب پُرفشار و تمیز به مدت ۱۵تا ۳۰ دقیقه بشویید. برای ایجاد فشار مطلوب، سرخود را زیر شیر آب بگیرید یا با یک ظرف تمیز، آب را به داخل چشم بریزید. حین شستشو، چشم‌ها را تا حد امکان به‌طور کامل باز نگه دارید. سوختگی چشم ، یک فوریت پزشکی است و باید بدون درنگ درمان شود. به نزدیک ترین درمانگاه یا بیمارستان محل زندگی خود مراجعه کنید یا با چشم پزشک تماس بگیرید.

پزشک ممکن است برای معاینه و درمان چشم از داروی بی‌حسی موضعی به منظور کاهش درد استفاده کند. بسته به وسعت آسیب، ممکن است چشم با نوار زخم‌بندی بسته شود، یا با یک آنتی‌بیوتیک درمان شده و به چشم فرصت ترمیم خود به خود داده شود.صدمات جدی ملتحمه، قرنیه یا پلک چشم ممکن است به جراحی ترمیمی نیاز داشته باشد که بعدا انجام خواهد شد.

برچسب : , , , , , , ,