شما یک غده اشکی روی هر چشم دارید. آنها مایعی تولید می‌کنند که سطح پلک را تمیز و محافظت می‌کند. سرطان غده اشکی زمانی به وجود می‌آید که این غدد درگیر تومور شوند. البته این سرطان نادر است. شما 2 غده اشکی دارید، یکی در هر طرف بالای هر کره چشم، به سمت قسمت بیرونی پلک. غدد مایعی تولید می‌کنند که سطح پلک را تمیز و محافظت می‌کند. اشک ما بخشی از این مایع است. رشد یا تومور در این ناحیه می‌تواند سرطانی (بدخیم) یا غیر سرطانی (خوش‌خیم) باشد.

سرطان غدد اشکی

غده اشکی چیست؟

غدد اشکی، غده‌های کوچکی هستند که در گوشه خارجی چشم و پشت پلک‌های بالا قرار دارند. وظیفه این غده‌ها تولید اشک و پاکسازی سطح چشم است. مایع اشک از طریق مجاری کوچک بین چشم و پلک‌های بالا ترشح می‌شود و با حرکت چشم و پلک، به سمت مجاری اشکی بینی هدایت می‌شود. این مایع دارای آنزیم لیزوزیم است که به از بین بردن باکتری‌ها کمک می‌کند. اشک نه تنها سطح چشم را شست و شو می‌دهد بلکه وظایفی نظیر ضدعفونی کردن چشم، لغزاندن چشم‌ها برای حرکت آسان و جلوگیری از خشکی چشم را نیز انجام می‌دهد. دستگاه اشکی شامل غده‌های اشکی، مجاری اشکی و منافذ اشکی، کیسه اشک و مجاری اشکی بینی است.

انواع غدد اشکی

برخی از رشدها (تومورهای) غده اشکی سرطانی (خوش‌خیم) نیستند. برخی از این تومورهای خوش‌خیم ممکن است به سرطان تبدیل شوند؛ بنابراین معمولاً عملیاتی برای حذف آن خواهید داشت. درمان همچنین می‌تواند علائم را کاهش دهد یا از شر آن خلاص شود.

انواع مختلفی از سرطان غدد اشکی وجود دارد. برخی از نمونه‌ها عبارت‌اند از:

• کارسینوم کیستیک آدنوئید: این حدود نیمی از سرطان‌های غدد اشکی را تشکیل می‌دهد. این نوع سرطان در سلول‌های غده‌ای که قسمت‌های زیادی از بدن را پوشانده‌اند شروع می‌شود. اینجا در غدد اشکی.
  • کارسینوم ex PA یا آدنوکارسینوم پلئومورفیک: این نوع کمتر شایع سرطان غدد اشکی است. این نمونه‌ای از یک تومور خوش‌خیم است که سرطانی شده است.
  • لنفوم: سرطان‌هایی که معمولاً از غدد لنفاوی یا اندام‌های سیستم لنفاوی شروع می‌شوند.

علل سرطان غدد اشکی

این یک سرطان نادر است و اطلاعات زیادی در مورد علت احتمالی آن وجود ندارد. تحقیقات در این زمینه شامل تعداد کمی از افراد است و این امر یافتن یک پیوند مشترک را دشوار می‌کند. سرطان غدد اشکی می‌تواند در هر سنی ایجاد شود اما میانگین سن تشخیص حدود 40 سال است.

انواع مختلفی از سرطان غدد اشکی وجود دارد. یک نوع آن لنفوم غده اشکی است. لنفوم سرطان سیستم لنفاوی است. فردی که مبتلا به لنفوم است می‌تواند کمی خطر ابتلا به لنفوم غده اشکی را افزایش دهد. این احتمال بیشتر در افراد بالای 70 سال تشخیص داده می‌شود.

علائم سرطان غدد اشکی

بسیاری از علائم مشابه علائم سایر سرطان‌های چشم است. موارد زیر علائمی است که ممکن است در سرطان غده اشکی مشاهده کنید.

• تورم یا برآمدگی چشم
  • چشمان خیس
  • یک توده در اطراف ناحیه غده اشکی (به سمت قسمت بیرونی پلک‌ها)
  • مشکلات در بینایی، مثل دوبینی یا تاری دید
  • درد اطراف یک‌چشم

در صورت داشتن هر یک از این علائم به پزشک یا زیبایی‌شناس خود مراجعه کنید. سرطان غده اشکی نادر است و به‌احتمال زیاد علائم شما می‌تواند به دلیل چیز دیگری باشد. اما این ایده خوبی است که معاینه شوید.

تشخیص سرطان غدد اشکی

آزمایش‌های تشخیصی سرطان غدد اشکی برای سایر سرطان‌های چشم یکسان است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• معاینه چشم
  • اسکن ام‌آرآی
  • سی‌تی‌اسکن
  • نمونه‌ای از بافت (بیوپسی) چشم

بیش‌تر بخوانید: علت بسته شدن مجاری اشکی

درمان سرطان غدد اشکی

متخصص چشم بهترین درمان را برای شما توصیه خواهد کرد. تصمیم برای اتخاب نوع درمان به عوامل زیر بستگی دارد:

• نوع سرطان چشم اشکی و جایی که در چشم است.
  • اندازه تومور و میزان رشد یا گسترش آن (مرحله)
  • سلامت عمومی و سطح تناسب‌اندام شما ممکن است یکی یا ترکیبی از درمان‌های زیر را داشته باشید.
  • ممکن است یکی یا ترکیبی از درمان‌های زیر را داشته باشید.

عمل جراحی

درمان اغلب انواع سرطان غدد اشکی، جراحی برای برداشتن غده است. متخصص شما ممکن است توصیه کند که کل کره چشم و پوست اطراف خود را بردارید.

این برای سرطان‌هایی که به خارج از غده اشکی گسترش‌یافته و کره چشم و پوست و ماهیچه‌های اطراف آن را تحت‌تأثیر قرار داده‌اند توصیه می‌شود. به این حالت افزایش مداری می‌گویند.

اگر نیاز به جراحی چشم داشته باشید، می‌تواند بسیار شوکه کننده باشد. برای کنار آمدن با این تغییر به زمان نیاز دارید. متخصص شما عمل شما را توضیح خواهد داد و این برای شما چه معنایی دارد.

رادیوتراپی

ممکن است رادیوتراپی را به‌تنهایی یا در ترکیب با جراحی یا شیمی‌درمانی انجام دهید. انواع مختلفی از درمان رادیوتراپی برای سرطان چشم وجود دارد. ممکن است داشته باشید:

رادیوتراپی خارجی - این پرتوهای رادیوتراپی را از دستگاهی خارج از چشم به سمت سرطان هدایت می‌کند.

رادیوتراپی داخلی (براکی تراپی) - پرتو به طور مستقیم با استفاده از یک دیسک رادیواکتیو کوچک به سرطان داده می‌شود.

شیمی‌درمانی

ممکن است به‌تنهایی شیمی‌درمانی داشته باشید. یا ممکن است آن را همراه با رادیوتراپی (شیمورادیوتراپی) انجام دهید. اگر لنفوم غده اشکی دارید، درمان شما به عوامل متعددی از جمله نوع لنفوم شما بستگی دارد.