با افزایش سن، بافت‌هایی که پلک پایین را در جای خود نگه می‌دارند شروع به شل شدن می‌کنند. این می‌تواند ناشی از تروما، جراحی، عوارض جانبی دارو، و برخی شرایط پزشکی از جمله آپنه خواب، سرطان پوست و فلج بلز باشد. معمولا با مالش، سیگار کشیدن و خوابیدن به پهلو یا صورت بدتر می‌شود. این می‌تواند منجر به افتادگی پلک، چرخش به بیرون (به نام اکتروپیون) یا چرخش به داخل (به نام انتروپیون) به سمت چشم شود. موقعیت نامناسب پلک پایین می‌تواند منجر به تحریک، پارگی و حتی آسیب به سطح چشم شود و نیاز به ترمیم داشته باشد.

انتروپیون چشم

اکتروپیون

اکتروپیون زمانی اتفاق می‌افتد که پلک پایین به سمت بیرون می‌چرخد ​​و دیگر سطح چشم را در آغوش نمی‌گیرد. همچنین ملتحمه قرمز و تحریک می‌شود. قرنیه نیز تحریک، خراشیده یا حتی زخمی می‌شود و بر کیفیت بینایی تأثیر می‌گذارد. در نهایت، مجرای اشک می‌تواند با شل شدن درب از دریاچه اشک دور شده و منجر به پارگی شود. اکتروپیون می‌تواند یک یا هر دو پلک پایین را تحت تاثیر قرار دهد.

علت اکتروپیون چیست؟

اکتروپیون می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از جمله:

• شل شدن بافت پلک به دلیل افزایش سن
  • مالش مزمن در طول روز یا هنگام خواب
  • آسیب پوست در اثر آفتاب و یا سیگار
  • سرطان پوست
  • ضربه
  • جراحی پلک یا صورت برای نگرانی‌های زیبایی یا عملکردی
  • فلج عصب صورت
  • علائم اکتروپیون
  • پارگی بیش از حد
  • ترشحات مخاطی
  • تحریک و خارش سطح چشم
  • افتادگی پوست اطراف چشم
  • اختلال در بینایی
  • سرخی
  • حساسیت به نور و باد

درمان و مدیریت اکتروپیون

از اشک مصنوعی و پمادهای روان کننده می‌توان برای مرطوب کردن سطح چشم استفاده کرد تا کمی تسکین پیدا کند. با این حال، زمانی که علائم به اقدامات ساده پاسخ نمی‌دهند یا اگر جای زخم قرنیه نگران کننده شود، جراحی برای رفع اکتروپیون توصیه می‌شود. دکتر در مشاوره اولیه ارزیابی دقیقی را برای تعیین یک دوره درمانی مناسب و برنامه ریزی هر گونه ترمیم لازم انجام می‌دهد.

انتروپیون چشم

انتروپیون

انتروپیون زمانی اتفاق می‌افتد که پلک پایین و مژه‌ها به سمت داخل چشم می‌چرخند و باعث ساییدگی پلک و مژه‌ها روی قرنیه و ملتحمه می‌شود. این می‌تواند منجر به تحریک شدید سطح چشم و زخم اولیه قرنیه شود. از آنجایی که اسکار قرنیه می‌تواند منجر به از دست دادن بینایی شود، اصلاح انتروپیون با جراحی به طور کلی توصیه می‌شود.

علل آنتروپیون چیست؟

آنتروپیون می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد از جمله:

• شل شدن بافت پلک به دلیل افزایش سن
  • مالش مزمن در طول روز یا هنگام خواب
  • جای زخم در سطح داخلی پلک
  • ضربه
  • جراحی پلک یا صورت برای نگرانی‌های زیبایی یا عملکردی

علائم آنتروپیون چیست؟

آنتروپیون بسته به فرد و سبک زندگی او علائم متفاوتی دارد از جمله:

• پارگی بیش از حد
  • ترشحات مخاطی
  • تحریک و خارش سطح چشم
  • اختلال در بینایی
  • سرخی
  • حساسیت به نور و باد

‌آنتروپیون چگونه درمان می‌شود؟!

انتروپیون چرخش لبه پلک و ضمائم به سمت داخل است به طوری که واحد پیلوسپاس و محل اتصال پوستی مخاطی به سمت عقب به سمت قرنیه و سطح چشم هدایت می‌شود. این یکی از شایع‌ترین ناهنجاری‌های پلک است که عمدتاً در افراد مسن دیده می‌شود. انتروپیون می‌تواند باعث آسیب قرنیه و ملتحمه شود که منجر به ساییدگی استرومای قرنیه، اسکار، نازک شدن قرنیه و نئوواسکولاریزاسیون قرنیه می‌شود. در موارد پیشرفته، حتی خطر زخم قرنیه و سوراخ شدن آن وجود دارد، بنابراین نیاز به درمان فوری دارد.

همانند اکتروپیون، از اشک مصنوعی و پمادهای روان کننده می‌توان برای مرطوب کردن سطح چشم استفاده کرد تا تسکین موقتی ایجاد کند. همچنین می‌توان از چسب یا بخیه برای تغییر موقعیت پلک و محافظت موقت از چشم استفاده کرد. اگر انتروپیون به سرعت برطرف نشود، پزشکان یک طرح جراحی را برای ترمیم وضعیت پلک و محافظت از سطح چشم توصیه می‌کنند.

کلام آخر

انتروپیون وضعیتی است که در آن پلک به سمت داخل چرخیده (وارونه) شده و باعث ساییدگی مژه‌ها به کره چشم می‌شود. اکتروپیون وضعیتی است که در آن پلک به سمت بیرون چرخانده می شود تا لبه آن به کره چشم برخورد نکند. به طور معمول، پلک‌های بالا و پایین به خوبی بسته می‌شوند و از چشم در برابر آسیب محافظت می‌کنند و از تبخیر اشک جلوگیری می‌کنند. اگر لبه یک پلک به سمت داخل بچرخد (آنتروپیون)، مژه‌ها روی چشم ساییده می‌شوند که می‌تواند منجر به ایجاد زخم و زخم شدن قرنیه شود. اگر لبه یک پلک به سمت بیرون بچرخد (اکتروپیون)، دو پلک به درستی به هم نمی‌رسند و اشک روی کره چشم پخش نمی‌شود.

این شرایط در میان افراد مسن شایع‌تر است در میان افرادی که تغییرات چشمی ناشی از عفونت، جراحی یا جراحت دارند؛ و در بین افرادی که بلفارواسپاسم دارند. انتروپیون می‌تواند در افراد مبتلا به فلج بل نیز رخ دهد.