با افزایش سن، بافت‌هایی که پلک پایین را در جای خود نگه می‌دارند شروع به شل شدن می‌کنند. این می‌تواند ناشی از تروما، جراحی، عوارض جانبی دارو، و برخی شرایط پزشکی از جمله آپنه خواب، سرطان پوست و فلج بلز باشد. معمولا با مالش، سیگار کشیدن و خوابیدن به پهلو یا صورت بدتر می‌شود. این می‌تواند منجر به افتادگی پلک، چرخش به بیرون (به نام اکتروپیون) یا چرخش به داخل (به نام انتروپیون) به سمت چشم شود. موقعیت نامناسب پلک پایین می‌تواند منجر به تحریک، پارگی و حتی آسیب به سطح چشم شود و نیاز به ترمیم داشته باشد.

انتروپیون چشم

انتروپیون چیست؟

انتروپیون زمانی اتفاق می‌افتد که پلک پایین و مژه‌ها به سمت داخل چشم می‌چرخند و باعث ساییدگی پلک و مژه‌ها روی قرنیه و ملتحمه می‌شود. این می‌تواند منجر به تحریک شدید سطح چشم و زخم اولیه قرنیه شود. از آنجایی که اسکار قرنیه می‌تواند منجر به از دست دادن بینایی شود، اصلاح انتروپیون با جراحی به طور کلی توصیه می‌شود.

علل انتروپیون چیست؟

انتروپیون می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد از جمله:

• شل شدن بافت پلک به دلیل افزایش سن
  • مالش مزمن در طول روز یا هنگام خواب
  • جای زخم در سطح داخلی پلک
  • ضربه و سوختگی
  • جراحی پلک یا صورت
  • این یک بیماری نادر است که می‌تواند از بدو تولد در نوزادان وجود داشته باشد
  • هرپس زوستر Ophthalmicus یک عفونت تبخال چشم است که می‌تواند مشکلات زیادی از جمله انتروپیون ایجاد کند.

علائم انتروپیون چیست؟

انتروپیون بسته به فرد و سبک زندگی او علائم متفاوتی دارد. علائم انتروپیون معمولاً به دلیل مالش سطح بیرونی پلک و مژه‌ها به سطح چشم رخ می‌دهد. این علائم عبارت‌اند از:

• پارگی بیش از حد
  • ترشحات مخاطی
  • تحریک و خارش سطح چشم
  • اختلال در بینایی
  • سرخی
  • حساسیت به نور و باد
  • احساس گیرکردن جسم خارجی در چشم
  • سوزش و درد چشم
  • ریزش اشک

انتروپیون چگونه درمان می‌شود؟!

برای انتروپیون از اشک مصنوعی و پمادهای روان کننده می‌توان برای مرطوب کردن سطح چشم استفاده کرد تا تسکین موقتی ایجاد کند. همچنین می‌توان از چسب یا بخیه برای تغییر موقعیت پلک و محافظت موقت از چشم استفاده کرد. اگر انتروپیون به سرعت برطرف نشود، پزشکان یک طرح جراحی را برای ترمیم وضعیت پلک و محافظت از سطح چشم توصیه می‌کنند.

اگرچه روش‌های درمانی غیرجراحی مانند قطره‌های چشمی و لنز‌های تماسی نرم برای تسکین علائم آنتروپیون برای مدت کوتاهی ترجیح داده می‌شوند، اما راه‌حل قطعی و دائمی انتروپیون، مداخله جراحی است. جراحی پلک که با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود در بیشتر موارد برای درمان بیماری کافی است.

جراحی انتروپیون معمولاً با قرار دادن بخیه‌هایی برای چرخاندن پلک به سمت خارج مانند قبل انجام می‌شود. پس از جراحی، چشم پزشک ممکن است روش‌های درمانی مختلفی مانند قطره چشم را برای محافظت از چشم برای مدتی توصیه کند. اگرچه جراحی انتروپیون دائمی است، اما برخی از بیماران ممکن است به دلیل افزایش سن و افتادگی مجدد پوست به بیش از یک عمل جراحی نیاز داشته باشند.

کلام آخر

انتروپیون وضعیتی است که در آن پلک به سمت داخل چرخیده (وارونه) شده و باعث ساییدگی مژه‌ها به کره چشم می‌شود. به طور معمول، پلک‌های بالا و پایین به خوبی بسته می‌شوند و از چشم در برابر آسیب محافظت می‌کنند و از تبخیر اشک جلوگیری می‌کنند. اگر لبه یک پلک به سمت داخل بچرخد (آنتروپیون)، مژه‌ها روی چشم ساییده می‌شوند که می‌تواند منجر به ایجاد زخم و زخم شدن قرنیه شود. این شرایط در میان افراد مسن شایع‌تر است در میان افرادی که تغییرات چشمی ناشی از عفونت، جراحی یا جراحت دارند؛ و در بین افرادی که بلفارواسپاسم دارند. انتروپیون می‌تواند در افراد مبتلا به فلج بلز نیز رخ دهد. در نهایت این بیماری با شدت بالا نیاز به جراحی دارد  با جراحی می‌توان بهترین نتیجه را گرفت.