علت التهاب چشم می‌تواند هر چیزی باشد که چشم را تحریک کرده است. روز قبل همه چیز عادی است، صبح روز بعد چشم قرمز، خارش و اشک است. در این موارد به‌احتمال زیاد با التهاب چشمی روبرو هستیم. بااین‌حال، همیشه شکلی از ورم ملتحمه نیست. چشم در واقع از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که می‌توانند ملتهب شوند. بسته به بخشی از چشم آسیب‌دیده، اشکال مختلف التهاب چشم تشخیص داده می‌شود. علل این اختلال چشمی ناخوشایند اغلب در اثر ویروس‌ها و باکتری‌ها و همچنین آلرژی‌ها یا بیماری‌هایی مانند روماتیسم است.

علت التهاب چشم

علائم التهاب چشم

علائم التهاب چشم مشابه علائم خشکی چشم است. از جمله موارد زیر است:

1. قرمزی چشم
  2. خارش
  3. سوزش
  4. احساس جسم خارجی
  5. افزایش ریزش اشک
  6. ملتحمه متورم
  7. برآمدگی‌های کوچک روی ملتحمه (فولیکول‌ها) (به‌خصوص در مورد ملتحمه ویروسی یا باکتریایی)
  8. حساسیت به نور
  9. علل احتمالی التهاب چشم
  10. ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها
  11. خشکی چشم
  12. اجسام خارجی در چشم
  13. لنزهای تماسی کثیف یا آسیب‌دیده
  14. آلرژی (به‌عنوان‌مثال تب یونجه، آلرژی به موهای حیوانات)
  15. بیماری‌ها (مانند روماتیسم)

علت التهاب چشم

التهاب چشم می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در میان محرک‌های اصلی، بااین‌حال، باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها وجود دارد. چشمان ما هر روز در معرض عوامل بیماری‌زا و محرک‌های محیطی از این نوع قرار می‌گیرند. اگر سیستم دفاعی چشم بیش از حد بارگذاری شود، ویروس‌ها و باکتری‌ها کنترل می‌شوند: در این موارد، التهاب چشم ایجاد می‌شود.

خشکی چشم

به‌ویژه، مستعد ابتلا به عفونت‌های چشمی است. این به این دلیل است که لایه محافظ اشک در خشکی چشم آسیب می‌بیند. در اینجا دفاع ایمنی چشم به‌صورت محدود عمل می‌کند. نتیجه: عوامل بیماری‌زا راحت‌تر به چشم می‌رسند و باعث التهاب ناخوشایند می‌شوند.

برخی دیگر از رایج‌ترین دلایل التهاب چشم

علاوه بر ویروس‌ها، باکتری‌ها و خشکی چشم، واکنش‌های آلرژیک، مانند واکنش‌های آلرژیک ناشی از گردوغبار خانه، گرده گل‌ها یا موهای حیوانات نیز می‌توانند باعث التهاب چشم شوند. از دیگر علل التهاب چشم، محرک‌های محیطی مانند بادکش، نور خورشید یا گردوغبار است. محرک‌های مکانیکی مانند مژه‌ها یا سایر اجسام خارجی نیز می‌توانند باعث ملتهب شدن چشم شوند.

التهاب می‌تواند قسمت‌های مختلف چشم را تحت‌تأثیر قرار دهد. از جمله متداول‌ترین آنها عبارت‌اند از:

پلک ملتهب

روی پلک‌ها، باکتری‌های پوستی به‌سرعت پخش می‌شوند و اغلب باعث التهاب دردناک پلک می‌شوند. ملیدن چشمان به معنای تسهیل ورود باکتری‌ها به ناحیه چشمی مربوطه و در نتیجه، افزایش تکثیر آنها است. هنگامی که پلک‌ها ملتهب می‌شوند، اغلب قرمزی و تورم پلک با کاهش قابل‌توجه میدان دید مشاهده می‌شود.

استی

آیا پیله قرمز و دردناک روی پلک خود دارید؟ این می‌تواند به‌اصطلاح گل مژه، التهاب باکتریایی پلک، به‌ویژه غده پلک باشد. بسته به محل و اندازه، گل میخ نیز می‌تواند بسیار آزاردهنده و دردناک باشد.

برآمدگی پلک

شالازیون نیز نوعی التهاب لبه‌های پلک است. شالازیون در اثر احتقان غده میبومین ایجاد می‌شود و نوعی التهاب مزمن و بی‌ضرر است. با مراقبت منظم و صحیح از لبه پلک‌ها می‌توان از علائم اختلالات چشمی مانند ملتهب پلک، گل مژه و شالازیون جلوگیری کرد و یا حداقل آن را کاهش داد.

التهاب ملتحمه (کانژونکتیویت)

شایع‌ترین شکل التهاب چشم، التهاب ملتحمه است. به‌خصوص در مورد التهابات چشمی با ماهیت باکتریایی، ملتحمه یکی از اولین قسمت‌هایی است که تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. بااین‌حال، ملتحمه همچنین می‌تواند به دلیل عوامل دیگر ملتهب شود. التهاب ملتحمه معمولاً با قرمزی چشم و اشک‌ریزش منتشر رخ می‌دهد. علاوه بر این، چشم‌های چرکی و چسبنده نیز ممکن است دیده شود.

التهاب عنبیه

عنبیه بخشی از چشم است که رنگ آن را متمایز می‌کند. افراد مبتلا به التهاب عنبیه (یووئیت قدامی) اغلب دردهای مبهم در ناحیه چشم و پیشانی دارند. درست مانند ورم ملتحمه، عنبیه می‌تواند در اثر فعالیت باکتری‌ها یا ویروس‌ها ملتهب شود.

التهاب سطح خارجی چشم

سطح خارجی چشم از قرنیه و صلبیه تشکیل شده است. هر دوی این قسمت‌ها می‌توانند مستعد التهاب باشند. در مورد التهاب صلبیه، افراد مبتلا با درد عمیق شدید، درد همراه با حرکت و احساس سفتی ظاهر می‌شوند. التهاب صلبیه (اسکلریت) معمولاً به قسمت کوچکی از صلبیه محدود می‌شود. از طرف دیگر، اگر التهاب صلبیه عمیق‌تر باشد، لازم است فوراً با پزشک تماس بگیرید، زیرا التهاب صلبیه به‌درستی درمان نشود، می‌تواند به‌شدت بینایی را مختل کند.

التهاب قرنیه

التهاب قرنیه (کراتیت) در بیشتر موارد به دلیل عملکرد باکتری‌ها است. ویروس‌ها و قارچ‌ها محرک‌های بسیار نادری هستند. به‌ویژه افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند، در معرض خطر بیشتری برای ایجاد التهاب قرنیه هستند. حتی افراد مسن بیشتر از این نوع التهاب رنج می‌برند، زیرا خشکی چشم نیز یکی از دلایل آن است. افراد مبتلا با احساس جسم خارجی، کاهش بینایی و درد گسترده مراجعه می‌کنند.

درمان التهاب چشم

قطره‌های چشمی مرطوب‌کننده، به‌عنوان‌مثال. هیالورون، می‌تواند به بازسازی چشم کمک کند.  قرص‌ها همچنین می‌توانند به تسکین علائم التهاب چشم کمک کنند.سعی کنید در صورت امکان از استفاده از لنزهای تماسی و استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی در ناحیه چشم خودداری کنید تا از تحریک بیشتر چشم جلوگیری کنید.