پف چشم ، علل و درمان این بیماری

پف چشم

اطراف کره چشم داخل حفره استخوانی چشم را چربی در برگفته است. با افزایش سن این چربی رفته رفته به بیرون آمده و موجب می شود حالت پف چشم ها تشدید شود.از این رو شرایطی که موجب احتباس آب در بدن می شوند اغلب با تشدید پف چشم ها همراهند. پف چشم باعث می شود چشم ها ظاهر ورم کرده و خسته داشته باشد و با توجه به میزان شدت مشکل ایجاد شده، ورم زیر چشم می تواند باز کردن یا بستن کامل چشم ها را دشوار نماید. دلایل مختلف و متعدد برای پف چشم وجود دارد که بعضی از آنها قابل اجتناب و بعضی دیگر غیر قابل اجتناب هستند.

علائم و نشانه های پف چشم

بسیاری علل پف چشم بطور خاص، زمانی مشاهده می شود که شرایط ایجاد شده با دست زدن به چشم ها و یا مالیدن پلک ها همراه شود. معمولاً، دست زدن و مالیدن چشم ها می تواند باعث ایجاد پف زیر آنها شود. به همین دلیل در صورتی که شما با هر یک از این علائم مواجه شدید، بهترین کار دست نزدن و دستکاری نکردن چشم ها و پلک ها تا زمان استفاده از خدمات درمانی مناسب است:

• قرمزی چشم ها
  • عدم امکان باز کردن یا بستن کامل چشم ها
  • ورم کردن یا ملتهب شدن پلک
  • درد چشم که می تواند ملایم یا شدید باشد
  • پف کردن یا ایجاد پوست اضافی زیر چشم ها
  • احساس خارش
  • حساس شدن چشم ها
  • سوزش چشم ها

علت ها و دلایل پف چشم

علل التهابی و عفونی پف چشم که کمتر شایع هستند، شامل التهاب پلک (بلفاریت)، التهاب ملتحمه چشم (کنژکتیویت) و التهاب حدقه چشم (سلولیت) هستند.سایر علت ها شامل :

1. کمبود مایعات
  2. مصرف زیاد نمک در غذا
  3. کم خوابی
  4. استرس و نگرانی زیاد
  5. آلرژی های چشمی و حساسیت هایی که با ریزش اشک چشم و عطسه کردن همراه است.
  6. تغییرات هورمونی بدن در دوران بارداری و دوران قاعدگی
  7. گریه های طولانی مدت
  8. کهولت سن و پیری، ژنتیک و ارث
  9. فشار خون بالا

درمان پف چشم

در صورتیکه پف چشم به دلیل مشکل جسمی نباشد، می توان از جراحی زیبایی چشم یا درمان های تایید شده دیگری که برای ترمیم چین و چروک و جوان سازی پوست اطراف چشم استفاده می شود کمک گرفت. معمولا استفاده از لیزر، روش های لایه برداری و مواد پُر کننده (filler) که برای رفع چین و چروک توصیه می شوند، در کاهش پف چشم موثر هستند.در مواقع پیشرفته، جراحی پلک ، زیر نظر فوق تخصص توصیه می شود. جراحی پلک بلفاروپلاستی نامیده می شود. بلفاروپلاستی یکی از شایع ترین روش های جراحی زیبایی چشم است که با برداشتن پوست، چربی و عضله اضافی و ترمیم موقعیت پلک، سبب تغییر قابل ملاحظه ای در ظاهر فرد می شود و نتایج آن گاهی به صورت مادام العمر پایدار است.

پف چشم

نمونه جراحی پلک پایین ( بلفاروپلاستی ) دکتر رجبی (گالری جراحی)

برخی از روش های کاهش پف چشم

1. خواب منظم و کافی

برای جلوگیری از پف کردن چشم‌ ها، خواب منظم داشته باشید. نه تنها داشتن خواب کافی(۷ تا ۹ ساعت) هر شب اهمیت دارد، بلکه باید هر شب در یک ساعت معین به خواب روید و هر صبح هم در ساعت معین از خواب بیدار شوید. این باعث می‌ شود بدن تان همیشه استراحت کرده و منظم باشد و وضعیت ظاهری تان هم کاملا سالم به ‌نظر برسد.

1. کمپرس آب یخ

برای رفع پف چشم ها از کمپرس آب یخ به مدت ۱۵ دقیقه استفاده کنید این امر در رفع ورم و پف چشم ها مفید است. کمپرس یخ موجب انقباض و تنگ شدن رگهای خونی می شود و به این ترتیب تورم به وجود آمده را فرو می نشاند. می توانید از ماسک کمپرس یخ یا از یک پارچه تمیز که در اب یخ خیس شده باشد استفاده کنید.اگر چشمانتان حساس است می تونید از ترکیب نصف آب و نصف شیر استفاده کنید شیر اثر تسکسن دهنده وآرامش بخش دارد.

1. موقعیت مناسب هنگام خواب

برای مداوای چشمان خسته و پف کرده قبل از خوابیدن دقت کنید که از بالش مناسب استفاده کنید، سعی کنید که در روی شکم نخوابید و سر خود را در بالش فرو نبرید.هنگامی که به خواب می روید مایعات در اطراف چشم ها جمع شده و موجب پف چشم ها می شود. اگر حین خوابیدن سرتان را طوری روی بالش بگذارید که بالاتر از سطح بدنتان قرار گیرد مایعات در اطراف چشم ها تجمع نمی کنند.

1. نوشیدن آب کافی

برای از بین بردن پف‌ کردگی چشم‌ ها، به میزان کافی آب بنوشید. وقتی آب بدن تان کم می ‌شود، به‌ عنوان یک مکانیسم دفاعی، بدن تان آب ذخیره می‌ کند. این ذخیره ی آب باعث پف کردن زیر چشم‌ ها می ‌شود. پس اگر به میزان توصیه شده در روز(۸ تا ۱۰ لیوان) آب بنوشید، حبس آب در بدن تان کاهش یافته و پف کردگی دور چشم‌ های تان هم کمتر می‌ شود.

3 comments on “پف چشم ، علل و درمان این بیماری
  1. با سلام .اقای دکتر پلک بالای چشم چپم  پف کرده اونم به علت استفاده از قطره چشم است مخصوصا زمانی که خواب بیدار میشم یا از حموم میام بیشتر است ایا این پف بیشتر میشود .ایا این پف بهبود میابد یا نیاز به درمان داره .اقای دکتر پف چشم چپم برایم ازردهنده است و یکم درد هم داره

برچسب : , , , , , , , , , , , , , , , ,