جراحی پلاستیک برای بزرگ کردن  چشم یک روش مؤثر برای ازبین‌بردن عیوب زیبایی (خطوط بیان، عدم تقارن) است. در حین عمل، متخصص تا حدی رباط‌ها را برمی‌دارد یا ماهیچه‌ها را در موقعیت موردنظر فیکس می‌کند. جراحی پلاستیک به شما این امکان را می‌دهد که از شر علائم پیری، خستگی خلاص شوید، ظاهر یک مرد یا زن را تغییر دهید. این تکنیک به معنای واقعی کلمه بزرگ کردن چشم نیست بلکه جراحی با حذف کردن اضافات پلک،به شما این امکان را می‌دهد که آن‌ها را بیشتر نمایان کنید و در نتیجه بزرگ تر به نظر برسد. عوارض جراحی زیبایی درشت کردن چشم  شامل موارد بسیاری است. به طور کلی توصیه می‌کنیم که از تکنیک‌ها برای اصلاح یک عیب استفاده شود و نه به منظور تغییر حالت یک چشم طبیعی. اگر بنا بر هر دلیلی  با عوارضی مواجه‌ شده‌اید که نمی‌دانید چه کاری درست است، این بخش را تا انتها مطالعه فرمایید و ویدئو زیر را با تماشا بفرماید.

عوارض جراحی زیبایی درشت کردن چشم

عوارض جراحی زیبایی درشت کردن چشم ممکن است به دلایلی رخ دهد:

اشتباهات جراح پلاستیک می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد. در هنگام انتخاب متخصص توصیه نمی‌شود که به تبلیغات اعتماد کنید. لازم است شخصاً به کلینیک مراجعه کرده و با پزشک صحبت کنید. بهتر است با یک جراح واجد شرایط که بتواند تمام گواهی‌های لازم را ارائه دهد، وقت ملاقات بگیرید. برای به حداقل رساندن خطر عوارض، لازم است قبل از انجام یک معاینه کامل برای شناسایی موارد منع استفاده انجام شود.

موارد منع استفاده:

بیماری‌های سیستم غدد درون‌ریز (هیپرپاراتیروئیدیسم، هیپوپاراتیروئیدیسم، تیروئیدیت خود ایمنی، تیروتوکسیکوز، غول پیکر، دیابت شیرین، کم کاری تیروئید).

بیماری‌های انکولوژیک (سارکوئیدوز، سارکوم، سرطان تراشه، کارسینوم، نفروبلاستوما، آدنوکارسینوم، هماتوسارکوم، لنفوم هوچکین، لنفوسارکوم، ملانوم، لنفوم، هیستیوسیتوم فیبری).

آسیب‌شناسی رگ‌های خونی و قلب (ترومبوآمبولی، سکته مغزی و انفارکتوس میوکارد در بیهوشی، اسکلروز قلب، تصلب شرایین، آریتمی، کاردیومیوپاتی، بیماری روماتیسمی قلبی، بیماری ایسکمیک قلبی)؛

بیماری‌های اندام‌های بینایی با علت عفونی (اندوفتألمیت، داکریوسیستیت، بلفاریت، ورم ملتحمه، زخم‌های استافیلوکوک، یووئیت، اپی اسکلریت).

• دوره بارداری و شیردهی؛
  • نوع پیشرونده نزدیک بینی؛
  • سندرم چشم خشک؛
  • فشار مغزی و داخل چشمی.

خستگی را می‌توان یک منع نسبی برای کانتوپلاستی در نظر گرفت.

عدم رعایت توصیه‌های پزشکی

بیمار باید به طور مرتب زخم را تمیز کرده و پانسمان‌های استریل را عوض کند. در غیر این صورت، خطر عفونت در بافت نرم بسیار زیاد است.

در پس زمینه محل غیر طبیعی عروق خونی کوچک، تعدادی از عوارض ایجاد می‌شود. همچنین، بیمار ممکن است واکنش منفی به قطره‌های نرم‌کننده و سایر دارو‌های تجویز شده در دوره توانبخشی پس از جراحی را تجربه کند. عوارض جراحی زیبایی درشت کردن چشم را می‌توان به طور مشروط به ۲ دسته تقسیم کرد:

زودهنگام؛ آن‌ها تقریباً بلافاصله پس از عمل ظاهر می‌شوند. این‌ها شامل تورم، کبودی و ضایعات التهابی کوچک است.

پف کردگی به دلیل آسیب بافتی و تجمع مایع در آن‌ها ظاهر می‌شود. در چند روز اول، تورم حتی ممکن است در باز شدن طبیعی چشم‌ها اختلال ایجاد کند. این حالت بیشتر از چند روز طول نمی‌کشد، درست مانند هماتوم‌ها که حدود یک تا دو هفته زیر پوست می‌مانند. متأسفانه، حتی کم تهاجمی‌ترین روش جراحی نیز اجازه نمی‌دهد از آسیب عروقی و در نتیجه خونریزی جلوگیری شود.

دیرهنگام؛ آن‌ها در طی چند هفته یا چند ماه تشکیل می‌شوند. این‌ها شامل مسائل زیبایی شناختی، هایپرپیگمانتاسیون و باز شدن بخیه می‌شود، نقض بسته شدن پلک، افتادگی پلک بالا، کیست و غیره باشد که باید سریعاً به پزشک مراجعه شود.

عوارض جراحی زیبایی درشت کردن چشم روش‌های مقابله با آن‌ها

عوارض جراحی زیبایی درشت کردن چشم

تورم

تورم و کبودی روی پلک‌ها کاملاً طبیعی است و جای نگرانی نیست (مگر اینکه تورم و کبودی برای مدت طولانی باقی بماند). ادم پس از ۵-۷ روز خود به خود از بین می‌رود، اگر واکنش بدن به آسیب ۱۰-۱۴ روز طول بکشد، لازم است به پزشک متخصص مراجعه کنید و علت دقیق ایجاد ادم را دریابید. تورم شدید می‌تواند باعث تاری دید و سردرد شود. متخصص پماد‌های ضد حساسیت و ضد احتقان را برای بیمار تجویز می‌کند.

هماتوم

هنگام ایجاد برش، جراح رگ‌های خونی کوچکی را که به بافت نفوذ می‌کنند، لمس می‌کند. خون در زیر پوست جمع می‌شود و یک هماتوم تشکیل می‌دهد. چندین نوع اصلی وجود دارد. زیر جلدی‌ها معمولاً خود به خود برطرف می‌شوند. هماتوم‌های تنش در اثر آسیب به عروق بزرگ ایجاد می‌شود. این عارضه فقط با جراحی قابل رفع است. هماتوم رتروبولبار یا خونریزی نادر است. آن‌ها به دلیل یک خطای جراحی ایجاد می‌شوند.

عفونت

بیشتر اوقات، عارضه نتیجه عدم رعایت توصیه‌های پزشکی است. عفونت می‌تواند از طریق یک پانسمان آلوده وارد زخم شود. این عارضه با افزایش موضعی دما، قرمزی و تورم همراه است. با موفقیت با آنتی بیوتیک درمان می‌شود

جای زخم

اسکار‌های کلوئیدی خشن زمانی ایجاد می‌شوند که بدن استعداد فردی برای رشد بیش از حد بافت داشته باشد. ژل‌ها و پماد‌های موضعی به صاف شدن پوست کمک می‌کنند. از روش‌های سخت‌افزاری نیز استفاده می‌شود.

از عوارض بعد از کانتوپلاستی نیز می‌توان به واگرایی بخیه اشاره کرد. در این صورت بیمار باید مجدداً به کلینیک مراجعه کرده و برای درمان بیشتر با پزشک متخصص مشورت کند.

عواقب دیگر

یکی از عوارض جراحی زیبایی درشت کردن چشم با کمک بلفاروپلاستی، اکتروپیون - ورژن پلک پایین است. دلیل آن برداشتن بیش از حد بافت پلک است. یک نقص زیبایی ناخوشایند در طول زمان حتی می‌تواند به یک بیماری چشمی نیز برسد. خوشبختانه، اکتروپیون را می‌توان با درمان دارویی یا جراحی از بین برد.

یکی دیگر از پیامد‌های ناخوشایند، ورود عفونت به زخم و ایجاد التهاب است که باید با کمک آنتی بیوتیک درمان شود.

در برخی موارد نیز افزایش اشکی می‌تواند به یک عارضه تبدیل شود که حتی پس از فروکش کردن تورم متوقف نمی‌شود - این ممکن است به دلیل جابجایی یا زخم شدن مجاری اشکی باشد.

چگونه خطر را کاهش دهیم؟

از شما تقاضا داریم تا به توصیه پزشک خود گوش دهید. زمانی که پزشکی با دلایل منطقی شما را از انجام جراحی بزرگ کردن چشم منع می‌کند، اصرار به انجام نداشته‌باشید. بازهم  عنوان می‌کنیم که این جراحی برای اصلاح عیوب مناسب است و بهتر است از انجام آن بر روی چشم‌های سالم خودداری کنید.

برای به حداقل رساندن خطرات عوارض جراحی زیبایی درشت کردن چشم، رعایت ممنوعیت‌ها و قوانین مراقبت از پوست پلک ضروری است. این ممنوعیت شامل استفاده از حمام، سونا، ساحل، سولاریوم، استخر، محدود کردن فعالیت‌های ورزشی، خوابیدن در حالت نیمه نشسته و موارد دیگر است. البته همه این‌ها اقدامات موقتی است. پس از پایان دوره توانبخشی، بیمار می‌تواند به سبک زندگی عادی خود بازگردد.

همچنین لازم است ناحیه عمل شده با دارو‌هایی که باعث تحلیل هماتوم و ادم می‌شوند، روغن کاری شود. طبق تجویز پزشک - آنتی بیوتیک مصرف کنید. به هیچ وجه نباید برای خود درمان و حتی بیشتر از آن دارو‌ها به تنهایی تجویز کنید! این فقط می‌تواند عوارض بعد از بلفاروپلاستی را تحریک کند.

چه زمانی مراجعه به پزشک ضروری است؟

زمانی که عوارض بعد از جراحی بزرگ کردن چشم در پلک بالا یا پایین با سبک زندگی عادی تداخل داشته باشد، باید با جراح مشورت کنید. به عنوان مثال، چشم به طور کامل بسته نمی‌شود یا بیش از حد خشک می‌شود، این ممکن است نتیجه مشکلی باشد که به دلیل جراحی ایجاد شده است.

به طور کلی، هرگونه تغییر در ظاهر یا وضعیت جسمانی که به شما هشدار می‌دهد باید دلیلی برای مراجعه به جراح باشد. این می‌تواند هر گونه نقص قابل مشاهده در محل عمل، یا، به عنوان مثال، تب یا حالت تهوع باشد. تشخیص به موقع و درمان جراحی به کاهش خطرات احتمالی عوارض پس از بلفاروپلاستی پلک به صفر کمک می‌کند.

جراح در اولین جلسه مشاوره موظف است تا همه شرایط را به شما می‌گوید. البته پیش‌بینی همه شرایط ممکن غیرممکن است. اما وظیفه یک پزشک واجد شرایط این است که حداکثر اطلاعات ممکن را در مورد خطرات، عواقب و نتایج عمل به بیمار منتقل کند.