بلفاریت وضعیتی است که باعث قرمزی، تحریک، خارش و خشکی چشم می‌شود. همچنین  بلفاریت یکی از شایع‌ترین مشکلات چشمی است که حداقل برخی از علائم آن در حدود 37 تا 47 درصد از بیماران مراقبت از چشم دیده می‌شود.

علائم بلفاریت چیست؟

سوزش پلک شایع‌ترین علامت بلفاریت است. علاوه بر قرمزی پلک، می‌تواند علائم زیر را نیز تجربه کنید:

• پلک‌های متورم
  • خشکی چشم
  • رسوب پوسته روی مژه‌ها
  • احساس چسبندگی در مژه‌ها هنگام بیدار شدن از خواب
  • حساسیت به نور
  • سوزش چشم
  • خارش چشم

گاهی اوقات این علائم می‌تواند به این معنی باشد که استفاده از لنزهای تماسی مانند همیشه ناراحت کننده یا حتی غیرممکن است. اگر بلفاریت دارید، تا زمان درمان آن بهتر است از عینک‌های آفتابی در مقابل آفتاب استفاده کنید.

درمان قطعی بلفاریت

بلفاریت قدامی

قسمت جلویی لبه پلک، نزدیک ریشه مژه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این معمولاً توسط باکتری‌هایی ایجاد می‌شود که به طور معمول روی پوست ما زندگی می‌کنند و سم تحریک کننده‌ای تولید می‌کنند که باعث التهاب می‌شود. بلفاریت قدامی می‌تواند باعث قرمز شدن پلک‌ها، خارش و گاهی اوقات کمی متورم شود.

بلفاریت خلفی

این نوع بلفاریت به عنوان بیماری غدد انسدادی میبومین نیز شناخته می‌شود. غدد میبومین در داخل پلک قرار دارند و منافذ غدد روی لبه پلک، پشت ریشه مژه‌ها باز می‌شوند. غدد به طور معمول یک ترشح روغنی مخصوص برای اشک تولید می‌کنند. غدد میبومین گاهی ملتهب و مسدود شده و باعث کاهش مقدار و اختلال در کیفیت ترشحات روغنی می‌شود. این نه تنها می‌تواند باعث تحریک حاشیه پلک شود، بلکه اثرات خشکی چشم ثانویه روی سطح چشم نیز دارد.

چه کسانی به بلفاریت مبتلا می‌شوند؟

بلفاریت در واقع بسیار شایع است. گفته می‌شود 5 درصد از مشکلات چشمی در مراقبت‌های اولیه مربوط به بلفاریت است. افراد در هر سنی می‌توانند مبتلا باشند، اما در افراد مسن بالای 50 سال شایع‌تر است.

چه چیزی باعث بلفاریت می‌شود؟

همه افراد روی پوست خود مقداری باکتری دارند. با این حال، برخی از افراد نسبت به سایر افراد دارای باکتری بیشتری در پایه مژه‌های خود هستند. این می‌تواند باعث ایجاد پوسته‌های شوره مانند شود. همچنین برخی از افراد با غدد چربی در پلک خود مشکل دارند که منجر به بلفاریت می‌شود. در مواقع دیگر، بلفاریت می‌تواند به دلیل تجمع بیش از حد کنه‌های میکروسکوپی، معروف به Demodex، در داخل فولیکول‌های مژه ایجاد شود.

بلفاریت قدامی اغلب به دلیل باکتری استاف روی پوست رخ می‌دهد. اگرچه باکتری‌یای استاف معمولاً بی‌ضرر هستند، اما در برخی شرایط به دلایل نامعلومی باعث بلفاریت قدامی می‌شوند. علت شایع دیگر بلفاریت قدامی درماتیت سبورئیک است که بیشتر به عنوان شوره سر شناخته می‌شود. بسیاری از افراد مبتلا به شوره سر، پوسته‌های پوستی روی پوست سر و ابروها دارند. این پوسته‌ها می‌توانند تجمع کنند، پلک‌های فرد را تحریک کرده و منجر به بلفاریت شوند. بلفاریت خلفی مربوط به مشکلات غده میبومین است و معمولاً به دلیل تولید نامنظم روغن ایجاد می شود. بلفاریت خلفی نیز می‌تواند به دلیل انسداد غده میبومین رخ دهد.

کنترل بلفاریت

تمیز نگه‌داشتن پلک، پوست و مو بسیار مهم است. این به کنترل علائم بلفاریت کمک می‌کند. از شامپو بچه رقیق شده در آب گرم استفاده کنید تا به آرامی پلک‌ها و مژه‌ها را هر روز وقتی که پوسته پوسته دارید بشویید.

بلفاریت چگونه درمان می‌شود؟

درمان بلفاریت بستگی به نوع آن دارد. درمان بلفاریت قدامی معمولاً شامل گرمای مرطوب (کمپرس گرم) و قطره‌های چشمی تجویزی است. درمان بلفاریت خلفی معمولاً شامل گرما درمانی، تمرینات پلک زدن برای ارتقای عملکرد سالم غده میبومین و مکمل‌های امگا 3 برای کاهش التهاب و ارتقای عملکرد بهتر غده میبومین است.

درمان قطعی بلفاریت

اسکراب پلک

یک دستمال تمیز، اپلیکاتور پنبه‌ای (Q-tip)، یا پد بدون پرز را در شامپو بچه رقیق شده در آب گرم خیس کنید. سپس از آن برای مالش ملایم پایه مژه‌های خود استفاده کنید. حدود 15 ثانیه اسکراب کنید.

آنتی بیوتیک‌ها

چشم پزشک از بیمار می‌خواهد از یک پماد آنتی بیوتیک برای چشمان خود استفاده کند. مقدار کمی از پماد را روی نوک انگشت تمیز یا یک سواب پنبه‌ای (Q-tip) قرار دهید. به آرامی پماد را به پایه مژه‌های خود بمالید. این کار را درست قبل از خواب یا طبق توصیه پزشک انجام دهید. پزشک همچنین یک داروی آنتی بیوتیکی را برای بیمار تجویز می‌کند تا از به صورت داروی خوراکی استفاده کند.

قطره چشم

اشک مصنوعی یا قطره‌های استروئیدی می‌توانند قرمزی، تورم و خشکی چشم را کاهش دهند. چشم پزشک یک قطره آنتی بیوتیکی برای کمک به عملکرد بهتر غدد چربی تجویز می‌کند.

بهداشت پوست و پلک

تمیز نگه داشتن پلک، پوست و مو بسیار مهم است. این کار علائم بلفاریت را تحت کنترل نگه‌می‌دارد. مژه‌های خود را هر روز با احتیاط با شامپو بچه رقیق شده در آب گرم بشویید. همچنین موها، پوست سر و ابروهای خود را با شامپوی ضد باکتری بشویید. چند اسپری ضد عفونی کننده جدید وجود دارد که می‌توانید روی پوست استفاده کنید که از رشد بیش از حد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند.