جراحی رفع گودی کاسه چشم جوانی را به شما بازمی‌گرداند. گودی کاسه چشم دایره‌های تیره فرورفتگی‌های سیاه مایل به آبی هستند که از مجرای اشک شروع می‌شوند و در تمام طول چشم و اطراف چشم گسترش می‌یابند. آنها همچنین می‌توانند به‌عنوان تورم ناحیه زیرچشمی ظاهر شوند و به‌اصطلاح "کیسه‌های زیر چشم" را ایجاد کنند، گاهی اوقات می‌توانند با ایجاد چین‌وچروک دور چشم نیز همراه باشند.

علل فرورفتگی یا گود افتادگی کاسه چشم

گودی چشم می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. بیشتر اوقات، این یک مشکل پزشکی در نظر گرفته نمی‌شود.

سالخوردگی

با افزایش سن، چربی و تراکم استخوان اطراف بدن، از جمله صورت خود را از دست می‌دهیم. همچنین در ساختارهای حمایتی که همه چیز را کنار هم نگه می‌دارند، کاهش‌یافته است. پوست کلاژن را از دست می‌دهد و نازک‌تر و شفاف‌تر می‌شود. گود شدن صورت در اطراف چشم بخشی از این فرایند است.

کاهش وزن چشمگیر

زمانی که وزن زیادی از دست می‌دهید، ازدست‌دادن چربی از تمام نواحی بدن، از جمله صورت، ناشی می‌شود. ازدست‌دادن چشمگیر چربی در صورت همچنین می‌تواند رگ‌های خونی اطراف چشم‌های شما را قابل‌مشاهده‌تر و شفاف‌تر کند.

ژنتیک

موقعیت چشم‌ها در حدقه آنها نیز به ژنتیک شما بستگی دارد. اگر سایر اعضای خانواده شما نیز دارای ظاهری گودرفته یا تیره هستند، ممکن است بخشی از DNA شما باشد.

کمبود خواب

بی‌کیفیت خوابیدن یا کم‌خوابی یکی از مشکلات رایج در جامعه امروزی است که باعث ایجاد گود افتادگی کاسه چشم می‌شود. کمتر از هفت ساعت خواب آرام مکرر می‌تواند بر ظاهر شما تأثیر بگذارد.

کم‌آبی بدن

عدم آبرسانی مناسب می‌تواند منجر به گودی چشم، به‌خصوص در کودکان شود. کودکان به‌ویژه در معرض کم‌آبی ناشی از ویروس‌ها و باکتری‌های معده هستند. اگر کودک شما گود افتاده چشم همراه با اسهال و استفراغ دارد، به پزشک مراجعه کنید. این می‌تواند نشانه کم‌آبی جدی بدن باشد. از دیگر علائم کم‌آبی بدن می‌توان به تشنگی بیش از حد، ترشح کم ادرار و خشکی دهان اشاره کرد. کم‌آبی شدید می‌تواند باعث بی‌حالی یا کاهش پاسخ‌دهی شود.

قرارگیری در معرض نور خورشید

قرارگرفتن در معرض نور خورشید باعث می‌شود بدن ما ملانین تولید کند که پوست ما را تیره می‌کند. اگر در حال حاضر به دلیل ژنتیک، پوست تیره‌تری زیر چشم‌هایتان دارید، قرارگرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند پوست را تیره‌تر کند. دایره‌های تیره زیر چشم ممکن است مانند سایه به نظر برسند که می‌تواند باعث ظاهرشدن چشم‌های توخالی شود.

عفونت‌های سینوسی

التهاب سینوس‌ها یا عفونتی به نام سینوزیت می‌تواند چشمان شما را تیره و گود شده نشان دهد. فشار، درد و گرفتگی بینی از دیگر علائم عفونت سینوسی هستند. اگر فکر می‌کنید عفونت سینوسی دارید باید به پزشک مراجعه کنید.

سیگارکشیدن

سیگارکشیدن کلاژن را تخریب می‌کند و باعث می‌شود پوست شما خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد. این امر می‌تواند منجر به افتادگی پوست صورت و ظاهرشدن چشم‌های فرورفته شود.

جراحی رفع گودی کاسه چشم

اگر گود افتاده چشم دارید باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر باگذشت زمان و با وجود تلاش برای خواب بهتر و نوشیدن آب کافی، گود افتادگی چشم‌های شما بدتر می‌شود، یا اگر با علائم دیگری همراه باشد، ممکن است بخواهید به پزشک خود مراجعه کنید.

در قرار ملاقات شما، پزشک سابقه پزشکی شما را می‌گیرد و صورت شما را به‌صورت چشمی معاینه می‌کند. آنها می‌خواهند در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید و مدت‌زمانی که گود افتاده چشم مشکل داشته است، بدانند. در مورد علائم دیگری که ممکن است تجربه کنید، مانند احتقان بینی، خارش چشم، یا خستگی، یا اگر اخیراً وزن کم کرده‌اید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

بر اساس علائم شما، پزشک ممکن است آزمایش‌های آزمایشگاهی را برای تعیین علت فرورفتگی چشمان شما تجویز کند.

آیا جراحی برای ازبین‌بردن حلقه‌های سیاه زیر چشم وجود دارد؟

به‌طورکلی می‌توان از روش بلفاروپلاستی  پلک پایین به‌منظور جراحی رفع گودی کاسه چشم استفاده کرد که بسیار تاثیر گذار است.

بلفاروپلاستی پلک پایین یا تحتانی

بلفاروپلاستی تحتانی یک نوع سرپایی است که تحت بی‌حسی موضعی یا آرام‌بخش فقط در موارد پیچیده خاص انجام می‌شود و مدت‌زمان آن حدود یک ساعت و نیم است و شامل هیچ بستری در بیمارستان نمی‌شود.

دو روش مختلف جراحی وجود دارد: پوستی و ترانس ملتحمه

در بلفاروپلاستی از راه پوست؛

یک برش کوچک در امتداد تمام لبه پلک 2 میلی‌متر زیر لبه پلک ایجاد می‌شود. اضافی پوست و چربی متعاقباً فقط تا حدی حذف می‌شود، اما احتمال بیشتری وجود دارد که آن را مجدداً توزیع کند. در صورت لزوم، عضله اوربیکولاریس نیز تغییر مکان می‌دهد که برای ثبات پلک مهم است. سپس پوست با نخ‌های بسیار نازک بخیه می‌شود. برای پلک پایین، برش به‌گونه‌ای انجام می‌شود که از علائم ناخوشایند جلوگیری شود.

در بلفاروپلاستی ترانس ملتحمه؛

برش در داخل پلک، از طریق ملتحمه ایجاد می‌شود. این روش شامل بخیه نمی‌شود و در موارد کیسه‌های چربی بدون پوست اضافی اندیکاسیون دارد. این تکنیک به شما امکان می‌دهد تا خطر عوارض بعد از عمل جراحی مانند جمع‌شدن پلک پایین (اکتروپیون) را حذف کنید.

نتایج زیبایی بلفاروپلاستی پایین 15 روز پس از جراحی مشهود است و خطرات عوارض به افراد و موارد بسیار نادر محدود می‌شود. در همه موارد، بلفاروپلاستی پایین باعث می‌شود که نتیجه زیبایی طبیعی به دست آید، نگاه جوان‌تر شود و جای زخم‌ها نامرئی شود.

پس از جراحی، کبودی، کبودی و تورم ممکن است ایجاد شود که با کمپرس سرد و مسکن تجویز شده توسط پزشک قابل تسکین است. این عوارض در عرض چند هفته ناپدید می‌شوند.

جراحی رفع گودی کاسه چشم

بلفاروپلاستی پایین هرگز دردناک نیست

و معمولاً هیچ ناراحتی احساس نمی‌شود به جز کشش خفیف در قسمت عمل شده که می‌توان آن را با یک آرام‌بخش کنترل کرد. گاهی اوقات 2 یا 3 روز ریزش بیش از حد وجود دارد که می‌تواند خواندن را دشوار کند.

برداشتن بخیه‌ها بعد از 7/8 روز انجام می‌شود و بدون دردی است، اما استفاده پیشگیرانه از پماد مخصوص روی بخیه‌ها، برداشتن آنها را تسهیل می‌کند. تنها 3 روز پس از عمل بلفاروپلاستی پایین، زندگی روزمره به حالت عادی بازمی‌گردد، درحالی‌که برای بازیابی فعالیت‌های کاری و حرفه‌ای توصیه می‌شود حداقل 7 روز پس از عمل منتظر بمانید.

درچه مواردی نمی‌توانیم جراحی رفع گودی کاسه چشم را انجام دهیم؟

موارد منع مصرف هم به محدودیت‌های موضعی و هم به وضعیت عمومی بدن اشاره دارد که در آن مداخله جراحی در حال حاضر یا اصلاً توصیه نمی‌شود. محدودیت‌های جراحی گودی کاسه چشم عبارتند از:

• تغییرات شدید فشار خون
  • دیابت شیرین، که در آن بافت‌ها به سختی بهبود می‌یابند.
  • بیماری‌های انکولوژیک
  • بارداری و شیردهی، قاعدگی
  • لخته شدن خون کم، هموفیلی
  • بیماری‌های کبد و کلیه
  • التهاب مجاری اشکی
  • جداشدگی شبکیه
  • ورم ملتحمه
  • بیماری‌های عفونی

نحوه مراقب و بهبودی پس از جراحی رفع گودی کاسه چشم

باید حدود یک ساعت بعد از عمل در کلینیک بماند، در همان روز شما می‌توانید به خانه بازگردید. بسته به نحوه انجام بلفاروپلاستی، دوره توانبخشی متفاوت خواهد بود.
برش به خودی خود بهبود می‌یابد، هیچ بخیه‌ای وجود ندارد و احتمال تورم و کبودی به حداقل می‌رسد. بهبودی چندین روز طول می‌کشد. در حال حاضر در روز هفتم بیمار می‌تواند به کار خود بازگردد.
در طی جراحی پلک پایین، بخیه‌هایی در امتداد خط رشد مژه به بیمار‌زده می‌شود. توانبخشی بعد از بلفاروپلاستی پلک تحتانی طولانی‌تر است. در روز‌های اولیه، پف و کبودی زیر چشم ممکن است ظاهر شود.

نکاتی که باید رعایت کنید:

زمان دقیق بهبودی به ویژگی‌های پوست بیمار، سن و پیچیدگی مداخله بستگی دارد. جراحی رفع گودی کاسه چشم با یک برش در امتداد لبه مژگان حدود ۳-۴ هفته طول می‌کشد.

در ۴-۳ روز اول کبودی، تورم، ناراحتی، خشکی چشم در ناحیه پلک ممکن است. به عنوان یک قاعده، درد ضعیف است یا به طور کلی وجود ندارد.
در روز پنجم، پزشک بخیه‌ها را معاینه کرده و می‌کشد. علائم بعد از عمل در این مرحله به طور کامل ناپدید می‌شوند یا از شدت آن‌ها کاسته می‌شود. در صورت عدم وجود موارد منع مصرف، پزشک به شما اجازه می‌دهد تا سر کار بروید.
در روز ۱۰-۱۴، تورم و کبودی به طور کامل از بین می‌رود.
پس از ۱ ماه، اسکار‌های بعد از عمل تقریباً نامرئی می‌شوند.
بعد از ۳ ماه می‌توانید اثر بلفاروپلاستی را به طور کامل ارزیابی کنید.

جراحی پلک نیازی به محدودیت طولانی مدت در سبک زندگی معمولی ندارد، اما بیمار باید چندین قانون را رعایت کند:

• استفاده از لنز‌  به مدت ۱۰-۱۴ روز ممنوع است.فشار یا دست زدن به چشم را برای ۳-۵ روز به حداقل برسانید.

• استفاده از لوازم آرایشی یا محصولات معمولی مراقبت از پوست دور چشم را حذف کنید. هنگام انجام اقدامات بهداشتی مراقب باشید.

• از قطره‌ها، پماد‌ها و سایر دارو‌های تجویز شده توسط جراح پلاستیک استفاده کنید که باعث از بین رفتن احساس خشکی و جلوگیری از عفونت می‌شود.

• هر بار که بیرون می‌روید از عینک آفتابی استفاده کنید.

• فعالیت بدنی شدید را به مدت ۳-۴ هفته متوقف کنید. جراح کلینیک LaserOne با جزئیات به بیمار می‌گوید که چه زمانی امکان از سرگیری فعالیت‌های ورزشی وجود دارد.

پروفایل کاربر
مسعود کاوه نیا پنجشنبه فروردین 1401

سلام و عرض ادب . در مورد گودی بالای چشم پزشکان متخصص دیگری در تهران روش پروتز رو انجام میدن ولی متاسفانه در دو موردی که من دیدم پوست اضافی چشم بعد از کارگزاری پروتز برداشته نمیشه که اینکار کار ظاهری نازیبا رو برای فرد ایجاد می کنه . آقای دکتر رجبی تنها کسی در ایران که به این مورد توجه خاص داره و کاملا حرفه ای و هنرمندانه عمل می کنند ..