همه چیز درباره آب مروارید یا کاتاراکت

آب مروارید یا کاتاراکت

عدسي عضوي است محدب الطرفين ، قابل انعطاف، بدون رگ و شفاف با قطر ۹ ميليمتر و ضخامت ۴ ميليمتر که ما بين مايع زلاليه و زجاجيه چشم قرار دارد. و توسط زنولها به شيارهاي بين جسم مژگاني اتصال دارد.عدسي در پشت مردمک واقع شده است و عمل تطابق و متمرکز کردن نور بر روي شبکيه را انجام مي‌دهد.

آب مروارید یا کاتاراکت به کدورت عدسی طبیعی چشم، گفته می‌شود. آب مروارید اغلب به آرامی رشد می کند و می تواند بر روی یک یا هر دو چشم تاثیر بگذارد.در مراحل اولیه که تنها بخش کوچکی از عدسی کدر شده است، شاید آب مروارید مشکلی ایجاد نکند، اما در بیشتر مواقع این روند ادامه می‌یابد و بخش بزرگی از عدسی کدر می‌شود و بینایی را مختل می‌سازد.

سرعت پیشرفت آب مروارید در بین افراد مختلف متفاوت است، آب مروارید ناشی از افزایش سن به تدریج در طی چند سال پیشرفت می‌نماید. آب مروارید در افراد جوان و افراد دیابتی ممکن است به سرعت در طی چند ماه پیشرفت نماید ولی سرعت پیشرفت آب مروارید در هر فرد را نمی‌توان دقیقا پیشگویی کرد.

علل آب مروارید یا کاتاراکت مادرزادی

شایعترین علت کدورت عدسی یا آب مروارید در بزرگسالان کهولت است؛ اما در نوزادان آب مروارید به دلایل متعددی نظیر: بیماری های ارثی، عفونت ، مشکلات متابولیک (سوخت و ساز)، دیابت ، ضربه، التهاب یا واکنش های دارویی بوجود می آید.

علائم آب مروارید یا کاتاراکت

به طور کلی شایع‌ترین علائم آب مروارید عبارتند از:

• تار شدن یا محو شدن بینایی
  • حساس شدن به نور
  • درخشندگی زیاد نور اتومبیل‌ها در شب، خیرگی و پخش نور چراغ‌ها و نور آفتاب، دیدن هاله اطراف چراغ‌ها، کاهش دید در نور شدید آفتاب
  • کم رنگ شدن یا محو شدن رنگ‌ها
  • دو بینی یا چند بینی (که با افزایش شدت آب مروارید وضعیت بد‌تر می‌شود)
  • افزایش دید نزدیک ، تغییر مداوم شماره عینک و یا لنز تماسی

این علائم می‌تواند ناشی از سایر بیماری‌های چشمی نیز باشد، پس اگر دچار هر یک از این علائم شدید حتما به چشم پزشک مراجعه کنید. برای تشخیص آب مروارید باید معاینه کامل چشم پزشکی توسط چشم پزشک متخصص انجام شود

آب مروارید یا کاتاراکت چگونه درمان می شود؟

تنها راه درمان آب مروارید جراحی است. به هر حال چنانچه علائم آب مروارید خفیف باشد تغییر نمره عینک ممکن است موقتاً مشکلات شما را حل نماید. هیچگونه دارو، روش تغذیه، ورزش یا وسایل نوری وجود ندارد که باعث درمان یا جلوگیری از آب مروارید شوند.

دوری از نور خورشید ممکن است به جلوگیری یا کند شدن پیشرفت آب مروارید کمک کند. عینک های آفتابی که نور ماورا بنفش را جذب می کنند یا عینکهای طبی با یک پوشش ضد اشعه ماورا بنفش باعث حفاظت چشم می شوند.

بسياري از مردم تصور مي کنند که کاهش بينائي جزء لاينفک پيري است؛ در حالي که عمل آب مرواريد بسيار آسان، کم خطر و بي درد است.  عمل جراحي آب مرواريد عملي بسيار موفق است و سالانه حدود ۵/۱ ميليون نفر در امريکا و چند صد هزار نفر در ايران تحت اين عمل جراحي قرار مي گيرند.

اقدامات لازم قبل از جراحی کاتاراکت علاوه بر معاینات چشمی

1. ارزیابـی تاریخچه بیمار شــامل بــیماری های زمینه ای نظیر ( دیابت ، فشارخون ، آسم یا حساسیت دارویی یا آلرژی)
  2. ارزیابی وضعیت سلامت عمومی بیمار
  3. آزمایشات (لزوم ناشتا بـودن و مدت آن)؛ این آزمایشـات طبـق پروتكل های هر بیمارستان انجام می شود.
  4. انجام مشاوره قلب و سایر مشاوره ها بسـته بـه شـرایط بـیمار و صلاح دید پزشك

آيا آب مرواريد مي تواند به آب سياه تبديل شود؟

بله . در صورتي که به درمان آب مرواريد بي توجهي شود و آب مرواريد خيلي پيشرفته شود مي تواند تبد يل به آب سياه شود که در اين صورت علاوه بر صدمات جبران ناپذيرعمل جراحي نيز مشکلتر مي شود.

One comment on “همه چیز درباره آب مروارید یا کاتاراکت

برچسب : , , , , , , , , , , , , , , ,