جراحی رفع گودی کاسه چشم یکی از موضوعات جالب و جذاب در حوزه جراحی پلاستیکی و ارتوپدی است که احتمالاً برای بسیاری از افراد تا به امروز موضوع جالب و جدیدی است. اگر شما هم به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد این فرایند جراحی هستید، بهتر است که این مقاله را به دقت مطالعه کنید. در این مقاله سعی شده به شما توضیحاتی کامل و جامع در مورد این نوع جراحی داده شود. پیشنهاد می‌دهیم که با ما همراه باشید تا با مزایا عوارض، روش و دیگر نکات مربوط به آن آشنا شوید.

جراحی رفع گودی کاسه چشم چیست؟

جراحی رفع گودی کاسه چشم، یک فرایند درمانی است که با هدف تصحیح و بهبود گودی چشم انجام می‌شود. این فرایند موجب بهبود و زیبایی ظاهری چشم می‌شود. افرادی که با گودی کاسه چشم مواجه هستند، از این جراحی برای بهبود بینایی و راحتی بیشتر استفاده می‌کنند. عمل گودی کاسه چشم با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته جراحی پلاستیک انجام می‌شود و نیاز به تجربه و مهارت بالای جراح دارد.

جراحی رفع گودی کاسه چشم جوانی را به شما بازمی‌گرداند. گودی کاسه چشم دایره‌های تیره فرورفتگی‌های سیاه مایل به آبی هستند که از مجرای اشک شروع می‌شوند و در تمام طول چشم و اطراف چشم گسترش می‌یابند. آنها همچنین می‌توانند به‌عنوان تورم ناحیه زیرچشمی ظاهر شوند و به‌اصطلاح "کیسه‌های زیر چشم" را ایجاد کنند، گاهی اوقات می‌توانند با ایجاد چین‌وچروک دور چشم نیز همراه باشند.

علل فرورفتگی یا گود افتادگی کاسه چشم

گودی چشم در بیشتر اوقات، مشکل پزشکی در نظر گرفته نمی‌شود. دلایل بسیار زیادی برای بروز این گودی در کاسه چشم وجود دارد. برخی از علت‌های شایع بروز این وضعیت عبارتند از:

  • کهولت سن
  • کاهش وزن شدید
  • عوامل ژنتیکی
  • کم بود خوا
  • کم آبی
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • عفونت‌های سینوسی
  • استعمال دخانیات

سالخوردگی

با افزایش سن، چربی و تراکم استخوان بدن از جمله صورت، کاهش پیدا می‌کند. همچنین افزایش سن، منجر به از دست رفتن کلاژن پوست خواهد شد که در نهایت پوست، نازک‌تر و شفاف‌تر می‌شود. به صورت کلی، گود شدن کاسه چشم بخشی از فرایند پیر شدن است.

کاهش وزن چشمگیر

زمانی که افراد بیش از اندازه کاهش وزن داشته باشند، دچار از دست‌دادن چربیدر تمام نواحی بدن، مانند صورت، می‌شوند. ازدست‌دادن چشمگیر چربی در صورت، می‌تواند رگ‌های خونی اطراف چشم‌ را قابل‌ واضح‌تر و نمایان‌تر کند.  در واقع این وضعیت موجب گود افتادگی در چشم می‌شود.

ژنتیک

موقعیت چشم‌ها در کاسه چشم، به ژنتیک هر فرد بستگی دارد. اگر سایر اعضای خانواده، گودرفتگی یا تیره‌گی در چشمان خود داشته باشند، احتمال این که خود فرد نیز به صورت ژنتیکی گودی چشم داشته باشد، وجود دارد.

کمبود خواب

کم‌خوابی یا بی کیفیت بودن خواب، یکی از مشکلات رایج در جامعه امروزی است که باعث ایجاد گود افتادگی کاسه چشم می‌شود. کمتر از هفت ساعت خواب آرام و مکرر می‌تواند بر ظاهر فرد تأثیر بگذارد. این وضعیت، علاوه بر گودی چشم، می‌تواند مشکلات دیگری را برای فرد ایجاد کند.

کم‌آبی بدن

عدم آبرسانی مناسب، می‌تواند منجر به گودی چشم، به‌ خصوص در کودکان شود. کودکان، در معرض کم‌آبی ناشی از ویروس‌ها و باکتری‌های معده هستند. اگر کودک شما دچار کبودی زیر چشم به همراه اسهال و استفراغ شده است، به پزشک مراجعه کنید. این شرایط می‌تواند نشانه کم‌آبی شدید در بدن باشد. از دیگر علائم کم‌آبی بدن می‌توان به تشنگی بیش از حد، کاهش حجم و دفعات ادرار و خشکی دهان اشاره کرد. 

قرارگیری در معرض نور خورشید

قرارگرفتن در معرض نور شدید خورشید باعث می‌شود بدن، ملانین تولید کند که منجر به تیره شدن پوست می‌شود. اگر در حال حاضر به دلیل ژنتیک، گودی چشم دارید، قرارگرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند پوست را تیره‌تر کند. 

عفونت‌های سینوسی

التهاب سینوس‌ها یا عفونتی به نام سینوزیت می‌تواند چشمان را تیره و گود رفته نشان دهد. فشار، درد و گرفتگی بینی از دیگر علائم عفونت سینوسی هستند. اگر فکر می‌کنید عفونت سینوسی دارید باید به پزشک مراجعه کنید.

سیگارکشیدن

استعمال مواد مخدر از جمله سیگار کشیدن موجب تخریب کلاژن می‌شوند. تخریب کلاژن باعث می‌شود پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد. این امر می‌تواند منجر به افتادگی پوست صورت و در نتیجه گودی چشم شود.

 

جراحی رفع گودی کاسه چشم

 

شرایطی که باید به پزشک مراجعه کنید

اگر باگذشت زمان و با وجود تلاش برای خواب بهتر و نوشیدن آب کافیو ... ، گود افتادگی چشم‌ها بدتر شوند، یا اگر با علائم دیگری همراه باشند، بهتر است که به مراجعه کنید. در زمان مراجعه به پزشک، او سابقه پزشکی بیمار را می‌گیرد و صورت او را به‌صورت چشمی معاینه می‌کند. پزشک، در مورد داروهایی که فرد مصرف می‌کند و مدت‌زمانی که درگیر گود افتادگی چشم است را بررسی می‌کند. در مورد علائم دیگر مانند احتقان بینی، خارش چشم، خستگی، یا کاهش وزن، حتماً به پزشک اطلاع دهید. بر اساس علائم فرد، پزشک ممکن است آزمایش‌هایی را برای تعیین علت فرورفتگی چشمان تجویز کند.

جراحی رفع گودی کاسه چشم با بلفاروپلاستی پلک پایین

به‌طورکلی می‌توان از روش بلفاروپلاستی  پلک پایین، به‌منظور جراحی رفع گودی کاسه چشم استفاده کرد که بسیار تاثیر گذار است. بلفاروپلاستی تحتانی، نوعی جراحی سرپایی است که تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود که مدت‌زمان آن حدود یک ساعت و نیم است. دو روش،  پوستی و ترانس ملتحمه، برای این جراحی وجود دارد. 

شیوه بلفاروپلاستی از راه پوست

یک برش کوچک در امتداد تمام لبه پلک، 2 میلی‌متر زیر لبه پلک ایجاد می‌شود.  پوست اضافی و چربی متعاقباً فقط تا حدی حذف می‌شود، اما احتمال بیشتری وجود دارد که آن را مجدداً توزیع کند. در صورت لزوم، مکان عضله اوربیکولاریس نیز تغییر می‌کند که برای ثبات پلک مهم است. سپس پوست با نخ‌های بسیار نازک بخیه می‌شود. برای پلک پایین، برش به‌گونه‌ای انجام می‌شود که از علائم ناخوشایند جلوگیری شود.

جراحی رفع گودی کاسه چشم

نحوه انجام بلفاروپلاستی ترانس ملتحمه

در این شیوه جراحی از بخیه استفاده نمی‌شود، برش در داخل پلک (ملتحمه) ایجاد می‌شود. این تکنیک به بیمار امکان می‌دهد تا خطر عوارض بعد از عمل جراحی مانند اکتروپیون را نداشته باشد. نتایج زیبایی بلفاروپلاستی پایین 15 روز پس از جراحی ظاهر می‌شود و خطرات عوارض به افراد و موارد بسیار نادر محدود می‌شود. در همه موارد، بلفاروپلاستی پایین باعث می‌شود که نتیجه زیبایی طبیعی به دست آید، نگاه جوان‌تر شود و جای زخم‌ها معلوم نباشد.

پس از جراحی، ممکن است کبودی و تورم ایجاد شود که با کمپرس سرد و مسکن تجویز شده توسط پزشک قابل تسکین است. این عوارض در عرض چند هفته ناپدید می‌شوند. بلفاروپلاستی پایین هرگز دردناک نیست و معمولاً به جز کشش خفیف در قسمت عمل شده که می‌توان آن را با آرام‌بخش کنترل کرد، هیچ ناراحتی احساس نمی‌شود. 

موارد منع جراحی رفع گودی کاسه چشم

موارد منع انجام جراحی برای برطرف کردن گودی چشم، هم به محدودیت‌های موضعی و هم به وضعیت عمومی بدن بستگی دارد. محدودیت‌های جراحی گودی کاسه چشم، عبارتند از:

  • تغییرات شدید فشار خون
  • دیابت شیرین، که در آن بافت‌ها به سختی بهبود می‌یابند.
  • بیماری‌های انکولوژیک
  • بارداری و شیردهی، قاعدگی
  • لخته شدن خون کم، هموفیلی
  • بیماری‌های کبد و کلیه
  • التهاب مجاری اشکی
  • جداشدگی شبکیه
  • ورم ملتحمه
  • بیماری‌های عفونی
 

نحوه مراقب و بهبودی پس از جراحی رفع گودی کاسه چشم

 بیمار باید حدود یک ساعت بعد از عمل در کلینیک بماند، لمل در همان روز می‌تواند به خانه بازگردد. بسته به نحوه انجام بلفاروپلاستی، دوره بهبود متفاوت خواهد بود. برش به خودی خود بهبود می‌یابد، هیچ بخیه‌ای وجود ندارد و احتمال تورم و کبودی به حداقل می‌رسد. بهبودی چندین روز طول می‌کشد و معمولا بیمار در روز هفتم  می‌تواند به کار خود بازگردد. طی جراحی پلک پایین، بخیه‌هایی در امتداد خط رشد مژه به بیمار‌ زده می‌شود. بهبودی بعد از بلفاروپلاستی پلک تحتانی طولانی‌تر است. در روز‌های اولیه، ممکن است پف و کبودی زیر چشم رخ دهند. 

زمان دقیق بهبودی به ویژگی‌های پوست بیمار، سن و پیچیدگی مداخله بستگی دارد. جراحی رفع گودی کاسه چشم با یک برش در امتداد لبه مژگان حدود ۳-۴ هفته طول می‌کشد. ممکن است در ۴-۳ روز اول کبودی، تورم، ناراحتی، خشکی چشم در ناحیه پلک رخ دهد. به صورت کلی، درد ضعیف است یا اصلا دردی وجود ندارد.
در روز پنجم، پزشک بخیه‌ها را معاینه کرده و می‌کشد. علائم بعد از عمل در این مرحله به طور کامل ناپدید می‌شوند یا از شدت آن‌ها کاسته می‌شود. در بین روزهای  ۱۰ تا ۱۴، تورم و کبودی به طور کامل از بین می‌رود. پس از ۱ ماه، اسکار‌های بعد از عمل تقریباً نامرئی می‌شوند و بعد از ۳ ماه، فرد می‌تواند اثر بلفاروپلاستی را به طور کامل مشاهده کند.

مراقبت بعد از جراحی رفع گودی کاسه چشم

جراحی پلک نیازی به محدودیت طولانی مدت در سبک زندگی معمولی ندارد، اما بیمار باید چندین قانون را برای بهبود روند درمان رعایت کند. این نکات مراقبتی عبارتند از:

  • استفاده از لنز‌  به مدت ۱۰ الی ۱۴ روز ممنوع است.
  • فشار یا دست زدن به چشم را برای ۳-۵ روز به حداقل برسانید.
  • استفاده از لوازم آرایشی یا محصولات مراقبت پوست دور چشم را محدود یا حذف کنید.
  • هنگام انجام اقدامات بهداشتی مراقب باشید.
  • از قطره‌ها، پماد‌ها و سایر دارو‌های تجویز شده توسط جراح پلاستیک استفاده کنید که باعث از بین رفتن احساس خشکی و جلوگیری از عفونت می‌شود.
  • هر بار که بیرون می‌روید از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • فعالیت بدنی شدید را به مدت ۳ الی ۴ هفته متوقف کنید. 

کلام پایانی 

در این مقاله، تمام نکات مهم در مورد جراحی رفع گودی کاسه چشم را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین بررسی کردیم که نوع جراحی‌هایی برای رفع این مشکل وجود دارد. هر جراحی ممکن است برخی عوارض احتمالی را به همراه داشته باشد که عوارض احتمالی و موقت این عمل جراحی را نیز مورد بررسی قرار دادیم. 

دیدگاه کاربران

1 دیدگاه
پروفایل کاربر
مسعود کاوه نیا پنجشنبه فروردین 1401
پاسخ دهید

سلام و عرض ادب . در مورد گودی بالای چشم پزشکان متخصص دیگری در تهران روش پروتز رو انجام میدن ولی متاسفانه در دو موردی که من دیدم پوست اضافی چشم بعد از کارگزاری پروتز برداشته نمیشه که اینکار کار ظاهری نازیبا رو برای فرد ایجاد می کنه . آقای دکتر رجبی تنها کسی در ایران که به این مورد توجه خاص داره و کاملا حرفه ای و هنرمندانه عمل می کنند ..

دیدگاه خود را وارد کنید