جراحی آب مروارید چگونه است؟

جراحی آب مروارید

آب مروارید

آب مروارید ، نوعی بیماری پیش‌رونده و بدون درد در عدسی چشم است . عدسی از آب و پروتئین ساخته شده است ، به مرور زمان با افزایش سن ، ترکیب عدسی دچار تغیر می شود و تجمع پروتئین ها در بخشی از عدسی ، باعث کدورت عدسی و ایجاد آب مروارید (کاتاراکت )می شوند. از علائم آب مروارید می توان به افزايش ديد نزديك، تاری دید يا محو شدن بينايي،  تغيير مداوم شماره عينك و يا لنز تماسي ،حساس شدن به نور و دو بيني اشاره کرد. اين علائم مي‌تواند ناشي از ساير بيماري‌هاي چشمي نيز باشند، پس اگر دچار هر يك از اين علائم شديد حتما به چشم پزشك مراجعه كنيد.

تشخيص آب مرواريد با مشاهده عدسي كدر شده توسط دستگاه‌هاي چشم پزشكي صورت مي پذيرد. ارزيابي با چراغ قوه‌ قابل اعتماد نيست، زيرا همراهي بعضي از بيماري‌ها با آب مرواريد از جمله آب سياه با چراغ قوه قابل تشخيص نيست.

جراحی آب مروارید چگونه است ؟

تنها راه معالجه آب مروارید (کاتاراکت) استفاده از روش جراحی است و هيچگونه دارو، روش تغذيه، ورزش يا وسائل نوري وجود ندارد كه باعث درمان يا جلوگيري از آب مرواريد شوند. برای درمان آب مروارید قبل از انجام جراحی چشمی ، انحنای قرینه با دستگا هی به نام کراتومتر اندازه گیری می شود تا عدسی مناسب جهت کاشت درچشم بیمار انتخاب شود. عمل جراحی آب مروارید معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود ، از قطره برای بی حس کردن چشم استفاده می شود.

اصولاً افراد مبتلا به آب مروارید تا زمانی که بتوانند فعالیت ها ی روزانه خود را انجام دهند و خطری بینایی آنها را تهدید نکنند می توانند جراحی چشم خود را به بعد موکول کنند اما اگر شدت بینایی آنقدر کاهش یافته که مشکل ساز شود حتماً می بایست جهت درمان آب مروارید از طریق جراحی چشم اقدام کنند.

در جراحی آب مروارید ابتدا یک برش کوچک در کنار قرینه ایجاد می گردد و به وسیله یک دستگاه کوچک، عدسی کدر خرد و از چشم خارج می شود. سپس یک عدسی مصنوعی از جنس سیلیکون، پلاستیک و یا آکریلیک جایگزین عدسی کدر شده می شود  این جایگزینی از طریق یک برش حدوداً  ۳۶ میلی متری انجام می شود .انتهای عمل آب مروارید یک پوشش محافظ توسط چشم پزشک روی چشم بیمار قرار داده می شود و بیمار پس از صرف یک استراحت کوتاه مدت از بیمارستان مرخص خواهد شد .

دید شما در چند روز اول بعد از عمل جراحی ممکن است کامل نباشد که احتمالا به علت ورم موقتی قرنیه و یا وجود بخیه ها است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقالات زیر مراجعه کنید :

آب مروارید

آب مروارید چشم ، روش درمان و پیشگیری

همه چیز درباره آب مروارید یا کاتاراکت

مراقبت های بعد از جراحی آب مروارید چشم ( کاتاراکت )

مصاحبه با دکتر رجبی در باشگاه خبرنگاران جوان درباره آب مروارید

جهت معاینه توسط دکتر رجبی ، متخصص چشم و اطلاع کامل از درمان آب مروارید با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید

(+۹۸) ۲۱ ۸۸۸۷۴۹۵۹ , ۸۸۲۰۱۴۶۰ , ۸۸۲۰۱۶۵۶

(+۹۸) ۹۳۸۵۸۸۴۱۵۳