یوئیت چیست؟ علائم و درمان این بیماری

یووئیت

یوئیت

یکی از مهمترین اعضای بدن انسان چشم می باشد و باید به سلامت آن بسیار توجه کرد ، چون عضو حساسی است و در صورتیکه دچار بیماری شود مشکلات زیادی را به وجود می آورد. یوئیت به التهاب بافت یوه چشم گویند. یوه لایه میانی چشم است و شامل عنبیه ، جسم مژگانی می‌باشد. بسیاری از انواع یوئیت مزمن هستند و ممکن است منجر به برخی عوارض از جمله آب مروارید، کاهش یا افزایش فشار چشم، آب سیاه ، مشکلات شبکیه شود. هر یک از این عوارض ممکن است منجر به کاهش دید شود. این بیماری ممکن است در هر سنی بروز کند. بیشتر بیماران دچار یوئیت میانی، در سنین طفولیت یا جوانی مبتلا می‌شوند.

علل یوئیت

یوئیت علل متفاوتی شامل ویروسی ، قارچی و باکتریال دارد و گاهی به دنبال مشکلات ایمونولوژیک سیستمیک و یا آسیب به چشم یا ناشی از بیماری باشد که در نقاط دیگر بدن رخ داده است. علت بیماری را گاهی اوقات می‌توان یافت ، ولی در خیلی از موارد علت ناشناخته ‌است.

انواع یوئیت

یوئیت قدامی :التهاب عنبیه به تنهایی و یا التهاب عنبیه و جسم مژگانی

یوئیت میانی : التهاب جسم مژگانی که شایع ترین نوع یوئیت است

یوئیت خلفی: التهاب مشیمیه

یوئیت منتشر: التهاب در همهٔ قسمت‌های یوه

** یوئیت میانی و خلفی معمولاً بدون درد هستند.

** نشانه‌ها یوئیت قدامی ممکن است تنها در یک چشم بروز کند

یووئیت

علائم یوئیت چشم

درمان

بیماری يوؤيت جدى است كه مى تواند عوارض دائمى روى چشم بگذارد، بنابراين بايد بلا فاصله بعد از تشخيص، درمان بیماری یوئیت چشم را شروع شود.معمولا استروئيد (كورتون) به شكل قطره به همراه قطره سيكلوپلژيك مثل تروپيكاميد جهت كاهش درد و التهاب تجويز مي‌شود. بسته به نوع و شدت بيماري ممكن است استروئيد به صورت تزريق اطراف چشم و يا قرص خوراكى نيز تجويز گردد. یوئیت قدامي بدليل گرفتاري قسمت هاي قدامي چشم، معمولا با قطره قابل درمان است.

گاهي در درمان یوئیت از داروهاي ديگري كه باعث كنترل التهاب مي شوند و اصطلاحا به آنها ايمونوساپرسيو (سرکوبگر سیستم ایمنی) گفته مي شود، استفاده مي گردد. اين داروها و همچنين استروئيدها ممكن است عوارضي ايجاد كنند كه شامل گلوكوم ، كاتاراكت ، افزايش قند خون ، افزايش فشار خون ، مشكلات كليوي و پوكي استخوان مي باشند.

بنابراين بسيار مهم است كه فردی که دارای بیماری یوئیت است دستورات دارويي چشم پزشك را به دقت اجرا کند و بيمار به طور منظم تحت معاينه و پيگيري قرار گيرد ، تا پيشرفت بيماري و يا عوارض ناشي از داروهای یوئیت تحت كنترل باشد. گاهي در يوئيت هاي مزمني كه لازم است سالها دارو مصرف كنند ، دارو را به صورت مخازني در داخل چشم كاشته ، و دارو به مدت چند ماه يا سال به تدريج در داخل چشم آزاد مي گردد.

برچسب : , , , , , , , , , , , , , , ,