انسداد مادرزادی مجرای اشکی در کودکان

انسداد مجرای اشکی

سیستم اشکی چشم انسان

یکی از غدد برون ریز غده اشکی است که درسمت بالای کاسه چشم قرار دارد و اشک تولید می‌کند. غده اشکی پیوسته در حال ترشح می باشد و مواد درون اشک به گونه ای است که باکتری‌ها رااز بین می برد. از وظایف اشک می توان به ضد عفونی کردن چشم‌ها، شست‌وشوی سطح چشم، ، لغزنده کردن چشم‌ها برای حرکت آسان کره چشم و پلک، جلوگیری از خشکی چشم‌ ها و پلک‌ها و تغذیهٔ قرنیه اشاره کرد. اشک چشم دارای آب، مواد معدنی، چربی‌، پروتئین و نمک می باشد.سیستم اشکی شامل مجرای اشکی، غده اشکی، کیسه اشکی ، منفذ اشکی، و مجرای اشکی بینی است.

انسداد مادرزادی مجرای اشکی

به انسداد مجرای اشکی که به طور طبیعی باعث تخلیه اشک از سطح چشم می‌شود انسداد مجرای اشکی گفته می‌شود و به دو صورت مادرزادی و اکتسابی است. عفونت‌ مجرا يا كيسه‌ اشكي‌ در تمام‌ سنين‌ رخ‌ مي‌دهد اما در كودكان‌ ‌انسداد مادرزادی مجرای اشکی شایع تر می باشد و معمولاً در شيرخواران‌ 12-3 هفته‌ ظاهر مي‌شود که اکثرا خودبه‌خود و با ماساژ کیسه اشکی تا یک سالگی باز می‌شود. علت این انسداد باقی ماندن مامبران (پرده) در انتهای مجرای نازولاکریمال در سمت بینی است.

انسداد مجرای اشکی

علائم انسداد مجرای اشکی

• درد، قرمزي‌ چشم و تورم‌ زير چشم‌ كه‌ عفونت‌ را مطرح‌ مي‌كند
  • قرمزي‌ و تورم‌ مجراي‌ اشكي‌
  • قرمزي‌ سفيدي‌ چشم‌ در اطراف‌ مجراي‌ اشكي‌
  • اشك‌ ريزش‌ هميشگي‌ از چشم‌
  • تخليه‌ مخاط‌ و چرك‌ به‌ جاي‌ آب‌ از مجراي‌ اشكي‌

درمان انسداد مادرزادی مجرای اشکی

همانطور که گفته شد اغلب مجرای اشکی خودبه‌خود و با ماساژ کیسه اشکی تا یک سالگی باز می‌شوداما درمان های مداخله ای این بیماری شامل روش های غیر جراحی و جراحی است:

درمان غیر جراحی :

شامل تحت نظر گرفتن، ماساژ کیسه اشکی و استفاده از آنتی بیوتیک موضعی است. برای ماساژ حتما باید دست خود را بشویید و انگشت اشاره خود را روی کناره داخلی چشم (سمت بینی) قرار دهید و به سمت پایین فشار دهید.(همانطور که در شکل میبینید)همچنین ممکن است از کمپرس گرم استفاده کنید. درصورت وجود عفونت، استفاده از یک پماد یا قطره آنتی بیوتیک موضعی مفید است.آنتی بیوتیک باعث برطرف شدن انسداد نمی شود.در صورت عدم معالجه حتما به چشم پزشک مراجعه کنید.

مجرای اشکی

جراحی :

اگر انسداد مجرای اشکی بعد از چند ماه با درمان های فوق برطرف نشد لازم است probing صورت گیرد که در ۹۵-۸۵% موارد در کودکان زیر یک سال موفقیت آمیز می باشد ولی با افزایش سن کودک احتمال موفقیت کاهش می یابد. عمل probing یک روش جراحی چشم است که حدودا ۱۰ دقیقه طول می کشد و یک پروب نازک و فلزی از داخل مجرای اشکی بسته عبور داده می شود تا انسداد را برطرف کند. برخی از چشم پزشک ها معتقدند سن مناسبprobing شش ماهگی است که بدون بیهوشی عمومی در کلینیک قابل انجام است اما عده ای نیز معتقدند probing تا یک سالگی به تاخیر انداخته شود تا حداکثر شانس باز شدن خود به خودی مجرا به کودک داده شود. در این سال probing در اتاق عمل و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.