بلفاریت خلفی ، علائم و درمان این بیماری

بلفاریت خلفی

بلفاریت التهاب پلک ها به ویژه در لبه آنها می باشد که گاهی اوقات همراه با یک التهاب باکتریال ، علائم خشکی چشم یا انواع خاصی از مشکلات پوستی از قبیل آکنه روزاسه دیده می شود . بلفاریت دو فرم اصلی دارد :

• بلفاریت قدامی: دیواره خارجی پلک و محل رویش مژه ها را درگیر میکند .
  • بلفاریت خلفی : در ارتباط با اختلال عملکرد غدد میبومین است که مسئول ترشح مواد روغنی پلک و وظیفه اصلیٍ انها نرم کردن چشم است .

علائم بلفاریت

• سوزش و تحریک چشم
  • خارش و ناراحتي چشم‌ها پس از كار طولانی
  • قرمزي چشم
  • احساس سنگيني و خواب‌آلودگی در پلك‌ها
  • تجمع ترشحات روي مژه‌ها
  • اشک ریزش
  • چسبيدن لبه پلك‌ها هنگام بيدار شدن از خواب
  •  احساس خشكي چشم

همچنین بيماران ممكن است از عدم تحمل لنز تماسي و سابقه گل‌مژه نیز شكايت داشته باشند. احساس جسم خارجی (شن‌ریزه) یکی دیگر از شکایت‌های شایع بیمار بوده که بعد از استحمام، کار با رایانه یا دیدن تلوزیون تشدید میشود. با توجه به کیفیت بد لایه اشک این افراد نسبت به محرک‌های محیطی از جمله آلودگی‌ها حساس‌تر می‌باشند.

بلفاریت خلفی

بلفاریت خلفی که به نام هایی از قبیل بلفاریت میبومین ، میبومایتیس (meibominitis) یا اختلال عملکرد غدد میبومین نیز شناخته می شود به علت اختلال عملکرد غدد مترشحه روغن میبومین داخل پلک ایجاد می شود . منافذ این غدد به داخل لبه های پلک باز می شود ، و روغن ترشح شده از این غدد مانع تبخیر اشک می شود.

علائم بلفاریت خلفی

• ضخیم شدن و ملتهب شدن لبه های پلک
  • دلمه بستن لبه های پلک
  • با این نوع بلفاریت ممکن است اشک نیز حالت کف الود پیدا کند .
  • بسته شدن غدد میبومین در اثر بلفاریت خلفی ممکن است سبب گل مژه یا شالازیون هم شود.

بلفاریت میبومین گاهی بنام سندرم خشکی چشم ناشی از اختلال عملکرد غدد میبومین نیز نامیده می شود.

درمان بلفاریت

كاهش علايم بيمار، كاهش ميزان باكتري موجود بر روي لبه پلك‌ها، كاهش التهاب و بهبود عملكرد غدد ميبومين مهم‌ترین اهداف در درمان بلفاریت می‌باشند.رعایت بهداشت و مصرف دارو در اداره بلفاریت موثر بوده و ماساژ مناسب و کمپرس گرم میتواند در باز کردن غدد تاثیر داشته باشد .از انجایی که بلفاریت در بسیاری مواقع با خشکی چشم نیز همراه است بعضی پزشکان داروهای بدون نسخه مثل قطره اشک مصنوعی و یا داروهای مشابه ان را توصیه می کنند .

اقدامات توصیه شده برای درمان بلفاریت

• قرار دادن حوله یا دستمال تمیز گرم شده با اتو و یا آب گرم روی چشم‌های بسته به مدت یک دقیقه و حداقل یک بار در روز که بهتر است صبح‌ها انجام شود.
  • ماساژ و شستشوی مژه‌ها و لبه پلک‌ها (در حالیکه چشم‌ها بسته است) برای یک تا دو دقیقه با مقدار کمی از شامپوی بچه یا سایر محلولهای مخصوص شستشوی چشم، رقیق شده با آب گرم توسط پنبه تمیز و یا نوک انگشتان. در چند ماه اول لازم است که این کار هر روز تکرار شود ولی بعد از بهبودی میتوان به سه بار در هفته اکتفا کرد.

برچسب : , , , , , , , , , , , , , ,