یکی از روش‌هایی که در شرایط خاص و به عنوان آخرین خط درمان چشم پزشکی استفاده می‌شود، جراحی تخلیه چشم است. در این بخش قصد داریم تا در خصوص روش‌های تخلیه چشم، مراقبت‌های بعد آن و پروتز چشمی توضیحات کاملی ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

تخلیه چشم چیست؟

جراحی برداشتن چشم  در مواردی مانند سرطان چشم یا به دنبال آسیب شدید یا عفونت چشم، ضربه, عفونت, ناهنجاری‌های مادرزادی, و یا بیماری‌های اکتسابی و تومور‌های چشمی ایجاد شود و فرد یک چشم خود را از دست دهد و یا مجبور به تخلیه چشم شود. در این موارد هدف چشم پزشک احیای ظاهر فرد با استفاده از پروتز متحرک است. در سال‌های اخیر کاشت پروتزهای متخلخل کروی باعث نتایج بهتر و عوارض کمتر در جراحی کاشت پروتز در کاسه چشم شده است.

علت تخلیه چشم

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است چشم تخلیه شود. برخی از شایع‌ترین این دلایل عبارت‌اند از:

• تروما مانند تصادفات یا سقوط
  • سرطان (مانند رتینوبلاستوما یا ملانومای چشمی)
  • بیماری چشم (مانند رتینوپاتی دیابتی ، گلوکوم)
  • آسیب‌های جراحی چشم

انواع تخلیه چشم

دو نوع اصلی جراحی برداشتن چشم وجود دارد:

• هسته زایی؛ کل چشم برداشته می‌شود. ماهیچه‌هایی که حرکت چشم را کنترل می‌کنند دست نخورده باقی می‌مانند و دوباره به ایمپلنت کروی (کره چشم مصنوعی) فرستاده می‌شوند.
  • بیرون زدگی؛ در حین تخلیه، قرنیه (پرده شفاف و گنبدی شکل در جلوی چشم) و محتویات چشم برداشته می‌شود. قسمت سفید چشم (پوسته صلبیه) و ماهیچه‌های چشم دست نخورده باقی می‌مانند. سپس ایمپلنت در پوسته صلبیه قرار می‌گیرد که ماهیچه‌ها هنوز به آن متصل هستند.

از بین این دو روش، تخلیه معمولاً زمان کمتری می‌برد و کمتر تهاجمی است. با این حال، هر بیمار کاندید مناسبی برای بیرون زدگی نیست. در سرطان، تروما (آسیب جدی) و عفونت چشم، انوکلئولاسیون معمولاً بر تخلیه ارجحیت دارد. در موارد دیگر، هر یک از روش‌ها به طور کلی می‌تواند به همان نتیجه برسد.

تخلیه چشم

نکات مهم قبل از جراحی چشم

قبل از عمل جراحی در مورد تمام داروهایی که مصرف می‌کنید با چشم پزشک خود صحبت کنید. جراح به بیمار خواهد گفت که آیا می‌توانید قبل از جراحی به مصرف آنها ادامه دهید یا خیر. معمولا تمام داروها به جز رقیق کننده‌های خون باید ادامه یابد.

مشاوره قبل از عمل برای ایجاد برنامه ای برای جراحی تخلیه چشم و تعیین سایر موارد پزشکی قبل از عمل ضروری است. این کار ها این اطمینان را ایجاد ی کند که جراحی و بیهوشی برای فرد بی خطر باشد.

هنگام انتخاب تاریخ جراحی ، لطفاً بخاطر داشته باشید که باید حداقل دو هفته پس از جراحی از ورزش، فعالیتهای شدید و محیط آلود اجتناب کنید. به مدت سه هفته قادر به شنا نخواهید بود. علاوه بر این ،بعد از دو ماه پروتز چشم قرار گرفته می شود. لطفاً جراحی خود را طبق آن برنامه ریزی کنید، خصوصاً اگر در آینده مراسم عروسی، فارغ التحصیلی، تعطیلات یا کار یا رویدادهای اجتماعی خاصی دارید.

عمل جراحی تخلیه چشم چگونه است؟

مثل سایر موارد جراحی بیمار باید یکی دو ساعت قبل از عمل در بیمارستان حاضر شود. شاید لازم باشد تا بیمار شب بعد از عمل نیز در بیمارستان بماند اما معمولا نیازی نیست.جراحی تخلیه چشم نیاز به بیهوشی دارد.متخصص بیهوشی, قبل از عمل راجع به بیهوشی با بیمار صحبت می کند و به سوالات شما پاسخ می دهد. عمل 1تا 2 ساعت طول می کشد و چشم شما با پانسمان حجیم پانسمان می شود. چند روز بعد پانسمان برداشته می شود.

هفته اول بعد از جراحی

چند روز اول بعد از عمل بیمار باید استراحت کند. چون طی چند روز اول پس از عمل پانسمان برداشته نمی‌شود, مراقبت از زخم نیاز نیست. دور از انتظار نیست که بیمار پس از عمل درد شدیدی داشته باشد. به این دلیل ما پس از عمل ضد درد و ضد تهوع خوراکی تجویز می‌کنیم. علاوه بر این به مدت یک هفته آنتی بیوتیک خوراکی نیز می‌دهیم. پس از باز کردن پانسمان از بیمار می‌خواهیم که به مدت 3 تا 4 هفته روزی 2-3 بار پماد آنتی‌بیوتیک داخل چشم عمل شده بگذارد. برای جلوگیری از چسبیدن پلک‌ها به بافت‌های زیرین، داخل پلک‌ها کانفورمر(پوسته پلاستیکی) می‌گذاریم. پس از فروکش کردن التهاب یعنی حدود 6 تا 8 هفته بعد بیمار نزد اکولاریست (سازنده چشم ظاهری) فرستاده می‌شود تا پروتز نهائی (چشم شیشه‌ای) فیت شود.

بهتر است با خود فردی به عنوان همراه داشته باشید زیرا اگر تصمیم دارید خودتان رانندگی کنید، پس از دریافت بیهوشی می‌تواند خطرناک باشد.

شما برای اولین ویزیت پیگیری خود تقریباً یک هفته پس از جراحی باید به پزشکتان مراجعه کنید. در این معاینه ، پانسمان برداشته می شود و علائم بهبودی و عفونت بررسی می شود.

پس از برداشتن پانسمان ، معمولاً تورم و کبودی خفیفی مشاهده خواهید کرد که طی دو هفته آینده بهتر خواهد شد .توجه داشته باشید که ممکن است پلک به طور موقت بسته شود. بعد از تخلیه چشم ، گاهی اوقات پلک را به طور موقت می بندند تا باعث بهبودی شود. بخیه های بسته پلک تقریباً طی یک هفته به خودی خود باز می شوند. وقتی پلک ها باز می شوند ، سوراخی را در چشم مشاهده خواهید کرد.

چند ماه اول بعد از جراحی تخلیه چشم

لطفا توجه داشته باشید که ممکن است پلک در چند ماه اول افتاده به نظر برسد. علت آن تخلیه چشم و  کاهش حجم اربیت است . این عارضه بعد از کارگذاری پروتز بهبود می یابد.

دو ماه بعد از جراحی اگر همه چیز طبق بهبود یافته باشد، پروتز چشمی ساخته شده و در محل تخلیه چشم قرار داده می شود.ویزیت بعدی پیگیری حدود 6 ماه پس از جراحی خواهد بود که پروتز بررسی خواهد شد و بعد از آن هر 6 ماه این معاینه ها انجام می پذیرد.

محدودیت‌ها

شنا، ورزش شدید یا سایر فعالیت‌های بدنی سخت برای دو تا چهار هفته محدود می‌شود. همچنین باید تا یک ماه از خم شدن در ناحیه کمر و بلند کردن اجسام بلند خودداری شود. به محض اینکه احساس خوبی پیدا کردید، می‌توانید رانندگی کنید و سایر فعالیت‌های عادی را انجام دهید. از جراح خود برای توصیه‌های خاص بخواهید.

مراقب باشید بانداژی که چشم را می‌پوشاند خشک نگه دارید. گاهی اوقات ممکن است بانداژ احساس خارش یا ناراحتی کند، اما مهم است که آن را تا زمانی که جراح گفته است نگه‌دارید. به طور کلی، بانداژ را می‌توان روز بعد برداشت.

پیگیری

معاینه بعدی حدود یک هفته پس از جراحی انجام می‌شود. در این زمان، جراح ممکن است بانداژ را بردارد، اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، بهتر است جراح روند بهبود چشم را بررسی کند که چگونه بهبود می‌یابد.

مراقبت‌های بعد از عمل تخلیه چشم

پروتز چشمی

هنگامی که جراح متوجه شد که چشم به طور کامل بهبود یافته است، می‌توانید توسط چشم پزشک خود پروتز سفارشی خود را نصب کنید. اکثر بیماران شش تا هشت هفته پس از جراحی برای پروتز خود آماده هستند.

اگر پروتز به درستی تمیز و نگهداری شود، می‌تواند چندین دهه دوام بیاورد. بیمار باید یک تا دو بار در سال ویزیت‌های بعدی را با متخصص چشم و جراح خود داشته باشید. آنها سلامت حدقه چشم را بررسی می‌کنند و پروتز را تمیز می‌کنند. اگر در انجام این کار احساس راحتی می‌کنید، می‌توانید پروتز خود را بردارید و خودتان آن را در فاصله زمانی بین ویزیت با متخصص چشم و جراح خود تمیز کنید.

در برخی موارد چشمی که بینایی ندارد و چشم دارای ظاهری نازیباست؛ چشم تخلیه شده و به جای آن پروتز چشم کارگذاری می‌شود.

دو ماده رایج پروتزها پروتزهای متخلخل کروی شامل هیدروکسی آپاتیت و پلی‌اتیلن می‌باشد. معمولا این مواد در داخل نسوج خود بیمار یا بافت‌دهنده قرارگرفته و پس از تخلیه چشم , داخل کاسه چشم کاشته می‌شوند. سپس عضلات خارج کره چشمی روی آن دوخته می‌شوند تا باعث حرکت طبیعی پروتز شود. بعد از فروکش کردن التهاب پروتز چشم مصنوعی روی آن سوار می‌شود.

مشکلات احتمالی در جراحی برداشتن چشم

برخی از مشکلات ناشی از جراحی برداشتن چشم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• جای زخم
  • افتادگی پلک یا مشکل در بستن چشم
  • افتادن ایمپلنت (اکستروژن)

با جراح خود صحبت کنید تا در مورد خطرات و مزایای جراحی برای صحبت کند.

کلام آخر

جراحی  تخلیه چشم برای بهبود زندگی فرد انجام می‌شود. این دارو برای درمان تومورهای تهدید کننده زندگی یا تسکین چشمان کور و دردناک بیماران استفاده می‌شود. تصمیم برای برداشتن چشم ممکن است یکی از سخت‌ترین تصمیماتی باشد که باید در زندگی خود بگیرید. با این حال، امید است که تسکین درد و بیماری باعث افزایش زندگی شود و به شما اجازه دهد تا زندگی خود را به طور کامل و کامل داشته باشید.