تخلیه چشم Enucleation

تخلیه چشم

متاسفانه در بعضی موارد به علت:ضربه, عفونت, ناهنجاریهای مادرزادی, و یا بیماری های اکتسابی ؛ فرد یک چشم خود را از دست میدهد. در این موارد هدف چشم پزشک احیای ظاهر فرد با استفاده از پروتز متحرک است. در سال های اخیر کاشت پروتزهای متخلخل کروی باعث نتایج بهتر و عوارض کمتر در جراحی کاشت پروتز در کاسه چشم شده است.

h-drrajabi-com

دو ماده رایج پروتز ها پروتزهای متخلخل کروی شامل هیدروکسی آپاتیت و پلی اتیلن می باشد. معمولا این مواد در داخل نسوج خود بیمار یا بافت دهنده قرارگرفته و پس از تخلیه چشم , داخل کاسه چشم کاشته می شوند.سپس عضلات خارج کره چشمی روی آن دوخته می شوند تا باعث حرکت طبیعی پروتز شود.  بعد از فروکش کردن التهاب پروتز چشم مصنوعی روی آن سوار می شود.

بررسی های قبل از عمل

بیماری که برای پروتز چشمی ارجاع مشود, باید تحت معاینه کامل چشم پرشک قرار  گیرد.چشم سالم با بیومیکروسکوپ معاینه می شود. جدت بینائی اندازه گیری می شود.حرکات چشم و قسمت خلفی چشم ارزیابی و بررسی می شود. بررسی حرکات چشم مبتلا اهمیت دارد زیرا مشخص کننده میزان حرکات پروتز در آینده است. علاوه بر این برسی ملتحمه ( پرده شفاف پوشاننده سطح چشم) مهم است. بیماری که دارای میزان زیادی اسکار (نسج جوشگاهی) در ملتحمه باشد ممکن است نیاز به پیوند بافت مخاطی داسته باشد تا بتواند پروتز کاشته شده را به خوبی بپوشاند.

عمل جراحی تخلیه چشم

مثل سایر موارد جراحی بیمار باید یکی دو ساعت قبل از عمل در بیمارستان حاضر شود. بعید نیست که لازم باشد تا بیمار شب بعد از عمل نیز در بیمارستان بماند.متحصص بیهوشی, قبل از عمل راجع به بیهوشی با بیمار صحبت میکند و به سوالات شما پاسخ می دهد. عمل ۱تا ۲ ساعت طول می کشد و چشم شما با پانسمان حجیم پانسمان می شود. چند روز بعد پانسمان برداشته می شود.

مراقبت های بعد ار عمل تخلیه چشم

چند روز اول بعد از عمل بیمارباید استراحت  کند.چون طی چند روز اول پس از عمل پانسمان برداشته نمیشود, مراقبت اززخم نیاز نیست.دور از انتظار نیست که بیمار پس از عمل درد شدیدی داشته باشد. به این دلیل ما پس از عمل ضد درد و ضد تهوع خوراکی تجویز می کنیم.علاوه بر این به مدت یک هفته آنتی بیوتیک خوراکی نیر میدهیم. پس از باز کردن پانسمان از بیمار می خواهیم که به مدت 3 تا ۴ هقته روزی  2-3 بار پماد آنتی بیوتیک داخل چشم عمل شده بگذارد. برای جلوگیری از چسبیدن پلک ها به بافت های زیرین ,داخل پلک ها کانفورمر (پوسته پلاستیکی) می گذاریم. پس از فروکش کردن التهاب یعنی حدود ۶ تا ۸ هفته بعد بیمار نزد اکولاریست (سازنده چشم ظاهری) فرستاده می شود تا پروتز نهائی (چشم شیشه ای) فیت شود

تخلیه چشم

عمل تخلیه چشم خیلی بی خطر است و بندرت بیمار دچار عوارض وخیم می شود.عوارض شایع تر شامل: خونریزی, عفونت, اسکار,  تورم طولانی, درد,باز شدن زخم و نیاز به عمل جراحی بیشتر است.

4 comments on “تخلیه چشم Enucleation
  1. محسن اسکندری :

با سلام خدمت دکتر رجبی

امروز برای معاینه چشم تعویض گواهینامه رفتم

بعد از تشخیص متخصص چشم راست هفت دهم و چشم چپ دو دهم بود

متخصص گفت بیماری قوز قرینه دارم و لنز سخت تماسب رو پیشنهاد دادخواستم بپرسم چقدر استفاده از این نوع لنز گره گشا هست؟

ممنون از شما

• با سلام