خشکی چشم و توضیحات دکتر رجبی

خشکی چشم

خشکی چشم و علائم این بیماری

خشكی چشم ممكن است در همه گروه‌های سنی بروز كند، اما شیوع آن در افراد مسن‌تر بیشتر است. به علاوه این بیماری بیشتر زنان را مبتلا می‌کند.خشکي چشم در بيشتر موارد، يک بيماري مزمن است. علاوه بر سن عوامل ديگري مثل بيماريهاي روماتيسمي، التهاب پلك يا بلفاريت و تيروئيد چشمي در ايجاد خشكي چشم دخالت دارند.

سیستم اشکی از سه جزء اصلی روغن، آب و مخاط تشکیل شده است. اختلال در تولید هریک از این موارد سبب بروز خشکی چشم می شود. وجود روغن برای سهولت حرکت کره چشم، آب برای حفظ رطوبت و مخاط برای شفاف بودن چشم ضروری است. علاوه بر آن، آنتی بادی و پروتئین های خاصی نیز برای حفاظت چشم ها در برابر عفونت، در اشک و مخاط چشم وجود دارند.غشای خارجی اشک که توسط غدد کوچک واقع در لبه پلک تولید می شود، حاوی روغن است. روغن تولید شده، سطح چشم را نرم می کند و از تبخیر سریع آب موجود در اشک جلوگیری می کند. اگر به هر دلیلی این غده ها چربی لازم را تولید نکنند، آب چشم تبخیر شده و چشم خشک می شود. وجود اشک برای سلامت چشم و حفظ بینایی ضروری است. اشک نه تنها چشم را مرطوب نگه می دارد، بلکه این عضو حساس را شستشو داده و از عفونت آن جلوگیری می کند.

شایعترین علائم خشكی چشم عبارت از سوزش و خارش چشم‌ها، احساس وجود جسم خارجی مانند شن ریزه در چشم، تاری دید كه اغلب با پلك زدن برطرف می‌شود، قرمزی چشم ، حساسیت به نورهای شدید، ریزش بیش از حد اشك و عدم تحمل لنز تماسی است. معمولاً این علائم در هر دو چشم ایجاد می‌شود. شدت علائم در زمان‌های مختلف یكسان نیست و اغلب پس از قرار گرفتن در معرض باد و گرد و غبار، كار با كامپیوتر و موبایل، تماشای تلویزیون یا مطالعه طولانی مدت تشدید می‌شود.

توضیحات دکتر رجبی در رادیو سلامت

روش های درمان

با توجه به علل بروز خشکی چشم، روش های درمانی متفاوتی پیشنهاد می شود. داروهای ضد التهابی، اشک مصنوعی، استفاده از قطره کورتیکواستروئید (البته برای مدت زمان محدود) و درصورت شدت بیماری، جراحی توصیه می شود. استفاده از مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ نیز از خشکی چشم جلوگیری می کند.

نکاتی که باید در منزل رعایت شود :

علاوه بر استفاده از داروهای مختلف، می توان با چند راهکار ساده ، میزان خشکی چشم را کاهش داد و از افزایش درد جلوگیری کرد. این روش ها عبارتند از:

• استفاده از بخور در تمام فصول سال برای افزایش رطوبت محیط
  • استفاده از کمپرس آب گرم و ماساژ چشم
  • اجتناب از شستشوی صورت و چشم با صابون های قلیایی. در صورت لزوم از شامپو بچه استفاده شود
  • اجتناب از قرار گرفتن در محیط های خشک و پر از گرد و غبار
  • استفاده از عینک آفتابی استاندارد