قرمزی چشم و چگونگی درمان و پیشگیری

قرمزی چشم

قرمزی چشم و علل آن

پرده ی نازک و شفافی که زیر پلک ها و روی سفیدی چشم (صلبیه)را پوشانده است ، ملتحمه گویند.ورم و التهاب ملتحمه باعث قرمزی چشم یا کنژنکتیویت می شود.این التهاب می تواند بر اثر عفونت های باکتریایی و یا ویروسی باشد و روی بینایی فرد گاهی تاثیر می گذارد.

قرمزی چشم علل زیادی دارد ، برخی از شایع ترین این علت ها شامل : عفونت چشم ، گلوکوم یا آب سیاه حاد ، سرماخوردگی یا حساسیت ، خراش قرنیه که معمولا از گذاشتن لنز در چشم به مدت طولانی و یا وارد شدن گرد و خاک به چشم ، خستگی زیاد ، وارد شدن فشار به چشم ، دود سیگار و بخارات و دود های شیمیایی ، تورم پلک چشم ، استرس ،فشار خون بالا ، دیابت ، داروهای رقیق کننده خون،رژیم های غذایی نامناسب ، کمبود ویتامین b6 و b2 و همچنین نوزادان گاهی به علت باز نشدن کامل مجرای اشکی مبتلا به قرمزی چشم می شوند.
در برخي موارد نادر، بيماري كاوازاكي كه با التهاب رگ‌هاي خوني همراه است نيز باعث قرمزي چشم‌ مي‌شود. اين بيماري با تب بسيار بالا همراه است. هر چه سن بالاتر مي‌رود، عملكرد بافت‌هاي چشم ضعيف‌تر شده به گونه ای كه در پيري اين بافت‌ها آنقدر ضعيف می شوند كه برخي مشكلات، از جمله اختلالات مربوط به بينايي را ايجاد مي‌كنند. پيرچشمي، آب مرواريد، فساد ماهيچه‌هاي چشم، آب سياه ، خراشيدگي قرنيه و … از عوارض پيري و تأثير آن روي چشم‌ است. تمام اين موارد با قرمزي چشم‌ ها همراهند.

* قرمزی چشم ها در صبح

قرمز چشم در صبح می تواند به دلیل بد خوابی ، کم خوابی ،مصرف الکل که باعث ایجاد اختلال در خواب می شود ،استفاده از محصولات آرایشی و پاک نکردن آن قبل از خواب

التهاب چشم، خارش ، سر درد ، تاری دید ، حساسیت به نور ،ترشحات چشم ،خشکی چشم

درمان قرمزی چشم

در مواردی که خستگی باعث چشم می شود با استراحت می توان آن را برطرف کرد.در قرمزی چشم ناشی از باکتری و ویروس یک یا هر دو چشم مبتلا می شوند که برای درمان آن باید از آنتی بیوتیک استفاده کرد تا هر چه سریع تر عفونت باکتری رفع گردد.دوره درمان باید به طور کامل طی گردد تا عفونت عود نکند. نوع ویروسی آن مانندسرما خوردگی معمولا درمان خاصی ندارد و برای کاهش علائم آن می توان از کمپرس سرد و اشک مصنوعی استفاده نمود.در موارد خعلی شدید از قطره استروئیدی استفاده می شود.

در صورت بروز مشکل بینایی و درد حتما به چشم پزشک مراجعه کنید.اگر شما دائما دچار قرمزی چشم می شود.باید با ریشه یابی علت اصلی آن به سراغ درمانش بروید و هرگز خودسرانه از دارو ها استفاده نکنید.

قرمزی چشم التهاب ملتحمه

روش های پیشگیری

پیشگیری نقش بسیار به سزایی در جلوگیری از انتقال آلودگی به چشم دارد.از آنجایی که قرمزی چشم مسری می باشد به منظور پیشگیری نکات زیر را رعایت کنید:

• شستشوی مداوم دست ها
  • خوددارری از مالیدن چشم با دست های آلوده
  • استفاده نکردن از حوله مشترک
  • عدم استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت مشترک
  • استفاده نکردن از قطره های چشم مشترک
  • محافظت از لنز های چشم
  • استراحت دادن به چشم هنگام کار کردن با رایانه به مدت طولانی
  • استفاده از عینک آفتابی هنگام قرار گرفتن در معرض خورشید

مواد غذايي مؤثر برای جلوگيري از قرمزي چشم‌