مراقبت های بعد از جراحی آب مروارید چشم ( کاتاراکت )

کاتاراکت

آب مروارید ( کاتاراکت )

آب مرواريد یا کاتاراکت ، كدر شدن عدسي چشم است كه منجر به مشكلات بينايي مي‌شود. در مراحل اوليه، استفاده از نور قوي و عينك، مشكلات بينايي ناشي از آب مرواريد را كمتر مي‌كند. اما در مراحل بعدي بيماري، انجام جراحي براي بهبود بينايي ضروري است. جراحی کاتاراکت در حال حاضر یکی از شایع ترین و موفقیت آمیزترین عمل های جراحی است که در حیطه پزشکی به انجام می رسد. در جراحی کاتاراکت عدسی طبیعی چشم بیمار که دچار کدورت شده است با یک عدسی مصنوعی شفاف تعویض می گردد.

کاتاراکت از چشمي به چشم ديگر سرايت نمي‌كند اگرچه افراد زيادي مبتلا به آب مرواريد در هر دو چشم هستند، ولي هميشه سرعت پيشرفت بيماري در دو چشم يكسان نيست. مطالب زيادي در مورد کاتاراکت ناشي از سن روشن شده است، اما هنوز هيچ علت قطعي براي آن مشخص نگرديده است. دانشمندان علل متعددي از جمله سيگار كشيدن، بيماري قند و تماس زياد با نور خورشيد را براي ابتلا به آن ذكر مي‌كنند.

مراقبت های بعد از جراحی کاتاراکت

• در روزهای اول پس از جراحی کاتاراکت بهتر است از ورود آب به چشم خودداری کنید و در صورت نیاز به استحمام، با احتیاط و از گردن به پایین را بشويید. همچنین از زدن دست آلوده به چشم جداً خودداری فرمایید.
  • چند روز اول بعد از عمل جراحی با کوچک ترین فشار، زخم ممکن است باز شود. بنابراین محافظ پلاستیکی را به خصوص هنگام خواب به چشم داشته باشید.محافظ پلاستیکی قابل شستشو است، لذا روزانه با آب و صابون شسته شود.
  • از مالیدن چشم ها یا فشردن محکم پلک ها خودداری کنید.
  • از قطره های چشمی طبق دستور پزشک و به صورت منظم در طول روز و از پمادهای چشمی,شب قبل از خواب, استفاده گردد.فاصله زماني بين قطره چشمی ۱۰-۵ دقیقه می باشد.هفته اول از پماد نبايد استفاده شود چرا كه ترميم زخم محل برش را به تأخير مي اندازد.
  • اولین روز بعد از عمل کاتاراکت رانندگی نکنید. رانندگی در روز محدودیت ندارد، بعد از سه هفته می‌توانید شب‌ها نیز رانندگی کنید.
  • تاری دید خفیف، احساس جسم خارجی (شن ریزه) در چشم، و قرمزی مختصر چشم پس از جراحی آب مروارید طبیعی هستند، اما در صورتیکه درد شدید، کاهش دید یا قرمزی زیاد چشم يا ترشحات چركي داشتید، در هر ساعتی از شبانه روز با اورژانس بیمارستان، تماس بگیرید، زیرا این علایم ممکن است نیاز به بررسی بیشتر داشته باشند تا از عفونت چشم پیشگیری شود.
  • هفته‌های اول پس از عمل از بلند کردن اجسام بیش از ۱۰ کیلوگرم خودداری کنید
  • مطالعه ، تماشای تلویزیون و فعالیتهای عادی زندگی که توام با فعالیت شدید جسمانی نباشد بلامانع است. بهتر است از خوابیدن به سمت چشم عمل شده و روی شکم خودداری کنید
  • هر گونه درد چشم, تغییرات بینایی, تاری دید, دوبینی , حرکت نقاط تاریک ولایه ای روی میدان بینایی, نور های صاعقه مانند, مشاهده هاله رنگی در اطراف نورها, سردرد مداوم و التهاب و ترشح چشم را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

برچسب : , , , , , , , , , , , , , , , ,