بیرون‌زدگی چشم یکی از شرایطی است که دارای درجات متفاوت است؛ به همین جهت تشخیص شدت آن و علت ایجاد بیرون‌زدگی بسیار اهمیت دارد. چشم انسان یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین عضوهای بدن است؛ هرچه تشخیص دقیق‌تر باشد، روند درمان نیز دقیق‌تر پیش خواهد رفت. درصورتی‌که ساکن تهران هستید و یا تمایل دارید در تهران درمان شوید، در ادامه همراه ما باشید تا با توضیح این بیماری از دید بهترین جراح بیرون‌زدگی چشم در تهران شما را در درمان صحیح یاری کنیم.
بهترین جراح بیرون زدگی چشم در تهران

بیرون‌زدگی چشم از دید بهترین جراح بیرون‌زدگی چشم در تهران

اگزوفتالموس، همچنین به‌عنوان پروپتوز شناخته می‌شود، اصطلاح پزشکی برای برآمدگی یا بیرون‌زده کره چشم است. این می‌تواند 1 یا هر دو چشم را درگیر کند و اغلب ناشی از بیماری چشم تیروئید است.
اگر اگزوفتالموس دارید، خطر کوچکی برای فشرده شدن عصب بینایی شما (که سیگنال‌هایی را بین چشم و مغز ارسال می‌کند) وجود دارد که در صورت عدم درمان سریع، ممکن است بینایی شما را برای همیشه تحت شعاع قرار دهد.
بسیاری از علائم بیماری چشمی تیروئید باگذشت زمان بهبود می‌یابند، اگرچه ممکن است چندین سال طول بکشد. اگر جراحی اصلاحی انجام نشود، این احتمال وجود دارد که چشمان شما به بیرون‌زدگی ادامه دهد.
برخی از افراد مبتلا به اگزوفتالموس با مشکلات بینایی طولانی‌مدت مانند دوبینی مواجه می‌شوند. بااین‌حال، اگر این بیماری به‌سرعت تشخیص داده شود و درمان شود، ازدست‌دادن دائمی بینایی نادر است.
چه زمانی نیازمند مشاوره پزشکی و درمان هستید؟
بهترین جراح بیرون‌زدگی چشم در تهران توصیه می‌کند: اگر متوجه شدید که یک یا هر دو چشمتان بیرون‌زده است، به پزشک عمومی یا بینایی‌سنجی مراجعه کنید.
شناسایی علت مهم است، زیرا اگر درمان دراسرع‌وقت شروع شود اغلب مؤثرتر است.در صورت لزوم، پزشک عمومی یا بینایی‌سنجی می‌تواند شما را برای ارزیابی بیشتر به یک متخصص چشم (چشم‌پزشک) ارجاع دهد.

تشخیص اگزوفتالموس

بهترین جراح بیرون‌زدگی چشم در تهران همواره توصیه می‌کند که در تشخیص این بیماری باید نهایت دقت صورت گیرد، چرا که علت آن می‌تواند منشأ از یک بیماری جدی‌تر باشد. اگر به یک متخصص چشم (چشم‌پزشک) ارجاع داده شوید، باید مراحل زیر را طی کنید:
•    بررسی کند که چقدر می‌توانید چشمان خود را حرکت دهید
•    از ابزاری به نام اگزوفتالمومتر برای اندازه‌گیری میزان بیرون‌زدگی کره چشم استفاده کند
•    سی‌تی‌اسکن یا اسکن ام‌آرآی را انجام دهید.
•    برای بررسی عملکرد غده تیروئیدتان آزمایش خون ترتیب دهید.
•    درصورتی‌که سطح هورمون تیروئید شما غیرطبیعی باشد، ممکن است به پزشک متخصص در زمینه بیماری‌های مؤثر بر غدد و هورمون‌ها (متخصص غدد درون‌ریز) ارجاع داده شوید.

علل اگزوفتالموس از دید بهترین جراح بیرون‌زدگی چشم در تهران

یکی از دلایل اصلی اگزوفتالموس در ایران بیماری تیروئید چشمی است که به‌عنوان بیماری افتالموپاتی گریوز نیز شناخته می‌شود.
بیماری افتالموپاتی گریوز از هر 3 نفر یک نفر را مبتلا می‌کند که غده تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید) ناشی از بیماری گریوز دارد. در زنان و افرادی که سیگار می‌کشند بیشتر دیده می‌شود.بیماری گریوز یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی به‌اشتباه به بافت‌های سالم حمله می‌کند.در مورد بیماری چشمی تیروئید، سیستم ایمنی به ماهیچه‌ها و بافت‌های چربی اطراف و پشت چشم حمله می‌کند و آنها را متورم می‌کند.
بیماری چشمی تیروئید گاهی اوقات می‌تواند بر افرادی که غده تیروئید کم‌کار دارند (کم‌کاری تیروئید) و در موارد نادر، افراد با عملکرد طبیعی تیروئید را مبتلا کند. به همین جهت است که بهترین جراح بیرون‌زدگی چشم در تهران دانست علت بیماری را امری مهم در درمان تلقی می‌کند.

علل دیگر

اگزوفتالموس می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد، اما این موارد معمولاً کمتر شایع هستند.سایر علل اگزوفتالموس می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
•    آسیب به چشم
•    خونریزی پشت چشم
•    رگ‌های خونی غیرطبیعی در پشت چشم
•    عفونت بافت در حدقه چشم
•    تومورهای سرطانی، مانند تومورهای ناشی از نوروبلاستوما و برخی سارکوم‌های بافت نرم
•    به‌ندرت، اگزوفتالموس می‌تواند نوزادان تازه‌متولدشده را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد.

درمان اگزوفتالموس از دید بهترین جراح بیرون‌زدگی چشم در تهران

اگر اگزوفتالموس ناشی از بیماری چشم تیروئید باشد، درمان‌های زیر اغلب مفید هستند:
اگر عفونتی دارید که بر بافت حفره چشم شما تأثیر می‌گذارد، مانند سلولیت، متخصص چشم ممکن است برای درمان عفونت آنتی‌بیوتیک تجویز کند.
دارویی برای اصلاح سطح هورمون‌های تیروئید در خون شما. این لزوماً مشکلات چشم شما را بهبود نمی‌بخشد، اما ممکن است از بدتر شدن آنها جلوگیری کند
تزریق استروئید به ورید (داخل وریدی) - زمانی که چشم‌ها در مرحله فعال بیماری چشمی تیروئید بسیار دردناک و ملتهب هستند. این تزریق می‌تواند به کاهش التهاب مرتبط با این بیماری کمک کند.

جراحی اصلاحی

این ممکن است برای بهبود ظاهر چشمان شما پس از کنترل التهاب انجام شود. در برخی موارد، در صورت داشتن علائم شدید یا مداوم، جراحی ممکن است به‌عنوان درمانی برای اگزوفتالموس در نظر گرفته شود.
از دیگر درمان‌های مفید می‌توان به استفاده از قطره‌های چشمی برای کاهش خشکی و سوزش چشم و استفاده از لنزهای مخصوص برای اصلاح دوبینی اشاره کرد. ترک سیگار نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.
در موارد دیگر، بسته به علت، درمان متفاوت خواهد بود. به‌عنوان‌مثال، اگر اگزوفتالموس ناشی از تومور باشد، ممکن است رادیوتراپی، شیمی‌درمانی و یا جراحی توصیه شود. همچنین گاهی اوقات، اگر استروئیدها مؤثر نبوده باشند، ممکن است رادیوتراپی در مرحله فعال بیماری چشمی تیروئید در نظر گرفته شود. همچنین ممکن است با استروئیدها ترکیب شود.

چرا درمان این بیماری مهم است؟

بسته به اینکه چه چیزی باعث برآمدگی چشم شما شده است، ممکن است علائم مرتبط دیگری نیز داشته باشید. به‌عنوان‌مثال، اگر اگزوفتالموس ناشی از یک بیماری چشمی تیروئید باشد، چشمان شما نیز ممکن است:
•    ملتهب، قرمز و دردناک
•    اشک‌آور
•    حساس به نور (فوتوفوبیا)
•    همچنین ممکن است دوبینی را تجربه کنید.
اگر اگزوفتالموس شدید دارید، ممکن است نتوانید چشمان خود را به‌درستی ببندید. این می‌تواند به بافت شفافی که جلوی چشم شما (قرنیه) را می‌پوشاند با خشک‌شدن آنها آسیب برساند.
اگر قرنیه شما بسیار خشک شود، ممکن است عفونت یا زخم ایجاد شود. این موارد در صورت عدم درمان می‌تواند به بینایی شما آسیب برساند.
درصورتی‌که وضعیت حاد نباشد متخصص چشم ممکن است به شما توصیه کند که درمان فوری ضروری نیست. اما معاینات منظم را برای نظارت بر وضعیت شما توصیه کنند.

توصیه‌های بهترین جراح بیرون‌زدگی چشم در تهران به افرادی که مبتلا به بیرون‌زدگی چشم هستند:

• حتماً تحت‌نظر یک پزشک باشید و معاینات خود را به‌موقع انجام دهید

.•    اگر به بیماری چشم تیروئید مبتلا هستید، توانایی شما در رانندگی ممکن است تحت‌تأثیر قرار گیرد. در این صورت حتماً با پزشک خود مشورت کنید؛ ممکن است با تجویز یک عینک مخصوص دوبینی مشکل شما بهبود یابد.
•    اگر سیگار می‌کشید، سیگار را ترک کنید، زیرا سیگارکشیدن می‌تواند به طور قابل‌توجهی خطر بدتر شدن مشکلات چشمی را افزایش دهد
•    استفاده از بالش‌های اضافی در رختخواب در شب برای کمک به کاهش مقداری پف دور چشم
•    از عینک آفتابی در صورت حساسیت به نور (فوتوفوبیا) استفاده کنید.
•    سعی کنید چشمان خود را در معرض عوامل محرک مانند گردوغبار قرار ندهید
•    استفاده از قطره‌های چشمی برای کمک به تسکین درد و مرطوب کردن چشم‌ها در صورت داشتن چشم‌های خشک