دژنراسیون ماکولا یا AMD

دژنراسیون ماکولادژنراسیون ماکولا

ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است.در این بیماری ماکولا یا لکه زرد در شبکیه چشم تخریب می‌شود.دژنراسیون ماکولا (Age-related Macular Degeneration) شایع ترین علت کوری در جهان است.دژنراسیون ماکولا در افراد بالای ۶۵ سال شایع تر بوده و زنان بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. اکثر موارد این بیماری با افزایش سن بوجود می آیند. دژنراسیون ماکولا می تواند عارضه بعضی داروها نیز باشد. همچنین به نظر می رسد ارث نیز در ابتلا به دژنراسیون ماکولا نقش داشته باشد.

دژنراسیون ماکولا بر دو نوع است:

خشک (Dry) : این نوع شایع تر بوده و حدود %۹۰ بیماران به این نوع مبتلا می شوند. نوع خشک ممکن است بر اثر پیر و نازک شدن بافت ماکولا، رسوب رنگدانه‌ها در ماکولا و یا ترکیبی از این دو ایجاد شود.

تَر (Wet) : نوع تَر دژنراسیون ماکولا معمولا با کاهش دید شدیدتر و جدی تری همراه است. در نوع تر عروق خونی جدید در زیر شبکیه رشد کرده و خون و مایع از آنها نشت می‌کند. این نشت سبب مرگ سلولهای شبکیه شده و باعث ایجاد نقاط کور در دید مرکزی می‌شود.

علت دژنراسیون ماکولا

علت دقیق این بیماری هنوز شناخته نشده است. عواملی که شانس ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد عبارتند از:

• افزایش سن
  • نژاد سفید
  • جنس مونث
  • سابقه خانوادگی
  • مصرف سیگار
  • دوربینی و چاقی

علائم و نشانه های دژنراسیون ماکولا

اگر خطوط مستقیم را موج دار می بینید، دیدتان تار است، یا لکه های تیره در مرکز دید خود می بینید احتمال دارد که دچار علائم اولیه دژنراسیون ماکولا شده باشید.دژنراسیون ماکولا می تواند سبب کاهش دید تدریجی یا ناگهانی شود. در بسیاری موارد قبل از اینکه بیمار دچار علائم شود چشم پزشک علائم اولیه بیماری را در معاینه تشخیص می دهد. این کار معمولا از طریق تست میدان بینایی صورت می گیرد.

روش های درمان

درمان دارويي با ويزودين (Visudyne)

ويزودين اولين دارويي است که براي نوع تَر بکار مي رود. در اين روش درماني، دارو به دست بيمار تزريق شده و سپس با استفاده از يک ليزر غير حرارتي فعال مي شود. فعال شدن دارو سبب ايجاد واکنشي شيميايي مي شود که عروق خوني غير طبيعي را از بين مي برد. از هر ۶ بيمار درمان شده يک نفر ديد بهتري پيدا مي کند و اين دو برابر بيماراني است که از اين دارو استفاده نمي کنند.

ويتامين ها و مواد معدني

تحقيقات نشان داده است که ويتامين هاي آنتي اکسيدان نظير بتا-کاروتن (ويتامين A) و ويتامين هاي C و E ممکن است ماکولا را در برابر تخريب محافظت کنند. بايد توجه داشت که کسانيکه سيگار مي کشند نبايد از قرص هاي بتا-کاروتن استفاده کنند زيرا ريسک ابتلا به سرطان ريه در اين افراد و کسانيکه تازه سيگار را ترک کرده اند با مصرف بتا-کاروتن افزايش مي يابد.

درمان با ليزر

فوتوکوآگولاسيون با ليزر (Laser Photocoagulation) با تخريب و عايق بندي عروق خوني جديد و جلوگيري از نشت خون و مايع باعث بهبود بيماران مبتلا به نوع تَر مي شود. در اين روش جاي ليزر مانند زخمي بر روي شبکيه باقي مي ماند و باعث بوجود آمدن نقاط کور در ديد بيمار مي شود. پژوهشگران مشغول بررسي راه هايي براي کاهش زخم ها و همچنين درمان نوع خشک بيماري با ليزر هستند.

تلسکوپ قابل جاگذاري (Implantable Telescope)

اين وسيله تلسکوپي کوچک است که تصوير را بزرگ کرده و بر روي شبکيه مي اندازد. بزرگ شدن تصوير سبب مي شود که نسبت قسمت تخريب شده ماکولا به اندازه تصوير کم شود و در نتيجه لکه هايي که در ديد مرکزي ديده مي شوند کوچکتر شوند.

برچسب : , , , , , , , , , , , ,