توضیحات دکتر رجبی درباره عوارض دیابت بر چشم در رادیو سلامت

در این برنامه که از رادیو سلامت پخش شده در موردعوارض دیابت بر چشم، دکتر رجبی جراح و متخصص چشم ، فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم و صورت، توضیحاتی را ارائه می کنند:

بخش اول

بخش دوم

عوارض دیابت بر چشم

دیابت به دلیل تغییر شیوه زندگی در حال افزایش است.در سال ۲۰۱۴ حدود ۹ درصد از افراد بالا ۱۸ سال مبتلا به بیماری دیابت بودند.پر هزینه ترین بیماری غدد در جهان دیابت می باشد به این دلیل که افراد تا آخر عمر به این بیماری مبتلا هستند.بیشترین علت قطع عضو در جهان به دلیل بیماری دیابت است.میزان قند خون در ناشتا باید زیر ۱۲۶ و ۲ ساعت بعد از غذا زیر ۱۸۰ باشد.

انواع دیابت

دو نوع دیابت وجود دارد:

تیپ ۱ : که بیشتر در دوران جوانی تشخیص داده می شود و وابسته به انسولین هستند و با قرص قابل کنترل نیست و ۱۰ درصد از افراد دیابتی مبتلا به این نوع هستند.

تیپ ۲ : که بیشتر در افراد چاق و کسانی که سابقه خانوادگی دارند دیده می شود و ۹۰ درصد افراد دیابتی مبتلا به این نوع هستند که ۵۰ درصد آن ها از وجود بیماری خود اطلاعی ندارند و تشخیص آن اتفاقی است.درمان این نوع با قرص شروع می شود در صورت عدم پاسخ از انسولین استفاده می شود.

عوارض چشمی بیماری دیابت

عوارض شدید چشمی در ۱۰ درصد بیماران دیابتی مشاهده می شود و ۲ درصد افراد دیابتی بعد از ۱۵ سال نابینا می شوند.شبکیه یا پرده چشم به علت درگیری عروق چشمی بیشتر درگیر می شود.افراد دیابتی معمولا زودتر و در سنین پایین تر دچار آب مروارید می شوند به ویژه در بیمارانی که وابسته به انسولین هستند.خشکی چشم و بیماری های غدد پلک در افراد دیابتی بیشتر مشاهده می شود.به علت درگیری اعصاب چشم انحراف چشم و افتادگی پلک نیز مشاهده می شود.در آخر عصب بینایی چشم نیز درگیر می شود که منجر به نابینایی می گردد.

علائم بیماری

عوارض چشمی بیماری دیابت را فشار خون، تیروئید ، مشکلات کلیوی افزایش می دهد.

درمان

در افرادی که ورم شبکیه ندارند اقدام خاصی انجام نمی شود فقط بیمار باید قند خون خود را کنترل نماید و حداقل هر ۶ ماه توسط چشم پزشک معاینه شود.اما در افرادی که دارای ورم شبکیه هستند دارویی برای کاهش ورم تزریق می شود.در برخی از بیماران از لیزر استفاده می شود.هدف از لیزر حفظ بینایی می باشد.

چند توصیه

• کنترل قند خون و تغییر سبک زندگی
  • در صورت ابتلا به دیابت ، به چشم پزشک نیز مراجعه نمایید

در این گفت و گو به سوالاتی نظیر عوارض چشمی دیابت در دوران حاملگی پاسخ داده می شود.

برچسب : , , , , , , , , , ,