بلفاریت یا التهاب پلک ،روش های پیشگیری و درمان

بلفاریت یا التهاب پلک

بلفاریت یا التهاب پلک یا همان قی کردن بیش از حد چشم یکی از بیماری های شایع چشمی است که ممکن است بسیاری از مردم آن را تجربه کرده باشند. بلفاریت‌ عبارت‌ است‌ از التهاب‌ لبه‌ پلک‌های‌ چشم‌. امکان‌ دارد التهاب‌ در خود پلک‌ها، مژه‌ها، غدد میبومین‌ (غددی‌ که‌ ترشحات‌ آنها پلک‌ را می‌پوشاند و حرکت‌ آن‌ را تسهیل‌ می‌کند) و ملتحمه‌ چشم‌ (روی‌ سفیدی‌ چشم‌) نیز گسترش‌ یابد. بلفاريت ممکن است به علت ترکيبي از فاکتورهاي مختلفي باشد. در موارد کمتري بلفاریت یا التهاب پلک مي تواند ناشي از آلرژي و يا آلودگي مژه ها با شپش باشد. بلفاریت می تواند در اثر عفونت های باکتریایی نیز ایجاد شود ولی مسری نیست. افراد مبتلا به بیماری های پوستی مانند روزاسه، سبوره، دارندگان پوست چرب، شوره سر و یا مبتلایان به خشکی چشم بیشتر مستعد ابتلا به بلفاریت هستند.

علائم و نشانه هاي بلفاریت یا التهاب پلک

علائم و نشانه هاي بلفاريت عبارتند از:

• قرمزي چشم و اشکريزش
  • احساس شن ريزه و سوزش در چشم
  • خارش پلک ها
  • قرمزي و تورم لبه پلک ها
  • پوسته پوسته شدن پوست اطراف چشم ها
  • قي کردن لبه پلک ها موقع بيدار شدن از خواب
  • حساسيت به نور
  • اشک کف آلود
  • رويش مژه ها در جهات غير طبيعي
  • ريختن مژه ها يا سفيد شدن آنها

پلکها ممکن است چرب و پوسته پوسته باشند و شوره به مژه ها چسبيده باشد. اين مواد باعث به هم چسبيدن مژه ها در موقع خواب مي شود. اگر صبح ها هنگام بيدار شدن از خواب مژه هايتان به بهم مي چسبد، نگران نشويد. گاهي اوقات نيز صبح ها ترشحات خشک شده اشک در گوشه چشم مشاهده مي شود.

پیشگیری‌ از التهاب پلک ها

1. دستان‌ خود را مرتب‌ بشویید و با حوله‌ تمیز خشک‌ کنید.
  2. از بودن‌ در محیط‌هایی‌ که‌ دارای‌ گرد و غبار یا سایر مواد تحریک‌زا هستند خودداری‌ کنید.
  3. از مواد آرایشی‌ که‌ خاصیت‌ آلرژی‌زایی‌ کمی‌ دارند استفاده‌ کنید.
  4. شوره سر را با شامپوهای‌ حاوی‌ دارو کنترل‌ کنید.

درمان بلفاریت

خط اول درمان بلفاریت یا التهاب پلک ، حفظ بهداشت پلک است. تمیز نگهداشتن پلک ها نیز باید به واسطه شستشوی دائمی و مرتب مژه ها با شامپو بچه يازشامپوهاي چشمي باشد تا لبه های پلک تمیز شود و شوره ها و پوسته ریزی ها تمیز شوند.شامپو زدن به چشم در این افراد باید مدام انجام شود نه برای چند روز، چرا که این افراد زمینه این بیماری را دارند و در صورت رعایت نکردن این اقدامات ممکن است بلفاریت عود کند.

کمپرس گرم سبب شل شدن پوسته های روی چشم می شود و به این ترتیب هنگام تمیز کردن پلک این پوسته ها راحت تر جدا می شوند. کمپرس گرم همچنین سبب گرم شدن و شل شدن پلاک هایی می شود که غدد چربی پلک را مسدود می کنند. انسداد این غدد سبب ایجاد التهاب می شود. ابتدا دست هایتان را بشویید و حوله گرم را روی چشمان بسته خود قرار دهید و ماساژ دهيد. در ابتدای دوره درمان، چشم پزشک ممکن است این کار را ۴ بار در روز هر بار بمدت ۵ دقیقه تجویز کند. پس از آن کمپرس گرم ممکن است یک بار در روز و بمدت چند دقیقه کافی باشد.

در موارد شديد، ممکن است قطره هاي آنتي بيوتيک يا استيروئيد (کورتون) تجويز شود. اگر التهاب پلک ناشي از يک عامل زمينه اي نظير شوره يا آکنه روزاسه باشد، درمان بيماري زمينه اي مي تواند باعث بهبود علائم بلفاريت شود. به ندرت بلفاريت بکلي ناپديد مي شود. حتي با درمان موفق عود شايع است. با بهداشت و تميزي دقيق پلک مي توان بيماري را تحت کنترل در آورد.

2 comments on “بلفاریت یا التهاب پلک ،روش های پیشگیری و درمان
  1. با سلام و تشکر از اطلاعات بسیار مفیدتان

من کلسترول حدود ۲۴۰ دارم و قبلا عمل جراحی چشم لازک انجام داده ام . خوشبختانه با خوردن قرص آتورواستاتین کلسترولم کنترل شد و هم اکنون توسط پزشک قطع شده است . یکی از عوارضی که اقطع این قرص بارها مشاهده کرده ام ایجاد سوزش و غدد ریز چربی که باعث عدم سهولت حرکت پلک روی سفیدی چشم راستم است مشاهده میشود.

نمیدانم اسم بیماریم بلفاریت هست یا خیر . اما در کل مقالات زیادی خواندم که چطور بتوانم کنترل چربی راکه بصورت عارضه به چشمانم وارد میکند کنترل نمایم .  سن من ۳۶ هست و حدود ۵ ماه آتورواستاتین ۲۰ خوردم که پزشک برای درمان کلسترولم گفته است که مشکلی فعلا وجود ندارد و میتوانم آنرا قطع نمایم. درمورد استفاده از دستمال گرم و درمانهای پاکیزگی و استفاده از شامپو نیز انجام داده ام و موثر واقع نشد

اگر بتوانید قطره ای را معرفی بفرمایید و یا راهکاری را که مشکلم حل شود بسیار سپاس گزار خواهم شد

برچسب : , , , , , , , , , , , , , , , , ,