انسداد مجرای اشکی

انسداد مجرای اشکی چیست؟

Infection -Nasolacrimal Duct Obstruction

مجرای اشکی

به انسداد مجرای باریکی که به طور طبیعی باعث تخلیه اشک از سطح چشم به داخل بینی می شود، انسداد مجرای اشکی Lacrimal duct obstructionگفته می شود که به دو صورت اکتسابی و مادرزادی است.  هر چشم یک غده اشکی دارد که در قسمت بالای چشم قرار دارد. غدد اشکی، اشک را تولید می کنند.  با هر بار پلک زدن، مقداری از اشک تولید شده از طریق مجرای اشکی به بینی تخلیه می‌شود.به همین دلیل موقع گریه کردن دچار آب ریزش بینی می شویم.  اشک باعث مرطوب نگاه داشته شدن چشم و بیرون راندن گرد و غبار و اجسام خارجی از چشم می شود.  انسداد طولانی مدت مجرای اشکی معمولا منجر به عفونت کیسه اشکی می‌شود.

علائم انسداد مادرزادی مجرای اشکی:  در یک ماه اول بعد از تولد، ریزش اشک در زمان گریه کردن نداریم. ترشح، التهاب مکرر ملتحمه و التهاب و عفونت کیسه اشکی وجود دارد که در این صورت ناحیه زیر چشم و نزدیک بینی قرمز و ملتهب شده و نسبت به لمس حساس است.  ممکن است این ناحیه متورم شود و ترشح موکوسی در کناره داخلی چشم دیده شود. علائم نوزاد با گرد و غبار و باد تشدید می شود.  اشک چشم به وسيله غدد مخصوص توليد می ‌شود تا از چشم و ضمايم چشم محافظت کند. اشک توليد شده همانند چشمه‌ای جوشان بايد به‌ طور دايم در حرکت باشد و به وسيله اشک جديد جايگزين شود. بخش کوچکی از اشک توليد شده به علت تماس با هوای بيرون بخار می ‌شود ولی بخش اعظم آن به وسيله سيستم تخليه اشک به خارج از چشم پمپ می ‌شود. مسير خروجی اشک از داخل چشم به داخل بينی سپس به سمت حلق است. به همين دليل، فرد می ‌تواند مزه يک قطره ريخته شده در چشم را احساس کند.

مجاری اشکی ، مجاری باریکی هستند که وظیفه انتقال ترشحات چشم به داخل بینی را بعهده دارند. گاهی ممکن است در هنگام تولد یک یا هر دو مجرای اشکی ، بعلت تجمع سلول‌های مرده بصورت نسبی مسدود شوند و بنابراین ترشحات اشک نمی‌توانند از این طریق تخلیه شوند و در نتیجه کودک به طور دائمی اشک ریزش دارد .

علائم و نشانه‌های این بیماری چیست ؟

انسداد مجرای اشکی

نشانه‌های اصلی این بیماری عبارتند از

اشک ریزش دایمی از چشم ، حتی در مواقعی که نوزاد گریه نمی کند.

در صورت عفونت چشم – که خیلی نادر است –  تجمع چرک در گوشه چشم و تورم بینی درست در زیر چشم مبتلا.

3 comments on “انسداد مجرای اشکی
  1. سلام وقت بخیر

اقای دکتر استخوان چشم که شکسته حتما باید جراحی بشه یا با ورزش هم قابلیت ترمیم داره؟

هزینه جراحی چقدره ؟

• سلام،

ورزش ارتباطي به ترميم شكستگي كاسه چشم ندارد، البته تمام موارد شكستگي نياز به جراحي ندارند و جراحي اربيت براي شكستگي انديكاسيونهاي خاص خود را دارد و بعد از معاينه و بررسي فانكشن عضلات و ميزان دوبيني و گودافتادگي چشم يا انوفتالموس، در مورد نياز به جراحي تصميم گيري مي شود. هزينه پس از تعيين نوع عمل قابل برآورد است

برچسب : , , ,