اكتروپيون Ectropion چيست؟

اکتروپیون چیست؟

به برگشتن لبه پلک تحتانی به سمت خارج ، که باعث می­شود چشم و مخاط آن در معرض هوا و در نتیجه خشکی قرار گیرند، اکتروپیون گفته می­شود. فرد در این حالت دچار آبریزش شده و در صورت پاک­کردن اشک، چشم خشک­تر می­شود. اگر این بیماری درمان نشود، باعث ضخیم شدن مخاط داخلی پلک­ها شده و ایجاد التهاب و در نهایت صدمه به چشم می­شود.

علل اکتروپیون چیست؟

Ectropion-Retraction-Repair

علت آن ضعف عضلاتی است که باعث نگهداشتن پلک بر روی چشم می­شود.این بیماری معمولا" در افراد بالای ۶۰ سال دیده می­شود اما ممکن است به صورت مادرزادی، به دلیل محل زخم  باقی مانده از سایر اعمال جراحی، ثانویه به فلج عصب صورتی(Bell’s palsy) و یا به دنبال سوختگی ­ها یا سایر بیماری­های پوستی دیده شود.

علائم اکتروپیون چیست؟

سوزش، احساس سنگ­ریزه در چشم، حساسیت­پذیری، پلک متورم – ملتهب و قرمز، آب­ریزش

اکتروپیون چگونه تشخیص داده می­شود؟

این بیماری دریک معاینه ساده چشم­ پزشکی قابل­ تشخیص است.

درمان اکتروپیون چیست؟

Ectropion

انتخاب بهترین درمان برای اکتروپیون بستگی به علت آن دارد. درمان موقت این حالت استفاده از قطره­های اشک مصنوعی یا پمادهای نرم­کننده است. با این وجود درمان قطعی به خصوص در نوعی از آن که با افزایش سن ایجاد می­شود، جراحی پلک و کوتاه کردن و سفت کردن آن است. این عمل معمولا" با برشی در قسمت خارجی چشم انجام می­شود. برای انجام این عمل جراحی فقط بخیه ­های ریزی در قسمت خارجی چشم زده می­شود و معمولا" بعد از ۷ تا ۱۴ روز، این بخیه­ها برداشته می­شوند. برای درمان نوعی از اکتروپیون که به دلیل محل زخم  بجا مانده از سوختگی یا سایر اعمال جراحی ایجاد شده، معمولا" از گرافت پوستی استفاده می­شود. این گرافت از پلک بالا یا از پشت گوش خود بیمار تهیه می­شود. معمولا" محل برداشتن گرافت و محل جراحی بعد از ۲ هفته به­خوبی ترمیم می­شوند.

"مشاوره تلگرامی دکتر رجبی

برچسب : , , , , ,